Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Předejděte nadváze a obezitě u batolat

Pro batolata platí, že by neměla mít zbytečné faldíky. V období po narození zhruba do jednoho roku dochází u dětí k prudkému zvyšování podílu tuku v těle a tím i k nárůstu hodnot Body Mass Index (BMI). Poté BMI klesá až do doby, kdy dochází k opětovnému zvyšování tukové složky v předškolním věku. Je to především proto, že vývoj dítěte neběží současně. Buď roste fyzicky, nebo psychicky, ale nedokáže růst v obou těchto oblastech stejně. U batolete už nejde o růst fyzický jako v kojeneckém věku, ale o rozvoj psychické stránky, například musí zvládnout do tří let provázat do vět minimálně 2 500 slov.

I batole už ví, kolik potřebuje energie

Největším nepochopením maminek v tomto období je, že do té doby výborný jedlík najednou přestane jíst celé porce. Maminkám snadno vysvětlím, že na intelektuální růst stačí jen desetina energie než na tělesný. Proto začne klesat u batolat i podíl tukových zásob v těle a BMI. Když mu nabídnete dostatečně pestrou stravu a zrovna dnes toho příliš nesní, zítra nebo pozítří určitě sní i všechen hrášek z talíře. Jeho regulační systém v mozku moc dobře pozná, kolik energie potřebuje. Věřte svému dítěti, že už ví, kolik toho potřebuje sníst. Maminky v ordinaci varuji, aby rozhodně batolata nenutily dojídat celé porce a přidaly jim, jen když si řeknou. Jinak se jim zmate centrální regulace příjmu potravy. Neopakujte závažnou chybu, kterou dělaly naše babičky, když dávaly dětem sladkou odměnu za dojedený talíř.U batolat se při hodnocení hmotnosti neobejdeme bez tabulek BMI. Nejvhodnější je zanést výšku a váhu do percentilového grafu ve Zdravotním průkazu dítěte, nebo porovnat hodnoty podle tabulky na www.ZijZdrave.cz.

Nejlepší prevence obezity – pravidelnost v jídle

Od jednoho roku věku se stává stěžejní vývojovou fází ve výživových zvyklostech zafixovat u batolete režim a pravidelnost v jídle. To se nabízí pravidelně 5x až 6x denně u jídelního stolu. Pokud je to možné, měla by jíst celá rodina společně a nesledovat televizi. Hlavní jídla se servírují na talíři dětské velikosti ve stejné skladbě, jakou mají ostatní členové domácnosti, ale bez ochucovadel a soli. Nikdy by neměla na talíři dítěte chybět čerstvá zeleninová obloha a ovoce, aby se s nimi batole seznámilo. Duševní a fyzický růst dítěte je umožněn pouze prostřednictvím pestré a pravidelné stravy s dostatečným obsahem všech základních živin a mikronutrientů. Hlavním zdrojem stravy jsou plnohodnotné potraviny – (celozrnné) obiloviny, mléko a mléčné výrobky, ovoce, zelenina, čerstvé maso, luštěniny, mořské ryby, rostlinné oleje a pramenitá voda. Maminkám zdůrazňuji, že i v tomto období platí pravidlo přípravy stravy z čerstvých surovin, tj. „vím, z čeho vařím“. Nutričně neplnohodnotné, ale energeticky bohaté potraviny, například cukrovinky, tučné uzeniny, slané pochutiny, smažená jídla ap., dětskému organismu nepřinášejí žádný prospěch. Batole by se s nimi nemělo setkávat jako s odměnou. Pokud už by je mělo dostat, tak jen o víkendu v atmosféře rodinné pohody.

Sladké nápoje – rychlejší cesta ke kilogramům navíc

Z chutí si batole vybírá především sladké. Proto je v pitném režimu potřebné nabízet pramenitou pitnou vodu, neslazené ovocné či dětské bylinné čaje nebo mléko, aby si dítě nezvyklo na sladké nápoje. Na pití je možné podávat i odtučněné mléko nebo adaptované mléko se sníženým obsahem bílkovin. Pokud se konzumuje mléko jako jídlo, doporučuji maminkám nalévat dítěti polotučné mléko nejlépe k večeři. V batolecím věku se na rozvoj obezity může negativně podepsat navýšený příjem mléka z kojeneckých láhví, které už do rukou batolat určitě nepatří. „Někdy do postýlky“ ještě přimhouřím oko, ale pouze nad nízkotučným, nepřislazeným nebo neochuceným.

Nechte děti objevovat svět i prostřednictvím nových chutí

Ve vývojové psychologii okolo dvou let nastupuje u dětí období neofobie, tj. strach ze všeho nového. V rámci příjmu potravy se projevuje odmítáním nové potraviny. U batolete se jedná o normální součást vztahu k vnějšímu prostředí. Především potraviny se zelenou a modrou barvou odmítne, pokud se s nimi nesetkalo předtím. Proto je třeba mít na talíři už před tímto obdobím vždy kousek brokolice, mrkve, hrášku a ne je rozmixovat v jídle. Pokud maminky propásnou „představení“ některé složky ve stravě, do školního věku je do jídelníčku své ratolesti nedostanou.

Po období neofobie následuje poměrně dlouhé období negace. Z této doby si každý z nás nese averzi k nějakému jídlu. Bez důslednosti a velkého úsilí se do jídelníčku nepodaří nové druhy zařadit. Doporučuji rodičům zkoušet to až 13x, než potravinu úplně z jídelníčku vyřadí. Ale maminky varuji – pozor zkoušíme, nenutíme! Odpor k některému jídlu či potravině pak může zůstat už na celé dětství nebo navždy.

MUDr. Zlatko Marinov

Mohlo by vás zajímat:



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce