Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Dělená strava

Principem je dělení potravin podle určitých kritérií do skupin, které se navzájem nekombinují nebo kombinují podle různých pravidel. Má se za to, že pak dochází ke správnému trávení živin, jejich správnému vstřebávání, a tím se dá zabránit jak některým zdravotním problémům, tak růstu hmotnosti.

Jeden z principů dělí potraviny na skupinu bílkovin (maso, masné výrobky, sójové výrobky, vejce, sýry do 50 % tuku a také nízkotučné mléko a mléčné výrobky), sacharidů (celozrnné obilí a výrobky z něj, luštěniny kromě sóji, některé druhy zeleniny a ovoce) a na tzv. neutrální potraviny (tuky, mléčné výrobky s obsahem tuku vyšším než 50 %; z masných výrobků sem patří uzené výrobky jako šunka a uzené ryby). Pravidlo zní – celý den konzumovat jen potraviny z jedné skupiny, popřípadě kombinovat s potravinami z neutrální skupiny. Skupiny, respektive stravovací dny, se mají střídat. Jiné pravidlo říká, že dělit se má v rámci jednoho jídla, při dalším jídle lze konzumovat potraviny z druhé skupiny, ale musí být mezi nimi dostatečný časový odstup.

Není vědecky doloženo, že by dělení potravin podle obsahu bílkovin, sacharidů a tuků mělo opravdu vliv na lepší trávení, nicméně tato dieta je velmi populární a většina lidí s ní má úspěchy. Tato dieta se dá však dodržovat rámcově týdny maximálně měsíce. Po návratu k původní stravě většinou dochází k opětovnému vzestupu hmotnosti.

VÝHODY

Lidé skutečně hubnou, neboť jsou nuceni se nad svou stravou zamyslet, hlídají si, co jedí a díky tomu sní menší množství potravin, než by jedli normálně. Konzumuje se velké množství zeleniny, která obsahuje vlákninu a není tu tedy riziko pocitu hladu, strava obsahuje dostatek vlákniny.

NEVÝHODY

Rizikem může být jednostrannost. Pokud se nestřídají postupně všechny potraviny a člověk si pro zjednodušení zavede jen pár typů jídelníčků, může dojít i ke zdravotním problémům způsobeným nedostatkem důležitých živin.

Podrobnější informace a hodnocení odborníků naleznete v novinách Obesity news: Dělená strava.

Autor: Mgr. Lenka Míčová

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce