Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Jak začít boj s obezitou

V první řadě je třeba alespoň orientačně určit, zda a jaká rizika se vás týkají. Genetické vlohy snadno orientačně posoudíte podle vašeho příbuzenstva – zda se vyskytuje obezita u rodičů a prarodičů, u sourozenců, eventuálně u dalších příbuzných. Samozřejmě nesmíte zapomenout, že kromě podobného genetického základu máte také velmi podobné životní podmínky, resp. životní styl.

Poté byste si měli spočítat BMI a případně změřit i obvod pasu. Nejdůležitější ale je, sám sobě říci, PROČ vůbec se sebou chci něco dělat? Odpovězte si tedy nejprve na následující otázky:

Proč chci hubnout a zlepšit tělesnou kondici?

Neexistuje žádná lepší nebo horší motivace pro hubnutí, resp. změnu životního stylu. Pro někoho může být důležité vyhnout se onemocněním spojeným s obezitou (často je to však důležité pouze pro lékaře) a pro někoho může být důležité vejít se do svých plesových šatů. U obojího bude podobná cesta a je třeba takovou motivaci podporovat. Motivaci je dobré mít silnou, držet se jí a nevzdávat se, když vše nebude probíhat tak, jak jsme si představovali. Naopak „strašení“ špatnými konci se v léčebných postupech ukazuje často jako kontraproduktivní a například u dětí zcela neúčinné a nesmyslné.

Někdy může být vhodnější zaměřit svou pozornost na zlepšování fyzické kondice než na snižování hmotnosti, protože to s sebou přináší zlepšení v mnoha parametrech (cukr a tuky v krvi, krevní tlak), a to i nezávisle na poklesu hmotnosti. Často toto přináší i např. zlepšení v subjektivních pocitech, což může pomoci udržet motivaci pro pokračování v režimových změnách.

Co mohu změnit na svém stravování?

Mnoho lidí zajímá, co mají změnit ve své stravě, co jíst a co nejíst, aby byli v hubnutí úspěšní. Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď kromě obecných zásad. Je třeba začít hodnotit své dosavadní stravovací způsoby například zapisováním jídelníčku (k tomu můžete využít naši aplikaci Můj deníček). Teprve poté se s odstupem po vyhodnocení se pokusit udělat změny a plánovat dopředu, co a kdy budeme jíst. Pokud si s tím sami nevíte rady, je možné obrátit se na nutriční terapeuty, kteří vám s rozborem a návrhem změn ochotně poradí. Nicméně výběr změn je třeba připravit osobně, protože tak je jedině možné zachovat i chuť změněných potravin, a tím udržet delší dobu „nový“ režim. Je třeba si uvědomit, že neexistuje „zaručená“ dieta pro všechny. Kdyby existovala, byl by již problém jménem obezita dávno vyřešen. Uvědomte si, že každý má jiné chuťové preference.

Důležité je hledat pozitiva ve změnách, hledat nové nízkoenergetické potraviny a zkoušet je, dokud neobjevíte ty, které vám budou chutnat. A u těch je potom podstatné vydržet. Tuk je rozpouštědlo chuti, i proto bývá někdy nelehkým úkolem nalézt chutné a současně nízkotučné resp. nízkoenergetické potraviny, ale je to možné.

Jaké mohu zvolit pohybové aktivity?

Nezáleží na tom, jak moc na začátku budete cvičit. V první řadě záleží na tom, že začnete. Pak je zásadní, jakou pohybovou aktivitu zvolíte. Je třeba, aby respektovala váš zdravotní stav (hmotnost a s ní spojené zatížení nosných kloubů, vysoký krevní tlak, cukrovka apod.). Teprve pak si budete vybírat, co vás bude alespoň trošku bavit. Na závěr se budete věnovat tomu, jak dlouho a s jakou intenzitou cvičit. Toto je správný postup při výběru vhodných pohybových aktivit.

Začít můžete klidně s chůzí, následovat může jízda na kole či rotopedu nebo chůze na běhacím pásuje. Je dobré nezapomenout ani na skupinové aktivity jako například aerobik nebo tanec, kde vás podpora ostatních může povzbudit k dalšímu pokračování. Rozhodnete-li se vyrazit mimo domov, je vhodné věnovat se například plavání, jednoduššímu posilování, joggingu nebo spinningu (ovšem bez tzv. maximálních zátěží).

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce