Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Zatočte s podzimními depresemi

K podzimu patří sběr kaštanů, barevné listí, pouštění draků i výstava Zahrada Čech (která se koná každoročně v mých rodných Litoměřicích). Jedná se o u aktivity veskrze pozitivní. Podzimní čas však také u mnohých lidí vyvolává pocit špatné nálady, ztrátu energie a splín. Mezi lidmi se ujal název podzimní deprese. Ale pozor je nutné rozlišovat mezi depresí, jako psychopatologickým stavem a onou "depkou", jak ji cítí většina z nás.

"Depku" můžeme popsat jako krátkodobý pocit nepříznivé nálady a ztráty energie, kterou potřebujeme ke zvládání každodenních činností. Podobný výkyv nálad obvykle odezní sám od sebe, nebo je odklonitelný jinými příjemnými činnostmi, např. nakupováním nebo posezením s přáteli.

Pokud je stav nenálady dlouhodobý, nelze se z něj dostat obvyklými způsoby. V případě, že je doplněn nechutenstvím, poruchami spánku a ztrátou zájmu, může se jednat o depresi jako nemoc. Tu již musí řešit odborník. Deprese se může objevit kdykoliv, někdy je to reakce na vnější příčinu (reakce na prožité trauma). Někdy se vyskytne bez zjevné příčiny.

Vraťme se k té tradiční, podzimní "depce"

Uvědomme si, že je méně slunce, více deště, sychravo a nemáme z čeho brát energii. Navíc po krásném létě plném zážitků, bezstarostné zábavy přichází podzim s kratšími dny, slunce se vyskytuje jen sporadicky a hodně prší. Jak víme, tak slunce je zdrojem vitalizující energie, která má pozitivní vliv na organismus. Pokud je světla méně můžeme se cítit více unavení, máme častěji špatnou náladu, jsme přecitlivělí. V organismu dochází k nedostatku serotoninu a endorfinu.

Pomůže světlo a pohyb

Nejjednodušší je hodně si svítit, abychom měli světla co možná nejvíce.

Zatímco v létě nevíme co dělat dřív. Na podzim se začíná ozývat naše lenost a výmluvy typu dnes prší nebo je zima a nemohu jít sportovat, jsou takřka na denním pořádku. Nesmíme zapomínat, že pohyb je jedním ze zdrojů endorfinů a tedy jedním z nejúčinnějších léků na podzimní nálady. Pohyb nám pomůže odreagovat se od problémů, které nás trápí. Takže když ne do tělocvičny, tak vyrazte aspoň na ty kaštany.

Vyzkoušejte barvy!

Podzim je z pohledu barev jedno z nejkrásnějších období, ale jen na začátku, kdy listy mění barvu den ze dne a pohled do listnaté aleje plné oranžových, žlutých a sem tam ještě zelených ploch v mnohých z nás vyvolává pocit nadšení. Jak podzim postupuje dále, listy opadávají, obloha je většinu času šedá a pohled do aleje opadaných stromů spíše vyvolá pocit sklíčenosti. Je třeba si pomoci. Opusťme ve svém šatníku černou barvu, která možná zeštíhluje, ale rozhodně neposiluje naši mysl. Dejme přednost oblečení pestrých barev, které máme rádi a které nás rozveselí. I v domácnosti se obklopme svěžími barvami. Pomůže nám to být aktivnější.

Zelenina a ovoce ochrání imunitu

S přicházející zimou je také zkoušena naše imunita. Po létě, kdy bylo ovoce i zeleniny dostatek a stačilo jen vyjít před dům na zahradu případně na farmářské trhy, je nyní ovoce hůře dostupné. I tak bychom na ně neměli v jídelníčku zapomínat a obohacovat si jím denní energetický příjem a posilovat odolnost organismu.

Plánujte, plánujte, plánujte

Pokud je venku ošklivé počasí, sychravo, prší, máme tendence zalézt do postele a být sami. Samota je často prospěšná, máme čas se zklidnit, promyslet si důležité věci. Může být ale pěkně zrádná. Můžeme propadat sebelítosti, splínům, špatné náladě. Jedním z léků je aktivita. Je třeba si plánovat každý den, ať je to cvičení, výstava, divadlo nebo "jen" kafíčko s dobrou kamarádkou.

Zkuste si letos podzim užít

Pokud vaše deprese není závažnou nemocí (příznaky v úvodu článku), potom pro vás podzim nemusí znamenat období nenálad a splínů, ale docela pěkné období plné aktivity, kontaktů a těšení se na zimní radovánky. A pokud si k tomu těšení občas dáte i čtvereček kvalitní čokolády, nebude se na vás zlobit ani váš obezitolog. :-)

Autorka: klinická psycholožka, PhDr. Šárka Slabá, Ph.D.

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


Jarmila Ulbrichova (08.11.2011):

Dobrý den i ja mam stejné problémy jako p.Hana Suchánkova a také trpím neurogení tetanii .Léky užívám Zoloft ,magnesium rozpustné a občas neurol 0,25.A opravdu jak přišel podzim tak jsem zase v koncích,unavená,bez zájmu a energie.Prosím o radu jak se s toho dostat a žít normálně. Děkuji Jarmila Ulbrichova

odpovídá (06.12.2011):

Odpovídá PhDr. Šárka Slabá, Ph.D.: Vážená paní Ulbrichová, chápu, že je těžké se s negativními psychickými stavy neustále vyrovnávat. Pokud máte dojem, že vám farmakologická léčba nepomáhá, můžete požádat neurologa (nebo psychiatra) o změnu (např. Cipralex). Sama si můžete pomoc vlastní aktivitou, jak je uvedeno v článku. Držím palce.

hancari@seznam.cz (04.11.2011):

Dobrý den. Trpím neurogenní tetanii, která se u mne projevuje nejintenzivněji s příchopem podzimu. Po přečtení Vašeho článku zjištuji, že mé příznaky neurogenní tetanii jsou shodné s příznaky vámi popisované podzimní deprese. Prosím o radu jak se z toho nepříjenmého období dostat a vysvětlit jestlipak je možné,že tyto příznaky jsou tak stejné.Děkuji Suchánková Hana

odpovídá (06.12.2011):

Odpovídá PhDr. Šárka Slabá, Ph.D.: Vážená paní Suchánková, Vaše diagnóza, neurogenní tetanie, je popisována u lidí, kteří mají labilní vegetativní systém a také špatně reagují na zátěžové situace. To je důvod, proč jsou některé příznaky podobné depresi. Většina neurologů nebo ve spolupráci s psychiatry také medikuje kromě hořčíku i antidepresiva

Sklenářová (08.11.2011):

Ač se to zdá pro někoho možná neskutečné, nemá vliv na mé nálady počasí. Spíše se mi zdá, že při vysokých teplotách se mi nechce vůbec nic. Při ponurém je mi příjemné poslechnout si temperamentní písničku a ta je pro mě nakopávací.

verajelin (18.11.2011):

Dobrý den. Díky za rady. Já, možná jsem bílá vrána, ale podzim miluji, už jenom pro ty barvy. A pak ještě jaro. S depkama nemám zkušenosti, naštěstí, protože si je nepřipouštím. Nejlepší lék na podobné "choroby" je činnost. Je jedno jaká. Jestli půjdete na to kafčo s kamarádkou nebo půjdete na procházku se psem či budete vyměňovat papíry v kredenci. Brát další "jedy", tak říkám práškům to už by bylo na mě moc. Stačí mi ty na tlak. Ovoce a zeleninu, spánek, pohyb a třeba něco od Beatles. A pak i podzimní deštík je dobrý na pleť, dámy. Věřte mi, je mi 68 a fakt nevím, co to je depka. Jak jsem napsala, mám ráda podzim a jaro. A nebo se podívejte na www.strankyproseniory.cz a uvidíte tam,možná i lék proti depce. Přeji hezký den.

pavla (31.07.2012):

Jestliže se deprese objevily u někoho z Vaší rodiny, dejte si raději pozor a v případě pochybností o svém zdravotním stavu se nechte včas vyšetřit. Toto onemocnění je totiž dědičné. Čím více nemoc zanedbáte, tím déle ji pak bude nutné léčit. Pokud Vaše potíže trvají déle než 2 týdny, obraťte se na svého praktického lékaře nebo rovnou na psychiatra



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce