Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Tuky a oleje

Tuky plní řadu funkcí – dodávají pokrmům chuť a vůni, jsou nezbytné pro vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E, K), představují „zásobárnu“ energie a jsou důležité pro regulaci tělesné teploty. Tuky poskytují ve srovnání s bílkovinami a sacharidy nejvíce energie (tuky 38 kJ, bílkoviny a sacharidy 18 kJ), ale velmi málo sytí.

Podle původu se tuky dělí na rostlinné (oleje) a živočišné (máslo, sádlo, lůj). Rostlinné tuky obsahují převážně tzv. nenasycené mastné kyseliny, které jsou z hlediska zdraví mnohem lepší než tuky živočišné. Oproti tomu živočišné tuky obsahují zejména nasycené mastné kyseliny, jejichž zvýšený příjem je dáván do souvislosti se vznikem onemocnění srdce a cév. Rostlinné tuky mají ještě jednu výhodu, pro kterou by se měly upřednostňovat – neobsahují cholesterol. Z hlediska energetické hodnoty jsou však srovnatelné s živočišnými tuky.

Tuky se dále dělí podle výskytu na zjevné (například tuk určený na mazání na pečivo, olej apod.) a skryté (tj. tuk obsažený v potravinách, zejména v mase, sýrech, mléčných výrobcích, sladkostech nebo pečivu). Tento tuk je zrádný, protože si často neuvědomujeme jeho přítomnost.

Vhodné:

  • na chleba a na pečivo: rostlinné tuky, rostlinné tuky light, pomazánková másla,
  • na vaření a na pečení: slunečnicový olej nebo jiné rostlinné oleje,
  • na saláty a marinády: oleje lisované za studena (např. olivový, dýňový, lněný atd.).

Méně vhodné:

  • živočišné tuky (máslo, sádlo, lůj).

Autor: Mgr. Karolína Hlavatá

Přečtěte si také další články:


 

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce