Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Zelenina

Zelenina je pro zdraví velice důležitá. Z hlavních živin jsou nejvíce zastoupeny sacharidy, obsah bílkovin a tuků je však až na výjimky minimální. V zelenině je obsažena celá řada důležitých minerálních látek, vitamínů a dalších látek s antioxidačním účinkem. Z vitamínů se jedná především o vitamín C, karotenoidy a kyselinu listovou; z minerálních látek to je zejména draslík, hořčík, vápník, železo a mangan.

Zelenina se cení také pro svůj nízký obsah energie (ten je dán značným obsahem vody) a vlákniny. Ta nejen dobře sytí, ale uplatňuje se také v prevenci a léčbě mnoha onemocnění, například zácpy, dráždivého tračníku, nádorového onemocnění střev, cukrovky a obezity. Doporučuje se sníst denně 500 g zeleniny.

Vhodné:

  • zelenina v čerstvém stavu (na obložený chleba, do salátů),
  • ve formě teplých zeleninových pokrmů,
  • jako dušená příloha, do polévek apod.,
  • 100% zeleninové šťávy nebo šťávy připravené z čerstvé zeleniny.

Méně vhodné:

  • smažená zelenina,
  • zelenina sterilovaná se solí.

Autor: Mgr. Karolína Hlavatá

Přečtěte si také další články:

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce