Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Bodová dieta

Bodová dieta je založena na bodovém systému, který přiřazuje určité číslo podle kalorické a výživové hodnoty jednotlivým druhům potravin. Na den je stanovena bodová hranice, která nesmí být překročena, má-li být docíleno redukčního efektu.

Pokud je zajištěn vyvážený jídelníček za poctivého počítání bodů, lze ji dodržovat až několik týdnů, eventuálně měsíců. Úbytek váhy je individuální, neboť ten, kdo bodovou dietu drží, si sám určuje skladbu potravin. Může jít o několik kilogramů týdně, případně až desítky kilogramů během delšího období. Bodová dieta se hodí pro každého, kdo potřebuje shodit několik kilogramů a je ochoten si na výsledek počkat.

Princip diety

Každé potravině je přiděleno číslo podle její kalorické a výživové hodnoty. Denní limit je pak stanoven předem definovaným počtem bodů, který nesmí být překročen. Po dosažení denní bodové hranice by se už nemělo jíst nic. Pokud je dosaženo stropu a dotyčný má stále hlad, může si díky cvičení body zase přidávat. Jinými slovy jde o počítání kalorického příjmu a výdeje pomocí jednoduššího a přehlednějšího systému sčítání čísel, než je tomu u počítání kilojoulů.

Povolené potraviny

Povoleny jsou všechny potraviny, jen má každá z nich přidělen jiný počet bodů, který v součtu nesmí překročit danou hranici.

Zakázané potraviny

Zakázána jsou jídla, která překročí bodovou hodnotu stanovenou na daný den.

Pozitiva

Přemýšlíme o tom, co jíme. Uvědomění si množství a složení stravy je prvním krokem k redukci váhy. Navíc není omezen výběr potravin. Konkrétní skladbu jídelníčku si každý stanoví sám, jinými slovy jí to, co mu/jí chutná (samozřejmě až do dosažení denní bodové hodnoty). Některé potraviny mají 0 bodů, je tedy možné jich sníst neomezeně. Navíc překročený limit lze doplnit o plusové body z fyzické aktivity a hlad tedy nehrozí.

Negativa/rizika

Nevyvážená strava – každý si určuje skladbu jídelníčku sám, z čehož může plynout nedostatečná výživa v některých směrech (přebytek či nedostatek některé důležité složky). Je zde rovněž nejistý úbytek váhy. Váhový úbytek nelze přesně stanovit, případně se ani nemusí dostavit. Záleží na tom, co a kolik jíme, zda máme dost pohybu a na mnoha dalších faktorech.

Autor: Mgr. Lenka Mičová

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce