Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Letní jídelníček: Jak vyzrát na snídaně?

Léto je ideální příležitostí pro zahájení hubnutí. Hlavním důvodem je větší možnost pohybu a velký výběr ovoce a zeleniny. Redukční jídelníček by měl splňovat několik požadavků – měl by být pestrý, chutný a měl by odpovídat zásadám správné výživy. Při jeho sestavování sledujte údaje na etiketách výrobků a přednostně si vybírejte potraviny s nižším obsahem tuku, jednoduchých sacharidů a soli. V případě pečiva jsou lepší výrobky z celozrnné mouky (ale pozor, celozrnné pečivo je po stránce energie srovnatelné s pečivem z bílé mouky, rozdíl je v obsahu vlákniny a minerálních látek. Velký pozor si dávejte na sladké nápoje a přemíru alkoholu. Obojí štíhlé linii v žádném případě neprospívá.

Snídaně plní řadu úkolů – slouží především k doplnění energie po nočním lačnění a zajištění vyrovnané hladiny krevního cukru během dopoledne. Studiemi je prokázáno, že kdo snídá, sní menší množství jídla během dne, netrpí pocity hladu a lépe hubne.

Čeho se vyvarovat?

Správně sestavená snídaně obsahuje sacharidy (přednostně polysacharidy), dostatek bílkovin, vlákninu a samozřejmě tekutiny. Příkladem nevhodné snídaně jsou cornflakes s trochou mléka nebo pečivo s tukem a džemem nebo klasická anglická snídaně se slaninou a vejci. První dva příklady snídaní se vyznačují nízkým obsahem bílkovin, což znamená, že budete mít brzy zase hlad a pravděpodobně sáhnete po něčem sladkém. Anglická snídaně je sice bohatá na bílkoviny, ale také na tuk, takže je v rámci redukčního programu nevhodná.

Co tedy snídat?

Celozrnné pečivo se sýrem – ze sýrů vybírejte nízkotučné varianty (např. 30% Eidam, Apetito light, Olomoucké tvarůžky, z přírodních a čerstvých sýrů je vhodná Lučina linie nebo sýr Cottage). Nezapomeňte si pečivo obložit zeleninou!

Celozrnné pečivo s uzeninou – uzeniny nejsou vhodné s ohledem na vysoký obsah tuku a soli. Občas si ale klidně dopřejte šunku, šunkový salám nebo drůbeží tlačenku.Není ovšem už nutné mazat pečivo tukem.

Jogurt nebo tvaroh s pečivem – skvělá volba. Nejvhodnější jsou mléčné výrobky do 3 % tuku.

Míchaná vajíčka nebo omeleta – namísto celých vajec použijte bílky, mají velmi málo energie a dostatek potřebných bílkovin. Omeletu můžete doplnit dvěma plátky kuřecí šunky a posypat strouhaným sýrem. Pokaždé použijte jiný druh bylinek, vždy budete mít jinou snídani.

V příštím článku se podíváme na příklady svačin. Následovat budou i obědy, večeře a jako bonus přidáme rámcový redukční jídelníček.

Autor článku: PhDr. Karolína Hlavatá

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!

lehoszikova@seznam.cz (19.07.2011):

Tak potřebovala bych nějaká ta kila dolů a nejde to....

karolína (22.07.2011):

to by jsme na tu "zdravou"výživu museli mít!!!

Karolínka... (25.08.2011):

Určitě máš na jedno vajíčko,nebo plátek sýra,či šunky a pár krajíčků chleba denně...K tomu pár sklenic vody,trochu cvičit a budeš za tři měsíce jako proutek! Lidé se zbytečně přejídají...8-)))



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce