Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Poradny odborníků

Lucie (26.02.2013):

Dobrý den. Prosím Vás o radu při počítání KJ. Začala jsem si zapisovat každý den co sním a vypiji. Občas doma upeču buchtu či bábovku atp. Jenže u toho nevím jak mám vypočítat KJ? Vím všechny suroviny které jsem tam dávala. Ale o kolik se zvýší počet KJ když je těsto (buchta) upečena po dobu 30 min na 180°C v elektrické troubě bez horkovzduchu? Mohu nějak i vypočítat bílkoviny, tuky, sacharidy (z toho cukry)? Děkuji moc za odpověď.

odpovídá (13.03.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Lucie, spočítejte kalorické hodnoty všech surovin, změny při pečení zanedbejte. Zvažte výsledný moučník a pak porci, kterou sníte - jestliže znáte celkovou energ. hodnotu, můžete si vypočíst i hodnotu své jedné porce. Na internetu můžete najít aplikace, které obsahují také údaje o podílu bílkovin, sacharidů a tuků - např. www.kaloricketabulky.cz, hodnoty také můžete nalézt i na stránkách Žij zdravě.

bara (01.01.2013):

dobrý den, přibrala jsem 14kg. drzi se mi to už 4roky. pravidelne chodim do fitka a omezila jsem jidelnicek. naplanovala jsem si jidlo na 5-6 porci. ale porad nic..cviceni me na cas zachranilo teda nad pribytkem kg.ale jakmile jsem byla tyden nemocna vaha sla zas nahoru.a to jsem se neprejidala nejedla tucny..jedla jsem male porce...a za 14 dni jsem se nevesla do sveho obleceni. byla jsem jiz u lekare a ten mi udelal par testu a zdravi mam v poradku..tak ja uz nevim.

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Báro,

myslím, že by ve Vašem případě bylo vhodné začít situaci řešit komplexně s odborníky – obraťte se tedy na odborníky zabývající se obezitou – jejich seznam najdete na www.obesitas.cz

Je třeba Vaše stravování a pohybovou aktivitu detailněji rozebrat a hledat kořeny problému.

hana (18.12.2012):

Dobrý den, ráda bych Vás požádala o radu. Už nějakou dobu cvičím hlavně hiit a posilování ale spíše na váze přibírám a nijak se mi postava nemění. Hlavně mě trápí povadlý zadek a mám hodně útrobního tuku v oblasti břicha. Měla jsem totiž období kdy jsem toho moc nesnědla a pak jak jsem začala jíst normálně si tělo začalo chránit orgány hlavně na břichu a nevíj jak ho zhubnout. Když zatnu svaly tak je tam mám ale pod tím tukem nejsou normálně vědět. Prosím poraďte děkuji

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Horáková, DiS:

Dobrý den, nevím, s jakou intenzitou a frekvencí cvičení praktikujete. H.E.A.T.  patří  sice mezi cvičení aerobního charakteru, ale často je  vhodná intenzita na redukci přesahována tak, že se člověk nedrží v aerobním pásmu.  Stává se, že pokud jste se až do této doby více méně nehýbala a najednou jste zařadila pohybovou složku,  tvoří se svalová hmota, který je těžší než tuk. Proto na váhu nekoukejte, ale měřte hlavně obvody. Jsou li však partie stejné, jak píšete, budete muset k pohybové aktivitě také nastavit vhodnější stravováni. Či tělu zkusit předhodit nový druh pohybové aerobní aktivity  na který není momentálně zvyklé( rychlá chůze, běh, zumba, kolo, cross).

studentka (14.12.2012):

Dobrý den, psala jsem ve škole test a jednou z otázek bylo, zda má větší energetickou hodnotu bílý rohlík, či tuňák.(obojí mysleno na 100g). Napsala jsem že 100g (asi 2,3 rohlíku) má větší energetickou hodnotu než 100g tuňáku a profesorka mi na to odepsala že prý je tuňák tučná ryba a nemám pravdu. Pak jsem ale různě hledala na internetu a jsem přesvědčena, že se nemýlím já, ale profesor. Můžete mi to prosím potvrdit?? děkuji moc

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den,  otázka je špatně položena. Tuňák patří mezi ryby, který jsou sice řazeny mezi tučné stejně jako makrela, ale v samotné rybí svalovině již tolik tuku není. Kalorické hodnoty tuňáka se tedy mohou výrazně lišit, stejně jako kalorické hodnoty rohlíku (podle různých receptur).

Buba (06.11.2012):

Dobrý den přeji, Měřím 165 cm a vážím 55 kg. Chtěla bych zhubnout a potřebuju vaší radu. Kolikrát a jak nejlépe se mám hýbat týdenně? Co a kolik toho mužu sníst? Čemu se mám vyvarovat? Co mužu jíst kdykoliv mám hlad? Mužu se stravovat i ve fast foodu když si dám gyros s zeleninou? Ještě nějaké tipy? Děkuji mockrát , budu vám zavázaná! :)

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den,  rozhodně redukovat hmotnost nepotřebujete – Váš body mass index je na spodní hranici normy, tedy si nemusíte dělat starosti. V rámci zdravého životního stylu je ideální věnovat se pravidelné pohybové aktivitě 2-3x týdně, dále dodržovat pravidla racionálního stravování (dostatek zeleniny a ovoce, libová masa, polotučné mléčné produkty, ryby, celozrnné produkty, apod.) – tipy na správné stravování najdete zde na stránkách Žij zdravě.

Fast food obecně nelze doporučit, zařazujte ho raději pouze výjimečně – gyros může být tučnější vzhledem k použitému masu, marinádě s olejem, apod. Zeleninový salát s lehkým jogurtovým dresinkem může být vhodný, záleží však na konkrétním produktu.

Karolína (05.11.2012):

Dobrý den. Mám vysoký cholesterol a tak jsem si nechala vypracovat od výživového poradce nízkocholesterolový jídelníček. (ne hubnoucí). Při výšce 168 cm a 59kg se sportem 2x týdně má můj nový jídelníček zhruba 5500 kJ na den. není to málo? na speciálním přístroji mi byl před prázdninami změřen bazál na něco přes 6 000 a celková spotřeba organismu na 8000 kJ. Poradce tyto informace dostal, přesto je můj nový denní příjem kolem těch 5 500 kJ, takže by to mělo být v pořádku, ale jisté pochyby mám. Děkuji

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den, vzhledem k Vaší váze i aktivitě se mi 5500kJ zdá poměrně málo, takový příjem energie doporučujeme spíše obézním pacientům, kteří v minulosti drželi opakovaně diety. Pouze menší část cholesterolu můžeme ovlivnit jeho příjmem z potravy – cholesterol se také v těle syntetizuje. Jestliže máte např. dědičnou dispozici k vyšší hladině cholesterolu, pak jej jídelníčkem ovlivníte pouze málo.

Zcela jistě byste se měla vyhýbat tučnému masu, plnotučnému mléku a mléčným výrobkům, tučným sýrům. Pozor dejte také např. na sušenky s náplní, tyčinky s čokoládovou polevou, kakaové „pochoutky“ a pomazánky, apod. Vhodné jsou naopak rostlinné oleje, ryby (i tučnější), ani vajíček se nemusíte tolik obávat.

Zdenka (01.11.2012):

Dobrý večer,jak mám počítat energetické hodnoty potravin když je vařím? Dělám si hodně saláty z vařené mrkve a červené řípy. Díky za radu

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den, energetická hodnota se vařením výrazně nemění – zvažte si tedy množství řepy a mrkve, které do salátu vkládáte, zjistěte na stránkách www.obezita.cz nebo na stránkách Žij zdravě energetické hodnoty odpovídající množstvím těchto potravin. Celkové množství salátu pak můžete rozdělit na „porce“ – energetickou hodnotu jedné porce pak získáte sečtením energ. hodnot všech surovin, které do salátu vkládáte a vydělením počtu porcí.

Lucie (23.10.2012):

Dobrý den, chci se zeptat jestli by byl někdo tak hodnej a ten jídellníček by mi vytvořil nebo mi poskytnul svůj jídelníček, kterej už máte vyzkoušenej a zaručeně funguje na úbytku váhy..Předem děkuji za odpověď .

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Lucie,

raději než nějakého „zaručeného“ jídelníčku bych Vám doporučila upravit své současné stravování tak, aby odpovídalo zásadám racionální stravy. Jedině takový jídelníček budete schopna dodržovat dlouhodobě.

Pája (22.08.2012):

Dobrý den, je mi 16 a chtěla jsem se zeptat, moje psychika se hoooodně zhoršila minulý rok kdy jsem vážila 70kg, za rok jsem přibrala 5kg, ale bylo to hlavně ze stresu ve škole (změna školy a lidí okolo). Pak se mi také začalo dělat akné a to už byl můj psychický konec. Sama sobě se vůbec nelíbím a ač zkouším ty rady jako ''Najdi na sobě něco hezkého a hned uvidíš, jak ti naroste sebevědomý'' tak jsem opravdu na sobě nic nenašla... Začala jsem hubnout o prázdninách, ale tenhle týden jsem se do toho opravdu opřela a jezdím na bruslích každý den min 2h, ale žádné výsledky nevidím ani na váze, ani na sobě a přestává mě to bavit Nevím jestli mám zajít k psychologovi, bojím se svěřovat někomu své hloupé pocity. Bojím se, že by mě nepochopil... Co mám dělat? Moc děkuji za odpověď

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Pájo,

při snaze o redukci hmotnosti nejde očekávat výsledky rychle – při správně nastaveném stravování a pravidelné pohybové aktivitě můžeš po cca měsíci ubýt 1-2 cm v pase. Neházela bych tedy „flintu do žita“ a dál bych pokračovala v úsilí zdravě zredukovat hmotnost. Zkus se na hmotnost chvíli nesoustředit, važ se třeba jen každé dva týdny. Pokud by ani po dvou měsících nebyl žádný výsledek, zkus se poradit se svou lékařkou či lékařem – je třeba pak konkrétně rozebrat stravování a pohybovou aktivitu, abyste odhalili, v čem může být problém.

Neboj se obrátit na psychologa – je zde od toho, aby se s Tebou pokusil Tvůj problém rozebrat a najít příčiny toho, proč si nevěříš. A pomoci Ti s taktikou, jak si naopak věřit začít!

Stanislava (17.01.2013):

Dobrý den, v prvé řadě bych chtěla moc poděkovat za tyto stránky ;-) Jsou skvělé! Měla bych takový menší dotaz. Jestli byste mi dokázali poradit, co by bylo nejzdravější k večernímu mlsání u televize? ;-) Občas si totiž "musim" dát zdravou skleničku červeného vína a k tomu bych ráda něco zakousla, jen nevim pro co mám šáhnout... ( Vím, že večer by se už nic jíst nemělo, také to vydržím, ale jen když piju vodu. Ale při vínku to nějak nejde :-)) Moc děkuji za odpověď!

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Stanislavo, nejzdravější variantou bude nakrájená zelenina nebo zeleninový salát – můžete si vyrobit „dresink“ z bílého jogurtu nebo zakysané smetany s kořením.

12 3 4

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce