Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Guacamole

Guacamole jsou vynálezem starověkých Aztéků, kteří si tuto delikatesu dopřávali již v 16. století. Dodnes se používá po celém světě jako omáčka, nebo jako doplněk k různým specialitám. Nejběžněji se používá v Mexiku. Naučte se připravit pokrm dávných Aztéků s pomocí odborníků z ŽijZdravě.cz!

Ingredience:

2 porce

  • Avokádo (zralé) 2 ks (400 g) 3136 kJ
  • Rajče 1 ks (80 g) 67 kJ
  • Chilli paprička 0,5 g 6 kJ
  • Citronová šťáva 1 pol. lžíce 23 kJ
  • Jogurt polot.bílý 50 g 137 kJ
  • Sůl 2 g 10 kJ
  • Bílý pepř 1 g 0 kJ

Postup:

Do připravené misky vložíme avokádo zbavené slupky a jádra. Rozmixujeme či rozdrtíme (nejlépe za pomoci šťouchadla na brambory) a přidáme několik kapek citronové šťávy, sůl, pepř, na kostky nakrájená rajčata a snítku chilli papričky. Směs důkladně promícháme a necháme odležet cca 1 hodinu v chladu.

guacamoleTipy odborníků:

Michal Fait

Tip Kuchaře: Nepoužívejte avokádo tvrdé, ale spíše zralé a měkké. Dá se konzumovat se všemi druhy pokrmů.

Bc. Jitka Laštovičková

Komentář nutričního terapeuta: Energetická hodnota 1 porce / cca 1700 kJ Tuky: 40g Sacharidy: 8 g Bílkoviny: 6 g. Avokádo se zařazuje mezi ovoce, je cenný zdroj vitamínů (vitamín C, biotin, vitamín K a kyselina pantotenová – vitamín B5) i minerálů (sodíku, hořčíku mědi, aj.) a také nenasycených mastných kyselin. Nenasycené mastné kyseliny (též označované jako ω3 a ω6 nenasycené kyseliny) jsou pro naše zdraví velmi důležité – pozitivně působí na naši imunitu, na hladiny tuků v krvi, čímž snižují riziko onemocnění srdce a cév. Avokádo obsahuje až 30 % tuku – má tedy vysokou energetickou hodnotu (bez ohledu na to, že se jedná vhodné nenasycené mastné kyseliny) – kdo chce zredukovat hmotnost, měl by si dopřát raději menší množství. Avokádo by mělo být měkké, na povrchu bez tmavých skvrn, nesmí být ale již kašovité – lépe tedy koupit v obchodě tvrdší avokádo a nechat si jej uzrát doma při pokojové teplotě.

Mgr. Zuzka Borkovcová

Komentář instruktora pohybu: Pokud vyrazíte např. na sjezd řeky a kromě opalování se budete věnovat i pádlování, máte kalorickou hodnotu tohoto pokrmu vydanou za hodinu a půl pomalého pádlování. Pokud se vydáte do přírody na kole, hodnotu 1700 kJ „spálíte“ přibližně za 40 minut při rychlosti 20km/h (orientační propočet pro 70 kg osobu).

MUDr. Martin Matoulek, PhD.

Komentář lékaře: Avokádo jako ovoce obsahuje mnoho látek, které pozitivně ovlivňuje zdravotní stav. Jen pozor na jeho skladování a při nákupu dbejte, aby nebylo poškozené nebo napadené hnilobou či plísní. Veškeré pozitivní účinky by byly ztraceny. Navíc konzumace takového ovoce je přímo zdraví škodlivá.

Přečtěte si také další články:



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce