Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Luštěniny

Luštěniny jsou skvělým zdrojem bílkovin rostlinného původu, vlákniny a mnoha minerálních látek a vitamínů. Obsah tuků se v luštěninách pohybuje kolem 2 %, výjimkou jsou pouze sójové boby, které obsahují až 23 % tuku. Jedná se ale převážně o nenasycené, tedy „zdravé“ tuky.

Velkým plusem je také to, že luštěniny neobsahují žádný cholesterol. Luštěniny jsou navíc výborným zdrojem vlákniny, která napomáhá navození pocitu sytosti schopností zvětšovat svůj objem a tím prodlužovat dobu vyprazdňování žaludku.

Z vitamínů a minerálních látek jsou luštěniny bohaté především na vitamín A, vitamín B1, vápník a železo. Bohužel využitelnost je nízká, protože luštěniny obsahují tzv. fytáty, které zhoršují vstřebatelnost vápníku i železa.

Vhodné:

  • luštěniny v čerstvém stavu (např. do salátů),
  • ve formě teplých luštěninových pokrmů,
  • jako příloha a do polévek.

Méně vhodné:

  • smažené (např. luštěninové karbanátky).

Autor: Mgr. Karolína Hlavatá

Přečtěte si také další články:

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce