Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Správně nakupovat pomůže výživová pyramida

V současné době vzdělaná maminka dokáže podle výživové pyramidy správně nakoupit, ale neumí podle ní sestavit správné rozložení živin během dne. Dětský denní příjem stravy se zásadně mění podle rozdílných metabolických potřeb. První ranní porce má doplnit především spánkové ztráty cukrů, dopolední vytváří základní zdroj pohybové aktivity. Polední porce pokrývá metabolické pochody, odpolední kryje pohybovou aktivitu v odpoledních hodinách. Večeře je zdrojem spánkového metabolismu.

Začněte s pravidelností co nejdříve

Pro denní rytmus příjmu živin, který se stabilizuje v předškolním období, je koncept výživové pyramidy především v tomto období nedostatečný. Proto v současné době prosazuji v ambulanci raději koncept „Můj talíř“, jež jasně stanovuje každou denní porci. „Můj talíř“ pro předškoláka je velice jednoduchý. Základem snídaně jsou cukry s ovocem, základ dopolední svačiny tvoří složené cukry s živočišnými bílkovinami a ovocem nebo zeleninou. Na oběd se doporučuje vyvážená porce složených cukrů, bílkovin a tuků se zeleninovou oblohou. Základem odpolední stravy by měly být složené cukry s kvalitním rostlinným tukem a ovocem a na večeři složené cukry s bílkovinami a navýšeným obsahem nenasycených mastných kyselin. Nejenom v předškolním věku upřednostňujeme především čerstvé potraviny. Pro hlavní polední a večerní porce je nejvhodnější úprava jedním technologickým procesem s upřednostněním vaření, pečení, zapékání a dušení. Na dochucování používáme různé druhy bylinek a solíme jen omezeně. Zásadou je nepoužívat pro děti argument, že neoblíbené jídlo je „zdravé“. V konceptu „Můj talíř“ nechybí ani příbory, jež zdůrazňují správné stolování, a ani pohár s mlékem.

Vyhněte se cukru v nápojích

Po 2. roce života i osvícená maminka pravidelně zařadí do pitného režimu dítěte slazené tekutiny. Ty nabízejí i všechna předškolní zařízení. Maminky pravidelně varuji, že pro zdraví dítěte bez ohledu na jeho hmotnost je důležité udržet nesladkou chuťovou stopu v nápojích, například stolními neperlivými vodami, ovocnými a bylinkovými čaji. Jen při společenských příležitostech se dětem nabídnou ředěné džusy anebo tzv. fresh džusy. Ty je ale nutné započítat do energetického příjmu dítěte jako pokrm, ne jako tekutinu. Ve slazených nápojích dítě přijímá tzv. prázdnou energii, která často dětskou obezitu i nastartuje. Když si dítě zvykne na nesladkou chuťovou stopu, nevyžaduje jiné nápoje. Tento malý krok, tj. vynechání sycených nápojů, může vést k významným důsledkům. Zabránění pít dítěti 7 kostek cukru bez rozdílu, zda jsou ve 2 dcl džusu, limonády nebo ochuceném mléku, vede v konečném důsledku k omezení vypití 2-3 tun jednoduchých cukrů od dětství až do důchodu.

MUDr. Zlatko Marinov

Mohlo by vás zajímat:



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce