Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Petra 05 (28.07.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak u syna odbourat chutě na sladké,snažím se mu dávat ovoce ale poslední dobou což je asi měsíc hrozně má pořád chut na sladké at na oplatek nebo čokoládu. Jak mu to omezit nebo nahradit.Synovi je skoro 7 a půjde do školy. Děkuji za odpověď

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, zkuste dále nabízet ovoce, ovocné jogurty, případně zmenšovat porci oplatek, malé množství želé bonbonů – zařadit na každý den sladké jen 1x během dne. Chuť na sladké může být také způsobena nepravidelným stravováním během dne – můžete se tedy podívat na rozložení stravy během celého dne a do dlouhých pauz vsunout svačinu ve formě ovoce nebo zeleniny, mléčného výrobku, aj.

Petra (26.07.2012):

Dobrý den , chodím k vyživovému poradci k Ivě Veselé Holmes place už od března kdy jsem měla váhu 85,6 a ted mam 81,3 .mam sestavený jídelníček na 6370KJ. Měřím 162 cm a jinak chodim cvičit 4 až 5 týdne kardio.Nejdřív ,když jsem se ptala proč to nejde dolů ta, mi bylo řečeno jestli neni problem v tom že moc cvičím a pak zas jestli není někde chyba v mém organizmu.Podle krevních testu co si vyžádali u mého lékaře vše vyšlo na jedničku,tak nevím v čem je problem ,může te mi poradit .Děkuji Petra

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, z Vašeho příspěvku nelze určit, kde je v nastavení vašeho režimu chyba – je třeba problém řešit s výživovým poradcem – tj. paní Veselou, případně se můžete obrátit na ambulance zabývající se léčbou obezity a nadváhy – jejich seznam naleznete na www.obesitas.cz.

 

veverka (26.07.2012):

dobrý den,měřím 157cm važím 74cm a je mi 23 let.mám astma,beru simbicort 400 a singluar.chtěla bych zhubnout.dá se zhubnout pomocí shejku protejnového?volaly mi z nějaké společnosti a říkaly že to pohybem neshodím pouze změnou stravy.chtěla bych znát Váš názor na tyto hubnoucí produkty? děkuji za odpově´d

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, pohyb sice nevede k přímé redukci hmotnosti, ale v kombinaci se správně nastaveným stravováním (mírným omezením energetického příjmu) vede k dlouhodobé redukci hmotnosti. Proteinové koktejly jsou speciální přípravky, které jsou také často poměrně drahé. Raději bych Vám doporučila vyjít z Vašeho současného stravování a upravovat jej dle zásad racionální stravy než redukovat hmotnost pouze prostřednictvím užívání koktejlů. Koktejly vedou k redukci hmotnosti – většina takových kúr je založena převážně na konzumaci takových koktejlů spíše než na běžné stravě, ale po skončení této kúry se většina osob vrací ke svému zažitému stereotypu a hmotnost tak opět roste. Společnost, která Vám volala, se Vám snaží prodat produkt, který vyrábí. Je jen na Vás, zda jejich vábení budete věřit, ale osobně si myslím, že je vhodnější ušetření peníze investovat např. do pohybové aktivity (permanentka na cvičení) nebo do nákupu ovoce a zeleniny.

věra (24.07.2012):

dobrý den vážím 115kg ale měla jsem 128,problém je vtom že zhubnu 1kilo měsíčně někdy i mín ale hubnu,chodím deně 5 kilometrů,a snažím se všude dávat zeleninu a ovoce,jím jen tmavé pečivo a přestala jsem jíst sladké,piji jen vodu,ale asi jím stále jídla typu smažené,pečené,myslíte že mám vydržet i s tak malími ůbytky měsíčně??jsem diabetik2 moc děkuji

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, jako diabetička 2. typu budete vždy hubnout pomaleji – musím Vám k úspěšnému začátku moc gratulovat – již jste zredukovala 13 kilogramů, to je velký úspěch! Určitě pokračujte takto dál, nadále se věnujte pohybové aktivitě, pokud máte stále rezervy v nastavení stravování, pak je můžete zkusit postupně odstraňovat. 1 kg měsíčně by pro Vás znamenal  zredukovat 12 kilogramů za rok – a to už hodně znamená.

adanamky (24.07.2012):

Dobrý den jsem 153 cm vysoká a mám okolo 43 kg ,ale přesto že mi ostatní říkají že jsem hubená připadám si tlustá.Jsem ze sportovní rodiny,takže každý víkend jedeme sportovat a v týdnu mám také zátěž ,chodím na veslování a lezení a nedávno sem se rozhodla že budu chodit ráno běhat a každý den to plním,ale ipřes tyto výhody jsem takzvaně "oplácaná",prosím poraďte mi.děkuji

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, Vaše hmotnost je vzhledem k Vaší výšce zcela v pořádku. Pokud máte pocit, že byste potřebovala formovat některé partie, zřejmě by bylo vhodné zkusit cviky cílené na tyto oblasti – např. cvičení pilates na oblast břicha a podbřišku, aerobik + cílená posilovací cvičení na jednotlivé partie těla.

kikča (31.05.2012):

dobrý den,je mi 15 let a mám 55 kilo a měřím 165 cm a mám hodně zvětšené stehna a břicho,ale naopak mám malá prsa.Jím hodně.Ale když začnu držet dietu tak je to ještě horší a připadá mi že když nejím tak naopak přibírám,ale jen přes stehna a boky,(Břicho) .. poraďte mi prosím jak na správnou dietu,abych zhubla ale prsa rostla?? Moc děkuji.

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, růst prsou je ovlivněn pohlavními hormony, jedná se o tzv. sekundární pohlavní znaky, které se objevují v pubertě v souvislosti s hormonálními změnami. Neexistuje žádný způsob, jak dietou zajistit, že se Vám prsa zvětší. Jestliže chcete redukovat hmotnost, pak by bylo vhodné změnit své stravování – začít se stravovat zdravě, ale nedržet žádné diety, a věnovat se pravidelně nějaké pohybové aktivitě (procházkám, jízdě na kole, apod.).

Pavel 24 (31.05.2012):

Dobrý den, od listopadu 2011, kdy jsem vážil 140kg jsem se dostal s váhou na 112kg, měřím 184cm. Mám dotaz, na kolik kilogramů bych se měl dostat, kdyz mam již od dětství spíše humpoláckou postavu (široké ramena, velký hrudník)? Díky za radu.

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, není  nutné dosáhnout přímo ideální hmotnost pro Vaši výšku – vzhledem k stavbě postavy zřejmě bude Vaše „vhodná“ hmotnost vyšší, než dle vzorce určená hmotnost cca 76 kg. Domnívám se, že by pro Vás byla vhodná hmotnost kolem 100 kg se zachováním či ideálně mírným navýšením svalové hmoty.

Týna (30.05.2012):

Dobrý den, je mi 15 let vážím 45 kg a měřím 160 cm. Ještě v listopadu jsem měla 58 kg, ale zdálo se mi to příliš mnoha, a tak jsem začla hubnout. Mě se zdá moje nová váha v pořádku, ale lidé kolem mě, mi říkají, že jsem příliš hubená a příliš často cvičím. dříve jsem chodila klidně 6x týdně na zumbu či jumping. Nyní chodím 3x týdně na zumbu a o víkendu na zhruba hodinové procházky, ale mým rodičům se zdá, že mám stále hodně pohybu. Chtěla bych se zeptat na váš názor ohledně mé váhy a jak často a hlavně jakým druhům sportu bych se měla věnovat, pokud si chci pouze udržet váhu. Předem děkuji

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, rozhodně již dále nehubněte, na Vašem místě bych i lehce ubrala pohybu – ideální je pohybová aktivita 2-3 týdně (obden, aby mělo tělo čas na regeneraci). Doporučila bych Vám nyní zařadit i cvičení typu joga nebo pilates nebo posilovací cviky – nepotřebujete dále hubnout. Nadále byste se měla snažit zdravě se stravovat, a protože se nacházíte v období růstu, neměla byste nijak výrazně omezovat svůj energetický příjem – nesnažte se tedy držet nějakou přísnou dietu. Naopak vzhledem k Vašim sportovním aktivitám bych příjem jídla o něco navýšila.

Marie (29.05.2012):

Dobry den je mi 44 a jsem obezni to vim. Letos od brezna jsem se rozhodla ze s tim neco zacnu delat . Vyzkousela jsem ruzne preparaty ktere se daji koupit v lekarne ale bohuzel vysledek byl spis horsi. Ja pracuji ve vyrobne lahudek tak ze si urcite umite predstavit jake to je pracovat s timhle zbozim,kombinace a chute jsou sileny a jeste k tomu mam jenom nocni smeny . Tak pri surfovani na internetu jsem odpovedela na inzerat a koupila jsem si herbalife. 6 kg jsem se zbavila ale ted mam obavy abych vse znovu nenebrala kdyz to prestanu pouzivat.Potrebovala bych poradit s jidelnickem. DEKUJI za odpoved.

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, je třeba, abyste se rozhodně nevracela ke svým starým stravovacím návykům. Nepíšete, zda se věnujete nějaké pohybové aktivitě, jak se kompletně stravujete nyní – proto by bylo vhodné začít svůj stravovací režim řešit s odborníky. Obraťte se tedy na některou z poraden zabývající se léčbou obezity – www.obesitas.cz – nebo na nutričního terapeuta ve Vašem okolí. Pomou Vám nastavit stravování tak, aby se ideálně dařilo hmotnost dále snižovat.

Simona (27.05.2012):

Dobrý den, Je 15 let měřím 167cm a vážím 82kg. Už asi 4 roky se věnuji tanci a na jaře jsem začala běhat, cvičit a posilovat, Ale stále se mi nedaří zhubnout. Cvičím ale podle dvdéček nebo podle videí na internetu, protože bydlím na vesnici a žádné cvičení nebo fitko není. Snažím se jíst pravidelně-po 3-4hodinách, ale musím se přiznat že ne vždycky úplně zdravě. Stydím se za to jak vypadám a právě proto, že tancuji se cítím blbě třeba při vystoupeních. A Tak bych vás chtěla poprosit o nějakou radu ohledně stravování a nějakého pohybu. Předem moc děkuji za odpověď.

odpovídá (19.12.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, myslím, že by bylo nejlepší se obrátit na některou z poraden obezitologie a endokrinologie pro dospívající, kde Vám se stravováním poradí cíleně. Jste v období růstu, takže je třeba režim stravování i pohybu správně nastavit.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1415 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

jednodenní akce
vícedenní akce