Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Cukr a sladkosti

Sladkosti (bonbóny, cukrovinky, dorty apod.) jsou pro svou sladkou chuť značně oblíbené, ale z výživového hlediska představují pouze zdroj „prázdné“ energie. Velkou měrou přispívají ke vzniku obezity a zubního kazu. Zvlášť nevhodná je kombinace cukru a tuku (např. máslové dorty).

Pokud se bez sladkostí neobejdete, je vhodné vybírat si kvalitní čokoládu s vysokým procentem kakaa, tvarohové dezerty nebo ovoce (ovocný salát). Pozor na sladké nápoje, limonády a zavařeniny.

Jako náhradu za cukr můžete alespoň zčásti využít umělé sladidlo. Důležitý je jeho výběr – umělá sladidla by měla být neenergetická a vždy je vybírejte podle toho, k čemu je chcete použít. K pečení se hodí tepelně stabilní druhy v práškové formě, k oslazení čaje nebo kávy je vhodná tabletová forma. Zároveň i v případě umělých sladidel je doporučováno používání v přiměřené míře a vhodnější je naučit se postupně méně sladit.

A co dělat, když všechna doporučení selžou, a vy máte stále chuť na sladké? Klidně si bez výčitek „něco dobrého“ dopřejte, ale druhý den trochu zpřísněte jídelníček, nebo si udělejte procházku ve svižnějším tempu.

Vhodné:

  • kvalitní čokoláda nebo 1 – 2 kopečky zmrzliny, případně 1 menší ovocný zákusek,
  • tvarohové dezerty,
  • ovocné saláty.

Méně vhodné:

  • oplatky, sušenky,
  • bonbóny,
  • máslové dorty,
  • smetanová zmrzlina.

Autor: Mgr. Karolína Hlavatá

Přečtěte si také další články:


Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce