Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Úskalí krátkodobých diet

Je tu doba, kdy většina povánočních diet a předsevzetí skončila. Někteří z vás jsou úspěšní více, někteří méně. Jaká jsou ale rizika náhlých poklesů hmotnosti?

Není pokles jako pokles

Pokud je pokles dobrovolný, a netrápili jste se při něm např. hladovkou, je v řádech kilogramů a nemusí mít žádná zdravotní rizika. Pokud však bylo hubnutí spojené s náhlou změnou stravy např. na jednostrannou stravu, můžou po nějaké době chybět organismu důležité látky. To potom bývá doprovázeno únavou a třeba i větší náchylností k infekcím.

Největším rizikem, které není bezprostředně nebezpečné, bývá jojo efekt. Jojo efekt je vzestup hmotnosti, který následuje po redukčním režimu a který je větší než předcházející pokles hmotnosti. Díky tomu dochází k dalšímu zvyšování hmotnosti a hledání nových, "zaručených" diet. Každý neúspěšný redukční režim (za něj můžeme považovat pokles následovaný jojo efektem) bývá také velkým náporem na psychiku a neúctou k dalším změnám.

Přísná redukční dieta pouze pod dohledem lékaře

LžíceKrátkodobá přísná redukční dieta, která je v odborných kruzích označovaná jako VLCD (Very low calory diet) dieta, může být v určitých případech velmi prospěšná. Její používání by však vždy mělo být pod dohledem lékařů. Po jejím ukončení však musí pokračovat mírná redukční dieta, jinak opět dochází k jojo efektu. Kromě toho zvláště u lidí s léčeným vysokým krevním tlakem může dojít již v prvních dnech jeho poměrně velkému poklesu, což může vést k typické ortostatické hypotenzi (náhlý pokles tlaku při vstávání z lehu nebo sedu), což může být nejen nepříjemné, ale i nebezpečné z hlediska pádů.

Plánujte menší změny a vyvarujte se jojo efektu

Jak se tedy vyvarovat jo¬jo efektu? Především plánování pouze menších změn, které mají šanci vydržet poměrně dlouho. Pokud se však již po týdnu „redukční“ diety těšíte na její ukončení a pokles hmotnosti je hlavní radost z tohoto režimu, je velmi pravděpodobné, že po prvních dnech standardního stravování dojde rychle k vzestupu váhy.

Při velmi přísných redukčních dietách současně omezíme i pohybovou aktivitu, protože na ni nemáme energii. To vede k tomu, že se organizmus adaptuje na nízký příjem a začne spořit. Po několika dnech či týdnech ani tato dieta nebude uspokojivě efektivní. Jedinou šancí na dlouhodobý pokles hmotnosti je i dieta dlouhodobá. Aby nemusela být příliš přísná, je třeba ji doplnit i mírně zvýšenou pohybovou aktivitou.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce