Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Mirek (21) (14.05.2012):

Dobrý den, na začátku prosince jsem se rozešel s přítelkyní a v tu dobu byl ten správný čas začít hubnout jelikož se žalem to jde snáz. Začal jsem jíst více zeleniny a ovoce, začal jsem lehce posilovat a zhubl jsem od 1. prosince až do teď z 94 kg na necelých 77 kg .... jsem rád jelikož mě výsledky u BMI, že mám nadváhu, strašně moc děsili. Můj dotaz spočívá v tom, že bych chtěl poradit jak najet na normální stravování .... bojím se toho tzv JOJO efektu. Předtím jsem byl schopen sníst okolo 20 hodiny klidně balíček brambůrků a neměl jsem ztoho vubec výčitky, teď bych to v žádným případě už neudělal ... chci začít jíst normálně ale nechci přibrat ... mužu teda jest třeba normálně obědy, ale další jídla už typem tradiční česká kuchyě ne? ... díky za odpověď

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, při udržování hmotnosti je možné navýšit redukční příjem o cca 10-15 %, zvláště pokud se budete pravidelně dále věnovat sportovní aktivitě. Rozhodně se nevracejte ke starým  stravovacím návykům. „Normálně obědy“ a tradiční česká kuchyně – záleží na složení pokrmu a na jeho množství. Pokud máte tradiční českou kuchyní na mysli svíčkovou, guláš, hutné polévky, apod. – je třeba u těchto jídel volit pouze malou porci a nekonzumovat je často. Ale i v české kuchyni najdete vhodná jídla – zeleninové polévky, netučné vývary, libová masa, nesmažená jídla, omáčky zahuštěné jen malým množstvím mouky, apod. Podívejte se třeba na tipy na stránkách Žij zdravě.

Jama (14.05.2012):

Dobrý den, je mi 48 let a vážím 74 kg při výšce 169 cm. Loni a předloni jsem opakovaně na jaře zhubla 5, resp. 7 kg díky přísnému počítání KJ a 2 - 3x týdně cvičení (aerobik, nebo kruhové cvičení). V zimě jsem ale vždy cca 5 kg nabrala zpátky, hlavně v oblasti břicha. Navíc každý den chodím pravidelně ráno na procházku se psem (rychlá chůze cca 30 minut). Můžete mi prosím poradit účinné cvičení na hubnutí v oblasti břicha?, Děkuji, Jama

odpovídá (21.01.2013):

Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, oblast břicha je problematická u většiny žen. Vhodná je kombinace aerobního a silového tréninku. Aerobní cvičení vám pomůže s redukcí tuku v těle (včetně břicha), silový trénink pro změnu působí na vytvarování a správné fungování břišní oblasti. Účinnou metodou je např. pilates, který se zaměřuje především na posílení středu těla. Samozřejmostí je úprava jídelníčku, zde bych volila konzultaci s nutriční terapeutkou.

květinka (11.05.2012):

Dobrý den, je mi 14 let, měřím 153 cm a vážím 53 kilo. Chtěla bych zhubnou na 42, sama jsem si navrhla jídelníček, za celý den bych měla cca 1736KJ a k tomu 40 lehsedů, a 40x zvednutí levé a pak pravé nohy. Za jak dlouho si myslíte, že bych mohla zhubnout těch 11 kilo? Předem děkuji za Vaší odpověď :)

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, 1736 kJ i 1736 kcal je pro Vás rozhodně málo! Jste v období dospívání, kdy tělo roste a potřebuje dostatek energie a dalších živin. Dle Vaší hmotnosti a výšky rozhodně nepotřebujete redukovat hmotnost až na 42 kg, postačilo by Vám  vážit cca 49-50 kg.  Nesnažte se nyní nijak výrazně omezovat energetický příjem - měla byste se jen snažit stravovat se zdravě a věnovat se sportovní aktivitě. Lehsedy Vám pomohou jen s lehkým formováním postavy, zvedání nohou nebude moc účinné, zkuste je doplnit také aerobním cvičením – např. procházkami, jízdou na kole, apod.

Jiřina (11.05.2012):

Dobrý den,je mi 62 let ,měřím 160 cm a vážím 75 kg,před 15 lety jsem zhubla na 59 kg a váhu jsem si držela 12 let,pak jsem šla do důchodu, našla si přítele a odstěhovala se za ním na vesnici a tam začalo moje tloustnutí a za 3 roky jsem se dostala až na 75 kg.Chtěla bych se dostat na 65 kg,ale nevím jak mám postupovat,nějak mi to nejda,tak chci poradit.Děkuji.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, zkuste zhodnotit, co se při přestěhování na vesnici změnilo – méně pohybu, více jídla? Měla byste se zaměřit na zařazení nějaké pohybové aktivity – např. procházky svižnou chůzí, jízda na kole, apod. – a poznání a úpravu svého stravování.

Mirka (07.05.2012):

Dobry den ,mam dceru je ji 15 let meri 172 cm,a vazi 95kg, codime uz 8let na endokrilogii, aposledni vysůedky na cukr i colesterol jsou v norme, takze jediny co mame za radu celych 8let je redukcni dieta,ale porad nehubne, uz nevim terezka je z toho spatna ,muzete mi prosim poradit dekuji .s pozdravem Mirka

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, nepíšete, zda se Vaše dcera také věnuje nějaké pohybové aktivitě. Myslím, že by bylo na místě projednat další postup s endokrinologem, který Vaši dceru léčí, nebo se obrátit na některou z ambulancí dětské obezitologie – jejich seznam najdete na www.obesitas.cz.

Jana (03.05.2012):

Dobrý den, je mi 59 let ,měřím 164 cm a vážím 69 kg. Za 10 let jsem přibrala 10 kg. Jsem z toho nešťastná, nejím nezdravě, ale mám sedavé zaměstnání a málo pohybu. Chtěla bych se zeptat, zda je možné, že přibírám díky tomu, že těch 10 let užívám antidepresiva. Strašně ráda bych zhubla, abych se cítila lépe, můžete mi prosím něco poradit? Děkuji.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, některé druhy antidepresiv mohou ovlivňovat hmotnost, resp. chuť k jídlu. O jejich vlivu se tedy poraďte se svým ošetřujícím lékařem. Myslím si však spíše, že je problém v nedostatku pohybu – zkuste se začít pravidelně věnovat vhodné pohybové aktivitě (nordic walking, svižná chůze, jízda na rotopedu, apod.) a sledovat své stravování. Vzhledem k užívání antidepresiv byste měla redukovat svou hmotnost spíše pomaleji a postupně, aby nedošlo ke zhoršení psychického stavu.

Markéta (30.04.2012):

Dobrý den, je mi skoro 20 let, merimasi pred rokem sem mela 60kg a chtela bych je mit zpatky. Mam starsne vypoukle bricho a moc mne to stve, nevim co s tim, snazim se cvicit. omezila jsem sladkosti, snazom se jist zdraveji ale porad nic. Za necele 2 mesice jedu na dovolenou a chtela bych vyopadat dobre v plavkach, tedy zbavit se toho bricha. Pomohla by ste mi prosim, co pro to udelat? Děkuji predem za radu. Pekny den.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, ve Vašem případě není nutné redukovat hmotnost, ale spíše formovat partie břicha – zaměřte se tedy na cviky cílené na břicho – tipy najdete na stránkách Žij zdravě. Vyzkoušet můžete také cvičení pilates, které tyto partie také formuje – výsledky však můžete očekávat pouze při pravidelném cvičení až po uplynutí delší doby – cca po 1-1,5 měsíci.

Anna (19.04.2012):

Dobry vecer. merim 156 a vazim 60. ,ale mam chronicky zanet slinivky brisni a zacal se mne zvetsovat objem pasu ze 72 cm. uz mam 80cm. a to mne dost zneklidnuje a take mne to vadi. Moje lekarka co se lecim se slinivkou mne rika ze zadne bricho nemam, ale ja ho mam, ze co bych chtela po 4 detech a v 60 letech.mne to ale nestaci muzete mne poradit, jestli ovsem to jde dekuji Anna

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, těžko takto na dálku posoudit situaci, s „nebezpečným“ tukem uloženým mezi orgány v břiše můžete bojovat prostřednictvím pravidelné pohybové aktivity o nižší intenzitě, ale delším trvání – např. svižnější chůzí, jízdou na kole, apod. Pravidelná pohybová aktivita by Vám měla pomoci s redukcí obvodu pasu.

obezita a duchod (18.04.2012):

Zdravím,je mi 33let,měřím 182cm a vážím cca 185kg,v posledních cca 3letech už se mi špatně chodí,když ujdu 500metrů tak nejsem unavenej nic,jen se mi točí hlava tak po hodině už se nemúžu postavit na nohy,jak mě bolí. Vím že bych stím mněl něco udělat,už sem přišel kvúli tomu o tři práce,že nevydržím dlouho na nohou. Myslíte že bych na to dostal in.dúchod,když se na to optám své lékařky,tak mi odpoví že sem na to mladej. Nejhorší je že když překonám bolest a vydržím na nohou celou směnu,tak druhej den nevstanu ani z postele a to nohy od kolen dolú leduju celou noc,už si nevím rady. Díky za odpověď spozdravem Bronislav

odpovídá (21.01.2013):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, o invadlidním důchodu  resp. jeho návrhu rozhoduje PL. Nicméně určitě s touto hmotností patříte do péče obezitologického centra – jejich seznam naleznete na stránkách www.obesitas.cz.

moc hubená (18.04.2012):

Dobrý den,měla bych na Vás otázku,měřím cca 174cm. a vážím 53kg. můj lékař mi tvrdí že to mám z nervového původu ale já vím že ne.sním na co příjdu ale váha mi jde pořád dolu,už se pomalu sama sobě nelíbím,Byla bych vděčná kdybyste mi odpověděla na můj email. Mol1lik@seznam.cz Ráda bych se Vás zeptala ještě na pár informací jak postupovat protože mám zdravotní potíže.Děkuji Vám za odpověd s pozdravem Monika.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, na Váš dotaz nelze přímo odpovědět – budete své problémy s nízkou hmotností muset řešit přímo s vaším ošetřujícím lékařem, který má o Vás všechny informace. Nižší hmotnost může být způsobena mnoha faktory – může se jednat o dědičné dispozice, vliv stresu, ale také různá onemocnění. Takový problém bohužel nelze řešit na dálku.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1112 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce