Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

květinka (11.05.2012):

Dobrý den, je mi 14 let, měřím 153 cm a vážím 53 kilo. Chtěla bych zhubnou na 42, sama jsem si navrhla jídelníček, za celý den bych měla cca 1736KJ a k tomu 40 lehsedů, a 40x zvednutí levé a pak pravé nohy. Za jak dlouho si myslíte, že bych mohla zhubnout těch 11 kilo? Předem děkuji za Vaší odpověď :)

odpovídá (29.11.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, zkuste zhodnotit, co se při přestěhování na vesnici změnilo – méně pohybu, více jídla? Měla byste se zaměřit na zařazení nějaké pohybové aktivity – např. procházky svižnou chůzí, jízda na kole, apod. – a poznání a úpravu svého stravování.

Mirka (07.05.2012):

Dobry den ,mam dceru je ji 15 let meri 172 cm,a vazi 95kg, codime uz 8let na endokrilogii, aposledni vysůedky na cukr i colesterol jsou v norme, takze jediny co mame za radu celych 8let je redukcni dieta,ale porad nehubne, uz nevim terezka je z toho spatna ,muzete mi prosim poradit dekuji .s pozdravem Mirka

odpovídá (29.11.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, nepíšete, zda se Vaše dcera také věnuje nějaké pohybové aktivitě. Myslím, že by bylo na místě projednat další postup s endokrinologem, který Vaši dceru léčí, nebo se obrátit na některou z ambulancí dětské obezitologie – jejich seznam najdete na www.obesitas.cz

Jana (03.05.2012):

Dobrý den, je mi 59 let ,měřím 164 cm a vážím 69 kg. Za 10 let jsem přibrala 10 kg. Jsem z toho nešťastná, nejím nezdravě, ale mám sedavé zaměstnání a málo pohybu. Chtěla bych se zeptat, zda je možné, že přibírám díky tomu, že těch 10 let užívám antidepresiva. Strašně ráda bych zhubla, abych se cítila lépe, můžete mi prosím něco poradit? Děkuji.

odpovídá (29.11.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, některé druhy antidepresiv mohou ovlivňovat hmotnost, resp. chuť k jídlu. O jejich vlivu se tedy poraďte se svým ošetřujícím lékařem. Myslím si však spíše, že je problém v nedostatku pohybu – zkuste se začít pravidelně věnovat vhodné pohybové aktivitě (nordic walking, svižná chůze, jízda na rotopedu, apod.) a sledovat své stravování. Vzhledem k užívání antidepresiv byste měla redukovat svou hmotnost spíše pomaleji a postupně, aby nedošlo ke zhoršení psychického stavu.

Přibírám (14.04.2012):

Dobrý den! Mám teď takový problém... od začátku prosince jsem hubla, a šla jsem tak z 69kg asi na 65,5 - tuto váhu jsem měla na začátku února. Hubla jsem tak, že můj denní příjem byl mezi 6800 - 7000kJ, ale asi jsem udělala chybu ve složení jídla a často jsem pociťovala hlad. V únoru jsem se na to vykašlala, protože jsem strašnej čokoholik a už jsem to nemohla vydržet... Od té doby se často přecpávám a i když už sem úplně plná, mám chutě do sebe něco dostat a nejde s tím přestat :(... Teď vážím 74 a omezit se v jídle mi prostě nejde :( a když, tak to vydržím jen pár dní a pak se musím zase "dojíst". Měřím 168cm, poradíte mi prosím, co mám dělat? Děkuju Katka

odpovídá (29.11.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, zjevně jste v první fázi hubnutí omezila svůj příjem příliš – o tom svědčí pocity hladu i chutě na sladké, či jste si špatně nastavila režim „uspokojení sladkých chutí“. Proto jste se vrátila zpět k předchozímu stravování. Nyní musíte znovu začít s úpravou režimu a nastavit si stravování tak, abyste neměla potřebu se dojídat. Využijte tipů na stránkách Žij zdravě. Jezte pravidelně, menší porce a pomalu – nehltejte. Nepíšete také o tom, zda se věnujete sportovní aktivitě – ta Vám může pomoci s nastavením pravidelného režimu

Eva (11.04.2012):

Dobrý den, je mi 61, měřím 168cm a vážím 75kg. Ale to jsem nabrala až během několika posledních let. Celý život jsem byla spíš hubená, do 58kg i když bych řekla, že jsem jedla víc než teď. Předem děkuji za odpověď.

odpovídá (29.11.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, je na místě se tedy ptát, co se za posledních několik let změnilo – zda nemáte výrazně méně pohybu. S věkem klesá bazální výdej energie, proto je možné, že nyní jíte méně, ale přesto hmotnost stoupá. Nicméně Vaše BMI je nyní 26, 6 kg/m2, což je ve vyšším věku u žen výhodné vzhledem k prevenci osteoporózy. Důležitá je ve vyšším věku hlavně zdatnost – měla byste se proto věnovat pravidelně nějaké vhodné pohybové aktivitě, abyste se udržela aktivní.

anazuz (09.04.2012):

Dobrý den, je mi 15 let a vážím 40 kg. Vím, je to málo. Už na tom pracuji, ale mám strach, že přiberu hlavně přes břicho, protože tam je zatím jediné místo, kde jsem přibrala. Začala jsem poslední měsíc pořádně jíst a mám taky strach, abych nezůstala tak ,,rozežraná" pořád. Protože to, co já sním nesní ani mí rodiče. Bohužel jsem se ,,rozežrala" hlavně na sladké a buchty. Dokážu snist skoro celý pekáč buchty najednou nebo celý knedlík. Pohyb jsem nikdy moc neměla. Sport jsem nikdy nedělala a ve škole jsem ze zdravot. důvodů osvobozena. Teď mám pohyb zakázaný. A nevím, zda se odhodlám sportovat až budu moc. Sice bych chtěla nějaký sport dělat, ale jsem nemehlo a moje fyzička je bídná a ani nevím zda budu mít čas. Prosím poraďte mi vše proto, abych měla pas štíhlý. Mám teď 65 cm přes pas, když nejsem plná, přes boky 79cm a přes prsa 78cm. Děkuji předem.

odpovídá (30.04.2012):

Odpovídá MUDr. Kytnarová: Ahoj, odpověď na tvé otázky není jednoduchá. Nevím, kolik měříš,  nevím tedy, jaký je poměr tvé váhy k výšce. Nevím, kdo ti zakázal pohyb a z jakého důvodu. Až ti ošetřující lékař pohyb dovolí, neměj strach z toho, že jsi „nemehlo“, s pohybem se dá začít v jakémkoliv věku a nemusíš přece závodit. Bylo by dobré také vědět, jak jíš v průběhu celého dne. Možná by bylo dobré tvé otázky probrat při osobním setkání, pokud chceš, můžeme si domluvit schůzku u mě v ambulanci.

 

 

Eva (14.01.2011):

Před 2 roky jsem přestala kouřit a od té doby jsem nabrala skoro 10 kg.Podařilo se mě 3kg shodit,ale ted se to zastavilo a nejde to.Vím v čem dělám chybu je to nepravidelná strava a málo pohybu.Prosím o radu jak bych se mohla dostat na váhu 65kg tu jsem měla celé roky a cítila jsem se dobře.Děkuji za radu

odpovídá (26.04.2012):

Odpovídá Bc. Laštovičková: Dobrý den, nárůst hmotnosti v posledních letech může být způsoben třeba omezením četnosti pohybu. S věkem bazální energetický výdej (klidový výdej energie) poklesá – tedy jíte méně, ale pro Vaše tělo to může být více než potřebujete. Pokud nemáte problémy s klouby, je ve Vašem věku mírná nadváha (BMI cca 26, 27) u žen také vhodná z hlediska prevence osteoporozy. Snažte se tedy hlavně zůstat aktivní a pravidelně se věnovat vhodné pohybové aktivitě.

Iva (10.04.2012):

Dobrý den, je mi 42, měřím 161 a vážím 70,5 kg. Před rokem a půl jsem měla 58 kg. Už 4 roky beru lék Stodette na menopauzu. Když jsem chtěla zhubnout po dvou těhotenstvích, šlo to bez problémů počítáním kJ - 5000 kj denně. Jím celkem zdravě, celozrné pečivo nebo knuspi, sýry, jogurty...(uzeninu nejím), nejím smažená jídla, přílohy jím poloviční. Zeleninu jím ne moc pravidelně (3x týdně) a ovoce taktéž, mám pohyb 3x týdně (cvičím), celý rok jezdím na kole. Poslední rok se marně pokouším stejným postupem zhubnout, ale nedaří se. Zatím mám shozené jen 3kg. Od dětství jsem byla zvyklá sportovat a teď závodně tancuji. Před rokem mi zjistili ponámahové astma, takže se rychle zadýchám. Se sportem ale přestat nechci. Měla bych si nechat sestavit jídelníček nebo i změnit po poradě s gyn. léky na menopauzu? Děkuji moc za radu.

odpovídá (26.04.2012):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, pokud lék berete 4 roky, a přibrala jste v posledním roce 12,5 kg, pak hmotnostní přírůstek jistě s lékem nesouvisí. Asi bude potřeba analyzovat, co jiného se změnilo ve vašem životě. Nicméně vypracovat jídelníček asi smysl nemá, má smysl si svůj současný pečlivě zaznamenat a poradit se s někým z nutričních terapeutů. Možná, že ale sama po podrobném a přesném zápisu již odhalíte, kde můžete zasáhnout.

anazuz (09.04.2012):

Dobrý den, je mi 15 let a vážím 40 kg. Vím, je to málo. Už na tom pracuji, ale mám strach, že přiberu hlavně přes břicho, protože tam je zatím jediné místo, kde jsem přibrala. Začala jsem poslední měsíc pořádně jíst a mám taky strach, abych nezůstala tak ,,rozežraná" pořád. Protože to, co já sním nesní ani mí rodiče. Bohužel jsem se ,,rozežrala" hlavně na sladké a buchty. Dokážu snist skoro celý pekáč buchty najednou nebo celý knedlík. Pohyb jsem nikdy moc neměla. Sport jsem nikdy nedělala a ve škole jsem ze zdravot. důvodů osvobozena. Teď mám pohyb zakázaný. A nevím, zda se odhodlám sportovat až budu moc. Sice bych chtěla nějaký sport dělat, ale jsem nemehlo a moje fyzička je bídná a ani nevím zda budu mít čas. Prosím poraďte mi vše proto, abych měla pas štíhlý. Mám teď 65 cm přes pas, když nejsem plná, přes boky 79cm a přes prsa 78cm. Děkuji předem.

odpovídá (26.04.2012):

Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, určitě by bylo dobře zkusit jíst hlavně pravidelně a v přiměřených dávkách – nárazové velké množství jídla může způsobit pocit těžkosti v žaludku až pocit na zvracení.  Snažte se tedy jíst vždy, kdy budete mít chuť, ale po menších dávkách a lépe běžnou racionální stravu – nejen sladké věci. Využijte třeba tipy na jednotlivá jídla na stránkách Žij zdravě. Zkuste si trochu předem rozmyslet a naplánovat, co si dáte, v případě sladkého si třeba určit i množství, které sníte – např. 1-2 kousky koláče, buchty, 5 knedlíků, apod.Sport nebo pohybová aktivita nemusí být nutně jen pro pohybově nadané  - můžete začít klidně jen pravidelnými procházkami – chůzí. Nordic walking (severská chůze) se speciálními holemi je velmi jednoduchá aktivita, kterou může dělat téměř každý. Vyzkoušejte různé druhy sportů a aktivit – třeba Vás osloví některý z kolektivních sportů nebo třeba tanec – záleží na Vašich zdravotních omezeních, volném čase i na tom, zda si danou aktivitu oblíbíte.

Denisa (08.04.2012):

Dobrý den, bude mi 18 let a mám problém se svou postavou. Né že bych byla tlustá, ale ukládá se mi tuk v bříšní partii.Měřím 163 cm a vážím 56 kg. Několik let jsem dělala tanec a tak mám pod vrstvou tuku vypracované svalstvo.Při pohledu do zrcadla mám sportovní postavu obalenou tukem a to mi nevyhovuje. Diety už jsem zkoušela,ale moc nezabírají..Tak už nevim kam mám jít se poradit...Chci se zeptat kolik žena má za den mít příjem energie,2000 KJ nebo 2000 Kcal? Děkuji, a jestli Vás mohu poprosit odepište mi na mail Denisaludvik@seznam.cz

odpovídá (26.04.2012):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, 2000 kJ by bylo velmi málo – bylo by to naprosto nedostačující – příjem průměrné ženy by měl být 2000 kcal, tj. 8400 kJ. Pro redukci tuku na břiše bych doporučila věnovat se aerobnímu pohybu o nízké zátěži (cca 45 min až hodinu) a také dále běžně posilovat břišní svalstvo.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 1718 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

jednodenní akce
vícedenní akce