Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

nikola (29.01.2013):

dobry den mam problem jsem po porodu zhubla sem ze 100kg na 86 kg aůe porad mi to nejde na mich 70lg merim 170 takze mam obeziuty prvniho stupne jim pravidelne i cvicit mam nastvit svojeo dr dekuji za odpoved

odpovídá (26.02.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Nikolo, bylo by třeba vyhodnotit jakému cvičení se věnujete, jak často,a také jak se stravujete. Bez těchto informací není možné říci, kde je problém, proč redukce hmotnosti nefunguje. Poraďte se se svým lékařem nebo můžete využít konzultací v rekondičních centrech VŠTJ Medicina Praha - viz www.vstj.cz.

Radan 1960 (30.01.2013):

Jsem zvyklý snídat jakoukoli polévku s krajícem chleba.Je tento druh snídaně ještě v normě?

odpovídá (26.02.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Radane, pokud by se jednalo o vývar z méně tučného masa s dostatkem zeleniny, pak by to nebyla zcela nevhodná snídaně, ale např. svačinové polévky (bramborová, gulášová), krémové polévky vhodné spíše nejsou. Vždy však záleží na receptuře a přípravě dané polévky. Vhodnější variantou je krajíc chleba s plátkovým sýrem (eidam 30 %) nebo žervé, tvarohovou pomazánkou z polotučného tvarohu a zeleninou.

Pavel Handl (30.01.2013):

Je mi 78 roků,mám BMI 22.85.To se zdá být dobré, ale potřeboval bych zastavit pomalé hubnutí a ubývání svaloviny,přesto že pracuji na zahrádce a na vylepšování domku.Před 10ti lety jsem vážil 80kg.Stravuji se pestře,jím všeho s mírou.Máte pro mne radu?Děkuji.

odpovídá (26.02.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Pavle, úbytek svalové hmoty je u seniorů běžný - souvisí s fyziologickými procesy v těle spojenými se stárnutím. Je nutné proto zvýšit příjem bílkovin - na 1,2 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti (konzumovat libové maso, ryby, polotučné mléčné výrobky, polotučný tvaroh, bílky z vajíček),  trochu také navýšit příjem sacharidů (celozrnné pečivo, brambory, bram. kaše, těstoviny, ovesné vločky). Vhodné by bylo poradit se se svým ošetřujícím lékařem nebo nutričním terapeutem.

zita (30.01.2013):

Dobrý den pane doktore,BMI 23.55 podle Vaši tabulky vychází dobře.Mám ,ale problém na břichu se drží tuk.Jsem po operaci celé š.ž.histolka benigní byl tam uzel.Užívám Letrox 100.Začala jsem chodit do cvičení Salvei na rekondiční stoly s posilováním.Nevím zda toto cvičení posilování je dobré po operaci.Předem děkuji za odpověď.

odpovídá (26.02.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Zito,pokud chcete redukovat tuk v oblasti břicha, pak je vhodné kombinovat aerobní cvičení (např. svižná chůze, jízda na kole, veslování, apod.) a cvičení zaměřené na formování postavy - posilování daných partií, pilates. Pokud jste déle než 2 měsíce po operaci, nemusíte se bát a můžete začít pozvolna cvičit.

Dana (30.01.2013):

Dobry den Je mi 58 let .Do 45 let jsem nemněla problem s vahou.Výška160 vaha 50-55 kg.Potompřišel rozvod po 20 letech onemocnění AP a čid .A před 6 lety onemocnění šž Zhubla jsem během pul roru 15 kg .Jedla jsem denně17 prašku a nakonec mi byla šž odstraněna cela.Od te doby šla vaha nahoru Ted važím 80kg Citim se stale unavena mužete mi pomoc Děkuji

odpovídá (26.02.2013):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den Dano, myslím , že váš dotaz patří spíše endokrinologům, velmi pravděpodobně to se štítnou žlázou nesouvisí, pokud je dostatečná substituce.

Lucie (31.01.2013):

Dobrý den, mám cukrovku a užívám jen léky, diagnostikovali mi jí v dubnu 2011 a podařilo se mi za půl roku zhubnout 15kg. Ale nyní mám již váhu zpátky a jsem z toho nešťastná. Vím, jak jíst a vím, že neni dobře při diabetes nedodržovat dietu. Ale chybí mi vůle a odhodlání. Na to asi není žádná rada, že? Je to prostě jen moje blbost. Ale za každou radu budu ráda. Děkuji Lucka

odpovídá (26.02.2013):

Odpovídá: PhDr. Šárka Slabá, Ph.D.

Dobrý den, už to, že se vám již podařilo zhubnout je skvělá zpráva pro Vás, že to jde. Teď je důležité se " neunavit" a pokračovat trpělivě dál. Je třeba si stanovit pádnou motivaci, proč požadované změny (které nejsou úplně příjemné) dělat, protože bezdůvodně žádné změny dělat nebudete a pohodlně se vracíte k zajetému životnímu stylu. Po čase, kdy daná motivace přestává fungovat (což bezpečně poznáte) je nutné popřemýšlet po motivaci nové, která vám umožní pokračovat ve změněném životním stylu. Držím palce.

monika (01.02.2013):

Dobrý den,prosím o radu,je mi 30 let a narodila jsem se s vrozrnou srdeční vadou celý život se potýkám s problémy.Doktor mi nedoporučuje cvičení a já se tak potýkám s nadváhou.Měřím 164cm a vážím 96kg.Zkoušela jsem plavání ale po každém plavání jsem kolaboval, různé diety ale pořád nic..Před dvěma lety jsem začala užívat antidepresiva.Po té jsem zhubla o 14kg za 3týdny.Po roce co je neberu mám opět 14kg zpět.Některé potraviny nemohu jíst.Nevím jak se mám zbavit zbytečných kil,když nemohu cvičit a k potravinám které jsou důležité mám odpor a nedokážu je pozřít.Předem děkuji za váš názor po případě radu.S pozdravem Monika

odpovídá (26.02.2013):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den Moniko, určitě navštivte obezitologické pracoviště - jejich seznam je na www.obesitas.cz. Toto nelze řešit po internetu.

monika (10.02.2013):

Ahoj mám dceru ta má 9let 145cm a váží70kg.Ted byla týden u tchýně a přibrala 10kg pořád jen sedí u počítače zrovna ted sedí u televize a papá PIZZU a BRAMBŮRKY a zapijí to KOLOU jinak nemá žadný sport ani kroužek.Moc prosím o radu.

odpovídá (26.02.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Moniko, hmotnost Vaší  dcery je opravdu výrazně vyšší, než by měla být - jistě máte velké rezervy v nastavení stravovacího režimu a pohybové aktivity. Rozhodně byste se měla obrátit na odborníky zabývající se dětskou endokrinologií a obezitologií - jejich seznam naleznete na www.obesitas.cz.

monika (10.02.2013):

Ahoj mám dceru ta má 9let 145cm a váží70kg.Ted byla týden u tchýně a přibrala 10kg pořád jen sedí u počítače zrovna ted sedí u televize a papá PIZZU a BRAMBŮRKY a zapijí to KOLOU jinak nemá žadný sport ani kroužek.Moc prosím o radu.

odpovídá (26.02.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Moniko, hmotnost Vaší  dcery je opravdu výrazně vyšší, než by měla být - jistě máte velké rezervy v nastavení stravovacího režimu a pohybové aktivity. Rozhodně byste se měla obrátit na odborníky zabývající se dětskou endokrinologií a obezitologií - jejich seznam naleznete na www.obesitas.cz.

Lucka34 (27.01.2013):

Dobrý den! Od června 2012 jsme spolu s manželem změnili svoje stravovací návyky a začli sportovat. Já jsem zhubla ze 144 kg na 119kg, teď již jde váha pomalu dolů (od konce prosince 1-2 kg za měsíc). Každý měsíc zajedu na kole či rotopedu 900-1000 km a spálím 20000 - 24000 calorii. K snídani máme ovesnou ovocnou kaši nebo jogurt s ceraliemy nebo 2 plátky chleba se šunkou a rajče, k svačině jogurt (tvaroh) nebo ovoce, k obědu menší porci přílohy, zeleninu, 100 g masa, odpolední svačina tvaroh, zelenina, večeře: polévka nebo salát s masem. Je normální, že nám váha stagnuje - i když poctivě cvičíme a dodržujeme stravu? Nemáme přidat pohyb nebo ubrat porce?

odpovídá (26.02.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Lucko, velmi Vám gratuluji ke změně životního stylu, jak režim popisujete, zdá se být nastaven správně :) Zpočátku je vždy úbytek hmotnosti rychlejší, Vámi popisovaný úbytek 1-2 kg měsíčně je však také zcela v pořádku. Dokud hmotnost nestojí déle než 3-4 týdny, pak režim zatím neměňte. Je s výhodou, pokud je redukce hmotnosti postupná - rychlé zhubnutí je většinou způsobeno přísnými dietami a vede k jojoefektu.

12 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce