Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Ovocná dieta

Ovocná dieta je krátkodobý dietní program, velmi podobný dietě ananasové, jen s tím rozdílem, že v ovocné lze kombinovat více druhů plodů nebo se naopak zaměřit na libovolný z nich, který nám nejvíce chutná. Dietních postupů a příkladů jídelníčků existuje nepřeberné množství a není na škodu se pustit i do drobného experimentování.

Ze zdravotního hlediska je vhodná pouze na několik málo dní, maximálně týden. Shodit lze individuálně podle délky ovocné diety od 2 do 5 kg. Dieta je určena zejména těm, kteří potřebují rychle redukovat svou váhu o několik kilogramů. Naopak zcela nemyslitelná je u lidí, kteří trpí trávicími problémy či onemocněními žaludku, slinivky břišní, žlučníku či dalších orgánů trávicí soustavy.

Princip diety

Dle typu ovocné diety je buď přesně stanoveno množství ovoce, které lze za den zkonzumovat, či naopak jsou jednotlivé porce zcela ponechány na potřebách konzumenta. Nicméně v obou případech dochází k radikálnímu snížení kalorií z potravin, což má za následek úbytek hmotnosti, často však bohužel spíše na úkor svaloviny než tukových zásob.

Povolené potraviny

Povoleno je, dle konkrétní diety, pouze ovoce, a to buď kombinace vybraných druhů, u jednodruhových ovocných diet jen jeden konkrétní druh (např. dieta ananasová, banánová, grapefruitová atd.). Některé ovocné diety povolují nízkotučné mléčné výrobky (tvaroh, jogurt).

Zakázané potraviny

Zakázány jsou všechny potraviny kromě ovoce (případně mléčných výrobků).

Pozitiva

Díky výraznému snížení kalorického příjmu váha logicky rychle klesá. Ovocná dieta zajišťuje velký přísun vitaminů a tekutin v podobě šťáv. Dieta je často bez pocitu hladu – u některých diet není omezeno množství snědeného ovoce.

Negativa/rizika:

Složení živin je naprosto nevyhovující. Tělo dostává příliš sacharidů z ovoce, naopak žádné tuky a bílkoviny. Můžeme se setkat i s úpornými pocity hladu. U citlivějších jedinců také hrozí poškození trávicího traktu (žaludku, žlučníku, slinivky). Člověk je nastaven na variabilitu ve stravování, nikoli na jednotvárnou a neměnnou chuť po dlouhou dobu. To s sebou nese negativní psychologické efekty v podobě odporu k některým potravinám (v tomto případě ovoci) a dietám vůbec. Dieta je chudá na bílkoviny a naopak cukrů je příliš mnoho. Tělo spotřebovává jen přijatou energii v podobě sacharidů a tukové polštářky zůstávají na svém místě.

Autor: Mgr. Lenka Mičová

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce