Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Poradny odborníků

Tomáš (04.10.2012):

Dobrý den, mám nedostatek pohybu a tím se mi usazuje tuk v oblasti břicha. Mám sedavou práci a minimum pohybu. Pro posílení břicha jsem zařadil cviky na břišní svaly, ale tuky budou potřeba shodit aktivním pohybem, bohužel chuť vydat se v týdnu do přírody je minimální, proto bych se chtěl zeptat na názor, jak dalece může rotoped nahradit klasickou cyklistiku? Díky.

odpovídá (24.10.2012):

Bc. Jitka Horáková

Dobrý den, jak sám píšete – máte nedostatek pohybu a ještě k tomu sedavé zaměstnání. Cviky na posílení břišních svalů jistě na škodu nejsou, pokud je cvičíte správně. Ideální pohybová aktivita na spalování tukových zásob by měla být aerobního charakteru  s  individuálně volenou intenzitou a frekvencí, dle vašeho subjektivního vnímání.  Patří mezi ně např. jízda na kole, svižnější chůze, běh aj. Jízda na kole v přírodě je ovlivněna proměnlivým terénem a hlavně jste na čerstvém vzduchu.  Budete-li už jezdit na rotopedu či na kole v přírodě nejdůležitější je pravidelnost, se kterou se pohybu budete věnovat. Vzhledem k nadcházejícímu zimnímu počasí vám rotoped jistě dobře poslouží.

Karel (19.09.2012):

Dobrý den, rád bych Vás požádal o radu ohledně stravování. Rokem jsem se rozhodl výrazně omezit maso ve svém jídelníčku a až do nedávna jsem se cítíl naprosto v pořádku, ne-li lépe. posledních pár týdnů si ale všímám, že se snadněji unavím a celkově mám méně energie. Také jsem místo kávy začal pít zelený čaj, protože mi kofein nedělá dobře. Poradila by jste mi jaké obměnit stravování aby se příjem "energie" vyrovnal? Předem děkuji za Vaši odpověď

odpovídá (24.10.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, z dlouhodobého hlediska bych Vám doporučila zařadit do Vašeho jídelníčku rybí maso a bílé druhy masa – králičí, kuřecí a krůtí. Pokud zvolíte lehkou úpravu, nezatíží tato masa příliš Vaše trávení. Dostatek minerálních látek a vitamínů Vám také zajistí příjem menšího množství oříšků nebo semen. Tzv. „semivegetariánská“ strava – přestože ji nelze označovat za vegetariánskou je totiž z hlediska dlouhodobého stravování nejvýhodnější (i dle posouzení Světovou zdravotnickou organizací).

Marie (17.09.2012):

Dobrý den, hrozně moc bych si přála zhubnout 5 kilo co pokud možno co nejdřív. Jsem vegetariánka a proto sním hodně ovoce a zeleniny, ale poslední dobou, jsem se hodně soustředila na sladká nezdravá jídla. Jelikož studuji, nemám moc čas na pohyb. Mohli byste mi poradit rychlou a účinou metodu jak znovu mít svou vysněnou váhu (-5 kilo), hlavně co se týká úpravy stravy? Děkuji za odpověď.

odpovídá (24.10.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, každá rychlá a účinná metoda po jejím ukončení povede opět k zpětnému nárůstu hmotnosti – jojo efektu.  Bez pravidelného pohybu Vám redukce hmotnosti pouze pomocí diety „vydrží“ jen cca 2-3 měsíce než se tělo adaptuje na nižší příjem. Ve Vašem příspěvku jste přesně popsala svůj problém – nemáte čas na pohyb, v poslední době jste konzumovala sladká nezdravá jídla. Začněte pomalu upravovat svou stravu k lepšímu, vytvořte si pravidelný režim, zkuste přemýšlet o tom, jak zařadit pohyb do Vašeho režimu. Pokud máte pocit, že po sladkých jídlech saháte díky stresu, je možné toto řešit také s psychologem.

L.i. (28.08.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat prosím kolik KJ bych měla za den přijmout ,když mám kancelářskou práci.. Váhu 96 kg a 170 cm, jde mi o to, že nevím jak správně namodelovat svůj denní jídelníček, př. ráno ke snídani si dám activii, ovocnou nebo bílou, ke svačině müsli fit, k obědu je to horší a dám si většinou dvakrát kőrnspitz s paštikou / tuňákem, a ke svačině opět například müsli, nebo jogurt, a k večeři většinou rizoto a nebo těstoviny s kuř. masem... co se týká pití, vypiju kolem 2,5 litrů za den ochucených / neochucených vod. Poděbradka pro linii, nebo aquila bez příchutě. takto se stravuji již 14 dnů nemám problém jíst po 2-3 hodinách.. Takže dodržuji snídani v 7, svačinu v 10 oběd ve 12, svačinu ve 3 a večeři kolem 6 hodiny ... Ale stále jsem na stejné váze i cm, pouze mne přestala pálit žáha.. Nevím kde je chyba prosím o radu . Děkuji

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, za 14 dní rozhodně nemůžete pozorovat větší změny (to lze pouze u velmi přísných diet, které nejsou vhodné pro dlouhodobé dodržování) – první shozený kilogram či úbytek 1-2 cm v pase uvidíte nejdříve po měsíci dodržování správně nastaveného režimu. Nelze přesně stanovit, kolik kJ byste měla konzumovat, abyste zredukovala hmotnost – doporučila bych Vám vyjít ze svého stávajícího jídelníčku – zapsat si přesně vše, co konzumujete (nápoje, potraviny) – ideálně za cca týden, jednotlivé dny propočítat (tabulky energetických hodnot najdete na stránkách Žij zdravě) a svůj průměrný příjem snížit o cca 1500 kJ. Dále nepíšete, že byste  se pravidelně věnovala nějaké aktivitě – bez pravidelného aerobního pohybu bude účinek diety pouze krátkodobý (cca 2-3 měsíce).

sabina (16.08.2012):

chci se zeptat kolik kilo (nebo jestli vubec) zhubnu kdyz budu pristi rok chodit do prehazovane? dekuji za odpoved

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Ahoj Sabino, nelze s jistotou říci, že když začneš chodit na přehazovanou, tak že začneš hubnout. Pravidelná pohybová aktivita ale rozhodně může k zhubnutí vést.  Nepíšeš kolik vážíš, ani kolik měříš, takže nelze ani zhodnotit, jestli vůbec hubnout potřebuješ.

sabina (16.08.2012):

chci se zeptat kolik kilo (nebo jestli vubec) zhubnu kdyz budu pristi rok chodit do prehazovane? dekuji za odpoved

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Ahoj Sabino, nelze s jistotou říci, že když začneš chodit na přehazovanou, tak že začneš hubnout. Pravidelná pohybová aktivita ale rozhodně může k zhubnutí vést.  Nepíšeš kolik vážíš, ani kolik měříš, takže nelze ani zhodnotit, jestli vůbec hubnout potřebuješ.

Terka (10.07.2012):

Dobrý den,vážím 80 kg a měřím 180cm a nemám žádné zdravotní problémy.Chtěla bych přes prázdniny zhubnout 15 kg.Je to možné?Co by jste doporučovala?Jak bych si měla upravit jídelníček a sport abych za 2 měsíce zhubla cca 15kg nebo kolik mám alespoň denně přijímat kilojoulů.Moc děkuji za odpověď

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá:

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Terko, zhubnout 15 kg za dva prázdninové měsíce rozhodně nejde... Nemyslím si, že bys nutně potřebovala zhubnout celých 15 kilogramů, ale pokud přece jen chceš o něco snížit hmotnost, pak je vhodné teď začít – stačí jen vyřadit z jídelníčku zbytečné kalorie (sladké pochutiny, smažená jídla a pochutiny jako chipsy, sladké nápoje, apod.) – do 18 let rozhodně není vhodné nějak výrazně omezovat příjem stravy – mohlo by to ohrozit tvůj vývoj. Co se týče sportu, tak pravidelná pohybová aktivita 2-3x týdně je ideální – může to být jízda na kole, svižnější chůze, jízda na bruslích, volejbal, aerobic – cokoliv, co tě bude bavit.

zuzana (30.06.2012):

Dobrý den. nepotřebuji nějak výrazně zhubnout, ale spíš jsem, chtěla začít jíst zdravě. Proto jsem se začala soustředit na potraviny jako jsou jáhly, kuskus, červená čočka, rýže. je možné, že po takových potravinách tloustnu?vždy jsem si myslela, že je rýže vhodná při dietě, ale když jsem se podívala na obsah kJ dost mě překvapilo, jak vysoké číslo to je. děkuji za odpověď.

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, rozhodně to možné je – konzumace většího množství zdravých potravin může také vést k přibývání hmotnosti. Určitě je ze svého jídelníčku nevyřazujte, pouze snižte konzumované množství.

Eva (28.06.2012):

dobrý den. Hlídám při redukční dietě jako nástroje na zdravé dlouhodobé stravování objem všech složek stravy, 1) nicméně pokud obsahují 20-40g tuku = z toho max 1/3 tuků živočišných / 65-75g bílkovin/ 120-150g cukru a 25-35g vlákniny, denní příjem energie se pohybuje kolem 4000 kJ . Není to málo? 2) maso se váží vařené? ...př. 100g masa nebo 150 g ryby ? 3) jím po 2-3 hodinách, 5-6 denně, ale množství /obsahující potřebné živiny/ mi přijde i po dvou týdnech stále velké, a výslovně se cpu a nutím = je v pořádku že vyberu potraviny tak, aby živinami odpovídaly rozmezí, ale místo další svačiny dojím polovinu salátu? tj jídlo rozdělím? Velmi děkuji za odpovědi

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, nepíšete kolik vážíte a měříte, kolik je Vám let,  zda se věnujete pohybové aktivitě, jak dlouho se snažíte o redukci hmotnosti. Pak těžko posoudit, zda je pro Vás příjem 4000 kJ odpovídající. Příjem 4.000 kJ patří mezi poměrně nízké, většinou není vhodný pro dlouhodobé dodržování vzhledem k neschopnosti zajistit běžnou stravou příjem všech důležitých živin. Na Vašem místě bych se o vhodnosti a dalším dodržování takto nízkoenergetické diety poradila se svým lékařem.

Erika (15.06.2012):

Dobrý den . chci se zeptat podle své váhy 45+- a výšky 159 bych denně měla přijímat 5000 kJ = 1 195 KCAL. Když nezhřeším tak přijímám denně tak 800 někdy 1000 kj. Můj dotaz je takový co ze zdravé výživy (zelenina apod. mi pomůže k hubnutí a když mám chuŤ na sladké tak za co to vyměnit abych okamžitě nepřibírala..popřípadě nějaké triky na rychlé hubnutí a když si dám za celý den jeden rohlík s lučinou (linie) pujde mi to do tuků ikdyž je jenom jeden ? Předem děkuji za odpověd

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, příjem 800-1000 kJ je určen zejména pro osoby redukující pod dohledem lékaře, tyto diety mají nízký příjem energie. Pokud nemáte omezen pohyb, snažte se 3x týdně věnovat aktivnímu pohybu a raději nasaďte mírnější dietu (cca 5200-5500 kJ), případně bych se na Vašem místě rovnou obrátila na odborníky – viz www.obesitas. Nemohu posoudit vhodnost Vašeho příjmu, ale obecně nelze paušálně takto nízký příjem doporučit, často vede pouze k jojo efektu. Jeden rohlík s lučinou Vám do tuků nepůjde, záleží na celkovém denním příjmu kalorií. Chuť na sladké se snažte uspokojit hlavně malou porcí ovoce, případně ovocem v kombinaci s polotučným bílým jogurtem nebo měkkým tvarohem.

1 23 4

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce