Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Mléko a mléčné výrobky, sýry

Mléko a mléčné výrobky jsou velmi důležitou součástí stravy. Jsou cenné zejména pro svůj vysoký obsah bílkovin, vitamínů a minerálních látek. Z vitamínů je to hlavně vitamín D, který je důležitý pro ukládání vápníku do kostí. Z minerálních látek je hojně obsažen vápník. Ten se sice nachází také v jiných potravinách, ale v mléčných produktech je ve velmi dobře vstřebatelné formě. Mléko má navíc ideální poměr vápníku, fosfátů a hořčíku, což je nezbytné pro správný vývoj kostry. Z dalších důležitých látek musíme jmenovat železo a jód.

Určitou nevýhodou u mléčných výrobků je poměrně vysoký obsah nasycených tuků. Z těchto důvodů se doporučuje dávat ve výběru přednost polotučným nebo nízkotučným mléčným výrobkům (do 3 % tuku v sušině). Je vhodné omezovat příjem smetanových výrobků, šlehačky nebo tučných sýrů. Z výživového hlediska jsou ideální zakysané mléčné výrobky, které díky bakteriím mléčného kvašení získávají nové nutriční vlastnosti. Jsou lépe stravitelné a kyselé prostředí umožňuje lepší vstřebávání vápníku a železa.

Vhodné:

  • mléko nízkotučné a polotučné,
  • bílé a ovocné jogurty (do 3 % tuku), jogurtová mléka, kefír, podmáslí,
  • tvarohy měkké, tvrdé (bez tuku nebo polotučné), ovocné tvarohy,
  • kysaná smetana se sníženým obsahem tuku,
  • nízkotučné a polotučné sýry (tuku v sušině 20 % - 30 %), např. sýr cottage, plátkový sýr light, tavené sýry light, nízkotučná mozzarella.

Méně vhodné:

  • plnotučné mléko, kondenzované mléko,
  • smetanové jogurty, plnotučné mléčné výrobky s vysokým obsahem sacharidů (typu Pribináček, Lipánek),
  • tučný tvaroh,
  • smetana, šlehačka,
  • smetanové mražené krémy,
  • tučné sýry (s obsahem tuku v sušině vyšším než 30 %), např. parmezán, ementál, niva, hermelín, smetanové tavené sýry.

Autor: Mgr. Karolína Hlavatá

Přečtěte si také další články:

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce