Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Přibírám (14.04.2012):

Dobrý den! Mám teď takový problém... od začátku prosince jsem hubla, a šla jsem tak z 69kg asi na 65,5 - tuto váhu jsem měla na začátku února. Hubla jsem tak, že můj denní příjem byl mezi 6800 - 7000kJ, ale asi jsem udělala chybu ve složení jídla a často jsem pociťovala hlad. V únoru jsem se na to vykašlala, protože jsem strašnej čokoholik a už jsem to nemohla vydržet... Od té doby se často přecpávám a i když už sem úplně plná, mám chutě do sebe něco dostat a nejde s tím přestat :(... Teď vážím 74 a omezit se v jídle mi prostě nejde :( a když, tak to vydržím jen pár dní a pak se musím zase "dojíst". Měřím 168cm, poradíte mi prosím, co mám dělat? Děkuju Katka

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, zjevně jste v první fázi hubnutí omezila svůj příjem příliš – o tom svědčí pocity hladu i chutě na sladké, či jste si špatně nastavila režim „uspokojení sladkých chutí“. Proto jste se vrátila zpět k předchozímu stravování. Nyní musíte znovu začít s úpravou režimu a nastavit si stravování tak, abyste neměla potřebu se dojídat. Využijte tipů na stránkách Žij zdravě. Jezte pravidelně, menší porce a pomalu – nehltejte. Nepíšete také o tom, zda se věnujete sportovní aktivitě – ta Vám může pomoci s nastavením pravidelného režimu.

Eva (11.04.2012):

Dobrý den, je mi 61, měřím 168cm a vážím 75kg. Ale to jsem nabrala až během několika posledních let. Celý život jsem byla spíš hubená, do 58kg i když bych řekla, že jsem jedla víc než teď. Předem děkuji za odpověď.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, je na místě se tedy ptát, co se za posledních několik let změnilo – zda nemáte výrazně méně pohybu. S věkem klesá bazální výdej energie, proto je možné, že nyní jíte méně, ale přesto hmotnost stoupá. Nicméně Vaše BMI je nyní 26, 6 kg/m2, což je ve vyšším věku u žen výhodné vzhledem k prevenci osteoporózy. Důležitá je ve vyšším věku hlavně zdatnost – měla byste se proto věnovat pravidelně nějaké vhodné pohybové aktivitě, abyste se udržela aktivní.

Libuše (10.10.2012):

Dobrý den, je mi 33 let, měřím 174 cm a v současnosti vážím 74 kg, jsem půl roku po porodu, začínala jsem s váhou 68 kg, v těhotenství jsem přibrala 25 kg, ale naštěstí téměř vše byla jen voda..Dříve jsem vážila 57kg, ale poté co jsem přestala kouřit jsem dost přibrala, po nějakém čase se to tak nějak srovnalo a držela jsem váhu 63-65kg, pak jsem otěhotněla a potratila a zůstala na 68 kg. Chtěla bych se zeptat jak bych se mohla vrátit k váze 63kg a pokud je to vůbec vhodná váha pro mě, při 57 kg jsem byla spíš vyhublá..S miminkem moc času na sport nemám, jediný sport jsou procházky s kočárkem, jím dost nepravidelně, spíš jak mi to dovolí čas a mimi, když zrovna spí..Poraďte prosím jak na správnou váhu a cvičení s miminkem bez možnosti hlídání.

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, ideální hmotností by pro Vás měla být váha cca 64 kg. Snažte se nyní hlavně stravovat se pravidelně, denní procházky s kočárkem mohou být dostatečnou aktivitou pro postupnou a pomalou redukci hmotnosti. Jestliže kojíte, měla byste redukovat cca 1 kg měsíčně, aby nedocházelo k většímu uvolňování škodlivých látek usazených v tuku do mateřského mléka. Nesnažte se tedy snižovat energetický příjem, pouze si vhodně nastavte stravovací režim.

monika (20.09.2012):

dobry den .... je mi 15 roku ,,,, meřim 162cm a važim 66 kg ...... drzim dietu a chci zhubnou 16 kg nevim jak nato moc to potrebuji pomoztemi

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, Vaše hmotnost je vzhledem k Vaší výšce  Vašemu věku vyšší, než by měla být – ale protože se nacházíte v období dospívání, kdy ještě stále Vaše tělo roste a vyvíjí se, neměla byste držet žádné přísné diety. Důležité je pouze zdravě a přiměřeně se stravovat a věnovat se pravidelně nějaké pohybové aktivitě. Pro rady se nebojte obrátit také na svého lékaře/lékařkou – mohou Vám pomoci s nastavením správného stravování. Podívejte se také na tipy na stránkách YesNeYes.

Vendy (18.09.2012):

Dobrý den, já jsem na tom špatně podle tabulek.Ale před rokem jsem hodně zhubla...měla jsem 98 nyní mám 85 někdy i méně ale na 161 cm je to pořád hrozně moc.Jenže váha se mi zastavila,byť se snažím hodně sportovat - chodím 2 krát týdně na step aerobic a doma mám orbitrek a někdy jsem na něm i 4 krát týdně a přesto mi váha dolu už nejde :-( možná ubírám na centimetrech,ale ne moc.Nebo to nevidím,špatně se třeba i měřím. Neříkám,že jsem svatoušek,jasně že taky hřeším. Ujíždím na brambůrcích. Ale fakt se snažím a nejde to dolu.Tak co bych měla zlepšit,či udělat jinak?

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, vzhledem k tomu, že jste úspěšně zredukovala 14 kg a nyní se hmotnost nehýbe,bylo by na místě hledat chybu v nastavení režimu společně s odborníky – obraťte se proto na některou z ambulancí zabývající se léčbou obezity – www.obesitas.cz.

Lucie (13.09.2012):

Dobry den, po porodu se mi rozjela hypofunkce stitne zlazy a vaha jde stale nahoru at delam co delam. Beru Letrox 100mg a stitna zlaza by tedy mela byt diky hormonum v norme, ale stale se mi nedari zhubnout. Cvicim ted kazdy den a stale zadne ubytky - stejne cviceni cvici kamaradky a cm jim jdou krasne dolu. Chodim s kocarkem na dlouhe prochazky. Jidelnicek mam da se rict v norme, zadne prejidani, zadne sladkosti a zbytecne tucna jidla, jim pravidelne, prisun tekutin v poradku. Je mi 30 let, 173 cm a 78 kg , moje endokrinolozka mi nepomuze, ji asi vaha neprijde nijak hrozna, ale ja uz jsem z toho zoufala a nevim co dal:-( Jakeho lekare navstivit? Co mam delat? Nechci jen tloustnout a tloustnou:-(((

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, obraťte se na nutričního terapeuta  ve svém okolí (bývají v každé nemocnici) nebo se přijďte poradit do center VŠTJ Medicina Praha – jejich seznam najdete na www.vstj.cz. Rozhodně má smysl detailněji prozkoumat Váš současný stravovací režim. Pokud kojíte, neměla byste redukovat více než 1 kg měsíčně. Efekt cvičení nelze porovnávat s kamarádkami, stejně jako stravování.

gabča (01.09.2012):

Dobrý den je mi 13 měřím 165cm a vážím 80 ale mě to příjde hodně jelikož mám silnou alergii tak beru léky a po tech jse spravuji cvičím zumbu nejím sladkosti ale nepomáhá to co mám dělat?

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Gabčo, myslím, že nárůst hmotnosti nemusí souviset s léky na alergii. Nepíšete, jak často cvičíte, kromě toho, že nejíte sladkosti, také neznáme Vaše stravování – myslím, že by bylo nejvhodnější se obrátit na některou z poraden pro léčbu nadváhy a obezity dospívajících nebo na svého ošetřujícího lékaře, který Vás do takové poradny doporučí. V poradně s Vámi proberou, jak se stravujete, co můžete změnit, budete mluvit také o vhodném pohybu. Jejich seznam najdete na www.obesitas.cz.

Kam (31.08.2012):

Dobrý den, mám 159cm a 60kg. Nemohu si pomoct nejíst sladké a mléčné výrobky! Bojím se že na to jak sem malá, vážím moc. Děkuji předem.

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Kam, Vaše hmotnost je skutečně o něco vyšší, než by měla ideálně vzhledem k Vaší výšce být. Určitě je možné zkusit postupně nahradit sladkosti ovocem nebo ovocným jogurtem, mléčné výrobky rozhodně ze svého jídelníčku nevyřazujte – zkuste jen vybírat méně tučné – např. místo pudinku polotučný bílý jogurt, apod. Nepíšete také nic o tom, zda se pravidelně věnujete nějaké pohybové aktivitě – např. chůze nebo jízda na kole jsou pro redukci hmotnosti ideální. Poradit Vám může také Váš pan doktor nebo paní doktorka.

Verus (30.08.2012):

Dobrý den,je mi 13 let .Vážm 70 kilo a měřím 163cm.Moje váha mi příjde strašně vysoká..na sport jsem nikdy nebyla,čemu bych se v jídle měla vyvarovat?

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Verus, Vaše hmotnost je skutečně trochu vyšší, než by měla být vzhledem k Vaší výšce. Stravování – jste v období dospívání, kdy tělo roste – neměla byste tedy držet žádné přísné diety, pouze se snažte stravovat se zdravě (nekonzumovat sladkosti, sladké nápoje, slané pochutiny, tučné pokrmy, apod.). Pohybová aktivita je ale velmi důležitá – bylo by vhodné začít se přece jen nějaké aktivitě věnovat pravidelně 2-3x týdně – může to být i svižná chůze, jízda na kole, procházky, volejbal, florbal, apod. – cokoliv, co tě bude bavit. Poradit s jídlem Ti dokáže i Tvůj pan doktor nebo paní doktorka.

Monika (30.08.2012):

Dobrý den, je mi 25 let a po těhotenství jsem skončila na váze 109kg při výšce 173 cm. Dodržuji jídelníček, který mi sestavil výživový poradce a pravidelně cvičím. Přesto se ručička na váze nehne. Prosím o radu. Předem děkuji za odpověď.

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, nelze určit, kde může být ve Vašem režimu nastavena chyba – bylo by třeba režim probrat detailněji. Můžete se přijít poradit bezplatně do center VŠTJ Medicina Praha, nebo do ambulancí zabývajících se léčbou nadváhy a obezity – jejich seznam najdete na www.obesitas.cz.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1213 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce