Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Poradny odborníků

mrazilka (14.06.2012):

dobrý večer mám hodně velký problém atoje slabá vůle,nedokážu se udržet a jíst méně,jsem stále ve velkém stresu s kterého není uniku stím také souvysí můj problém vážím 118 kilo a jsem moc nemocná prosila jsem mou lékařku o pomoc ale jen mi řekla at mín jim a více se nebaví tak se chci optat co mám dělat??děkuji

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, je velmi dobře, že jste odhalila příčinu svého nárůstu hmotnosti. Ve Vašem případě je třeba obrátit se na klinického psychologa, který Vám může pomoci najít jiné řešení stresu než je jídlo a sladkosti. Nebojte se psychologa vyhledat. Můžete se také se svou redukcí obrátit na lékaře věnující se obezitologii – viz www.obesitas.cz.

Baruška (09.06.2012):

Dobrý den, chtěla bych o prázdninách zhubnout (175cm, 72kg) a našla jsem si na internetu různé dietní (zdravá strava s optimálním příjmem kalorií) jídelníčky a chci se zeptat jestli se u tohoto stravování můžu aktivně hýbat (3x týdně cca hodinová procházka, 2x 30min. týdně běh) ... jestli mi bude stačit/přebývat příjem kalorií... děkuji za odpověď

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, nepíšete na jaký příjem energie jsou dané jídelníčky nastaveny, takže těžko posoudit, zda Vám bude kalorický příjem stačit. Neudáváte také svůj věk – zejména u mladých aktivních osob není vhodné snažit se redukovat hmotnost přísnými dietami pod 5500 kJ, zvláště pokud chcete navíc aktivně sportovat. Doporučila bych Vám spíše vyjít z vlastního současného stravování a začít jej upravovat dle doporučení pro zdravé stravování (rady najdete na stránkách Žij zdravě) – i malá změna ve Vašem současném jídelníčku v kombinaci se sportem může znamenat  počátek redukce hmotnosti.

Lucie (08.06.2012):

Dobrý den, měřím 176 cm a za poslední rok jsem zhubla ze 128 kilo na současných 74. Pomalu se blíží doba, kdy budu chtít hubnutí ukončit a chtěla bych vědět, co mám dělat proto, abych si váhu udržela. Moje dieta je založena na 5000kj, jím 5x denně každé tři hodiny. O kolik mám svůj příjem navýšit abych nehubla ani nepřibírala. děkuji za odpověd Lucka

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, rozhodně byste měla dále pokračovat v pohybové aktivitě, pokud ji provozujete. Svůj energetický příjem navyšte o cca 20 % - tedy o 1000 kJ., Hmotnost by měla přestat klesat.

Kamila (01.06.2012):

Dobrý den, jaký mám mít optimální příjem v KJ? Je mi 40 let a měřím 170cm, vážím 83 kg.

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, takto na dálku pouze podle věku, hmotnosti a výšky stanovit doporučený příjem rozhodně nelze – roli hraje také vaše zaměstnání, pohybová aktivita, vývoj hmotnosti v posledním roce, aj.

Klára (16.05.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je na tom Dukanova dieta. Četla jsem diskuze, kde všichni potvrzovali její účinky.

odpovídá (14.06.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, Dukanova dieta je v první fázi založena na úplném vyřazení sacharidů a čisté konzumaci nízkotučných zdrojů bílkovin, poté kombinovaných se zeleninou. V první fázi vlivem spálení zásobního sacharidu glykogenu naše tělo ztratí 2-3 kg vody, které jsou na něm navázány. Dostavuje se pocit únavy, může být i chuť na sladké. Po spálení zásobního sacharidu využíváte energii z ketolátek, které Vám tlumí hlad. Nedostatek vlákniny ve stravě může vést k zácpě, nadměrný příjem bílkovin zatěžuje ledviny. Tato dieta nepracuje s Vaším současným stravováním, není vhodná k dlouhodobému stravování  a bude primárně směřovat k jojo efektu po návratu ke svému běžnému stravování. Doporučila bych Vám spíše zaměřit se na přizpůsobení svého současného stravování racionální stravě.

Vojta (15.05.2012):

Dobrý den,chtěl bych od vás nějaké rady ohledně stravy.Vážím cca 75 a chtěl bych tak 5-7kg zhubnou a zvýšit svalovou hmotu.K snídani mívám 2x rohlík nebo cleba s máslem nebo sýrem a šunkou,k svačině mívám trochu zeleniny a občas čokoládový croisant nebo smetanový jogurt,k obědu mívám klasiku ze školní jídelny(s tím se nedá nic dělat),pak prijdu domů a dám si malou svačinu(banán,rohlík se sýrem),pak mam ještě jednu podobnou svačinu a potom večeři.K večři mam občas polívku,nebo jogurt s marmeládou.Chodím si zaběhat asi 5km okruh 2-3týdně a chodím jednou týdně si zalézt na stěnu.Předem děkuji :-)

odpovídá (14.06.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, ve Vašem jídelníčku mi poněkud chybí zelenina a více ovoce. V první fázi bych se zaměřila na redukci hmotnosti – částečnou změnou jídelníčku, malým snížením energetického příjmu, v další fázi pak na nabrání svalové hmoty. Co se týče redukce hmotnosti – navrhla bych pestřejší jídelníček – u snídaně bych navrhla 1,5 rohlíku, sýr a zeleninu, u oběda je pak třeba vybrat si pokrm nesmažený, lépe se vyhnout omáčkám, k odpolední svačině bych navrhla malou porci ovoce, případně jogurt, tvaroh s ovocem, apod. Využijte tipů, které je možné nalézt zde na stránkách Žij zdravě.  V další fázi by bylo třeba zvýšit příjem bílkovin na 1-1,2 g na kilogram a den. Ideálně hradit příjem bílkovin nízkotučnými zdroji bílkovin. Bylo by vhodnější konzultovat změny stravy osobně a přizpůsobit Vašemu současnému jídelníčku.

Jitka (03.02.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat ohledně hubnutí, vím že nesjem obézní, ale ráda bych něco málo zhubla. Jenže je u mě problém - jsem schopna jíst jen 3 krát denně, ale nepřejídám se. K snídaní mívám jogurty , 2 plátky toustového chleba ze sýrem či šunkou a půl litru čaje, pak mívám oběd je to porce půlka malé krabičky 15cm x 15cm a k tomu něco sladkého, bez sladkého bych umřela takže s ehldíám že jen po obědě a pak večeře nejdéle v 19h a to bývá rohlík celozrný s kozím sýrem, nebo kaše, toust , nebo půlka rybího salátu, apod. Jím vše ale nepřejídám se,ale prostě nehubnu. Mívala jsem 69kg, ale jak jsem začala cvičit fitnes, posilování + kardio , tak mám díky cvičení 5kg nahoře díky svalové hmotě, ale chtěla bych prostě na té váze mít těch 69kg, ale oparvdu nejsem schopná jíst víckrát než 3 denně. Už jsem si nato nějak zvykla . děkuji za radu

odpovídá (26.03.2012):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, možnou rezervu ve stravě vidím např. v tučnosti kozího sýra, rybím salátu (koupený bývá obvykle s majonézou), sladké po obědě můžete zkusit jako sladké zakončení ovoce místo čokolády, sladkého pečiva, apod. Pokud by se Vám nedařilo hmotnost redukovat, zvažte poradit se s odborníky – např. nutričním terapeutem.

Veronika Horáková (10.01.2012):

Dobrý den, chci se zeptat jesli je možné že mi na internetu vyšlo, že můj cíl při hubnutí je 5000kj denně. Není to nějak moc? když chci zhubnout necelých 20kg. kolik teda musím z těch 5000kj vydat, když výdej má být vyšší než příjem? děkuji

odpovídá (24.01.2012):

Dobrý den,
těžko říci – nepíšete na základě jakých údajů jste se dostala k hodnotě energetického příjmu 5000 kJ.
Nelze obecně stanovit, že 5000 kJ je pro všechny dospělé optimální denní příjem energie, pokud chtějí redukovat hmotnost. Lepším způsobem je vycházet ze svého současného stravovacího režimu  - během dvou týdnů přesně evidovat vše, co sníte a vypijete (čas, hmotnost potravin a jejich druh), svůj energetický příjem přibližně vyhodnotit s pomocí na internetu dostupných aplikací (www.obezita.cz, www.zijzdrave.cz – kalorické hodnoty potravin a pokrmů). A ten pak snížit o 1000-1500 kJ. Současně je však vhodné začít se věnovat i pravidelné pohybové aktivitě, která bude bránit poklesu Vašeho bazálního metabolismu.

Kolik musíte z 5000 kJ vydat? Energetický výdej je tvořen několika složkami – bazálním energetickým výdejem (energie, kterou tělo potřebuje na úplně základní provoz), aktivitou vykonávanou během dne (kterou můžete navýšit právě tím, že se budete věnovat pravidelné pohybové aktivitě) a termickým (tepelným) efektem potravy (spotřeba energie na štěpení látek obsažených v potravě). Je třeba tedy přijímat méně kalorií než takto celkově vydáte – a poznáte to jednoduše – když je příjem i výdej energie vyrovnaný, Vaše hmotnost je stabilní, stále stejná. Když je výdej vyšší než příjem, daří se Vám redukovat hmotnost.

Simona 35 (09.01.2012):

Dobry den.Chtela jsem se optat,na tuky v popcornu.Mam rada syrovy,delany v mikrovlne troube.Je to velky zle?Mam si delat vycitky?Dekuji Simona

odpovídá (24.01.2012):

Bc. Jitka Laštovičková:
Dobrý den, podívejte se na energetické složení, které na svých stránkách uvádí výrobce jednoho druhu sýrového popcornu - http://www.hopipopi.cz/cz/produkty/se-syrovou-prichuti/index.html
Jak vidíte jedno balení (100 g) obsahuje téměř 1900 kJ (což může odpovídat hodnotám, které přijmeme při obědě nebo večeři – dle porce a volby potravin). Téměř 30 g z oněch 100 g tvoří tuky. Do výrobku je také přidaná sůl, která dokáže zvýšit vaši chuť k jídlu (a kterou bychom se měli snažit v rámci zdravého stravování omezovat).
Spíše než sýrový popkorn bych Vám doporučila dát si čas od času menší množství oříšků nebo semínek bez soli – tzv. natural (mandle, kešu, dýňová semínka, slunečnice, pistácie, aj.).
Semena a ořechy jsou sice výrazně tučné (proto je lépe je zařazovat pravidelně v malém množství), ale obsahují také cenné nenasycené mastné kyseliny a vitamíny, minerály.

Zdenka (14.12.2011):

Dobrý den, je mi 33 let, měřím 172 cm a vážím již 112 kg. Nevím na koho se mam obrátit o pomoc s mojí obezitou. Já tak nějak jako každý vím co by s emělo, ale stejně bych potřebovala poradit a asi určitě i podpořit. Předem Děkuji Zdenka T.

odpovídá (24.01.2012):

Bc. Jitka Laštovičková:
Dobrý den,
kontakty na odborníky zabývající se obezitologií najdete na www.obesitas.cz, případně se můžete přijít poradit do center VŠTJ Medicina Praha, kde probíhají zdarma konzultace s lékaři – např. v Praze s MUDr. Radkou Jedličkovou – viz www.vstj.cz.

1 2 34

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce