Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Škola volá! Zdravé svačiny

Prázdniny pomalu končí. Děti si opět budou muset zvyknout, že sladké nicnedělání je pryč a do příštího léta budou muset trávit každý den několik úmorných hodin nad učebnicemi. Proč jim tedy ten návrat do reality nezpříjemnit chutnými a zdravými domácími svačinami?

Co si myslí dětský obezitolog MUDr. Zlatko Marinov významu dětských svačin? Čtěte dál!

Dopolední svačina

Dopolední svačina by měla pokrýt cca 10 – 15 % denního energetického příjmu. Vedle sacharidové složky má být pokrm obohacen o plnohodnotné bílkoviny, které jsou základním stavebním kamenem pro zdárný růst a vývoj dětí. Je třeba zdůraznit, že svačina navazuje na snídani. Nikdy ji ale nezastupuje!

V posledních letech bohužel dochází k tomu, že starší studenti často domácí svačiny vynechávají nebo je nahrazují nákupem nevhodných „trendových“ potravin ve škole. Za alarmující se dá také považovat fakt, že naprostá většina školáků nejí ovoce ani zeleninu v dostatečném množství. Skladba dopolední svačiny se liší podle věku strávníka. Nikdy by však neměla nadměrně zatěžovat trávicí trakt, aby nerozptylovala od procesu učení. Je nezbytné dbát i na chuťové preference dítěte, které se s věkem mění. Obecně by se v dětské stravě neměly často objevovat uzeninové výrobky, nasycené tuky a tzv. „prázdné“ kalorie, které jsou sice zdrojem energie, ale neobsahují žádné minerální látky ani vitamíny.Dostatečný pitný režim je nedílnou součástí správné výživy nejen u dětí. Vhodné tekutiny pro malé strávníky jsou pramenitá voda a netučné mléko. Naopak je důležité se vyvarovat sycených limonád, neředěných džusů a ledových čajů ze supermarketu.

Příklady zdravé a vyvážené svačiny:

  • čerstvé ovoce nebo zelenina
  • zeleninový salát zavinutý v pita chlebu
  • pšenično-žitný chléb s kvalitním rostlinným tukem, plátkem tvrdého sýra a paprikou
  • celozrnný rohlík s tvarohovou pomazánkou a ředkvičkami

Špatně zvolená dopolední svačina:

  • svačiny ze školních automatů, které neprovozuje školní jídelna
  • tukový rohlík s máslem a salámem nebo paštikou
  • párek v rohlíku, pizza
  • plněný croissant, buchty, koláče

Mohlo by vás zajímat:



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce