Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

hubnutí (04.04.2012):

Dobrý den, chci se zeptat, za jak dlouho je reálné zhubnout 8 kg?mám sedavé zaměstnání, ale jídelníček mám sestavený výživovým poradcem a chodím cvičti 3x týdně, posilování, kruhový trénink a podobně...je reálná doba cca 3 měsíce nebo je to moc?mockrát děkuji, Jitka 23 let.

odpovídá (26.04.2012):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, záleží z jaké hmotnosti zahajujete hubnutí a jak se vyvíjela hmotnost například v posledním půl roce. Není zřejmé, na základě čeho vám byl sestaven jídelníček. Pokud to nebylo na základě Vašeho sepsaného jídelníčku s ohledem na aktuální hmotnost, ale i třeba vývoj hmotnosti, je velmi pravděpodobné, že zpočátku zhubnete, ale bude problém pokles udržet. Každopádně pokud v režimu, při kterém se nebudete cítit hladově a unaveně hubnete, je to v pořádku. Pak klidně můžete zhubnout několik kilogramů (klidně osm), ale absolutní číslo souvisí s vaší aktuální hmotností a k tomu se takto vyjádřit nelze.

Jessica (01.04.2012):

Dobrý den,je mi 10 let v květnu 11...Vážím 35 kg.Jsem vysoká 150 cm.Většinou mi všichni říkají,že jsem hubená.Moc nesportuju právě naopak.Hnedle pořád sedím u počítače,než abych chodila sportovat.Můj jediný sportovní kroužek je skaut.Dvakrát měsíčně chodíme na výpravy průměrně dlouhé 10 km.Prosím odepište jestli jsem moc tlustá nebo zase moc hubená.Děkuji za odpověď

odpovídá (26.04.2012):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, vzhledem k Tvojí výšce je Tvoje váha úplně v pořádku, nemusíš se bát. Tělesná stavba je částečně podmíněná genetickými vlohami  - dostaneme ji „do vínku“ od našich rodičů a prarodičů – takže jestli jsou rodiče také štíhlí, je jasné, že budete spíše štíhlá po nich.

Pohyb a čas (23.03.2012):

Dobrý den, měřím 173 cm a vážím 69kg, ráda bych se dostala alespoň na 63 g, ideálně 60 kg, s jídelníčkem bych si rady věděla, dostala jsem od výživového poradce, potřebovala bych ovšem poradit s pohybem, jak často, jak dlouho a hlavně jaký??a za jak dlouho je reálné se na moji vysněnou váhu dostat??mockrát děkuji za rady. Elena.

odpovídá (12.04.2012):

Mgr. Jan Větrovský

Dobrý den Eleno. Pohybová aktivita vedoucí k hubnutí by měla být primárně aerobního charakteru ve střední intenzitě. K dosažení požadovaných změn je potřeba provádět aerobní pohybové aktivity alespoň 3x týdně po dobu alespoň 40minut. Můžete přidat nějaké kondiční posilování alespoň 20minut 2x týdně. Nejlépe kontrolovat intenzitu pomocí tepové frekvence. Chůze, Jogging, Crosstrainer, Nordic walking atd. Optimální rychlost hubnutí je kolem 2 kg za měsíc. Nespěchejte, lepší hubnout pomaleji a trvale než rychle s jojo efektem

michaela (13.03.2012):

dobrý den přeji.Je mi 44 let,vážím 57kg při 178cm.Celý dospělý život jsem vážila 55 kg a od září,kdy jsem začala dělat noční jsem přibrala 2 kg.Vím,že to není moc,ale mám strach,že budu tloustnout dále.Mužete mi poradit,jak se stravovat při nočních směnách?Dělám pouze noční.Děkuji.

odpovídá (12.04.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, rozložte si i při nočních směnách jídlo do pravidelných dávek po 2-3 hodinách (větší svačiny střídané menšími svačinami složenými z ovoce/zeleniny). Pro přehled doporučuji si zapisovat, co konzumujete. Poslední jídlo (spíše lehčí – tzn. zeleninu, ovoce, bílý jogurt) byste měla jíst cca 2-3 hodiny před ulehnutím. Doporučuji také věnovat se pravidelně nějaké pohybové aktivitě – svižná chůze, jízda na kole, apod.

anna zamecnikova (14.03.2012):

chtela bych zhubnout aspon 10 kg a nejde to.

odpovídá (12.04.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, pokud se redukce nedaří, bylo by na místě vyhledat odborníky, abyste společně zjistili, kde je chyba. Můžete se přijít poradit buď do center VŠTJ Medicina Praha (viz www.vstj.cz) nebo se obrátit na nutričního terapeuta v nejbližší nemocnici či lékaře obezitologa – jejich seznam najdete na www. obesitas.cz

Karolína (13.03.2012):

Dobrý den, je mi 15 let měřím 164 cm a vážím strašných 68 kilo..! už nevím co dělat jsem z toho úplně zoufalá..! Jsem na váze tak závislá že se musím vážit 2x denně.. udělám cokoliv abych do léta měla 60 kilo.. už vůbec nevím.. pořád se pohybuju,zajdu do fitka,zajezdím ráda na kole a snažím se jíst zdravě.. nemáte prosím nějakou radu?.. děkuju

odpovídá (12.04.2012):

MUDr. Martin Matoulek

Dobrý den, rozhodně navštivte dětskou resp. dorostovou ambulanci pro léčbu nadváhy a obezity. Váš stres, který z toho pravděpodobně máte, Vám redukovat příliš neumožní. Jakékoliv „zaručené postupy“ vás zase zradí v typickém jojo efektu. Skutečně zvláště v tomto věku vyhledejte odborníky. Seznam pracovišť je uveden na adrese České obezitologické společnosti www.obesitas.cz

Terezka (16.03.2012):

Dobrý den chci se zeptat minulý rok jsem vážila v tuhle dobu 57 kg a letos mám 64 při výšce 168cm tak jestly bych zvládla do května zhubnout na spáteční váhu ? děkuju za odpověd

odpovídá (12.04.2012):

MUDr. Martin Matoulek

Dobrý den, vzhledem k tomu, že je duben, je to velmi nepravděpodobné adekvátním způsobem. Nevím, jaká je motivace do května, ale každý redukční režim, který by to dokázal, velmi pravděpodobně vám přinese následně jojo efekt.

JAN (20.03.2012):

Přeji krásný den je mi 16 let a vážím okolo 140 a jsem zoufalej vím že je to přehnané ale pokuším se jíst zdravě a cvičim každý den poraďte co bych měl udělat díky

odpovídá (12.04.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, myslím si, že by bylo nejlepší se spojit s odborníkem – lékařem. Na stránkách www.obesitas.cz je seznam lékařů, kteří se zabývají obezitou dětí a dospívajících. Vaše snaha o zdravou stravu a sport je super, bylo by vhodné začít spolupracovat s lékaři a poradit se – pomohou Vám i s dalším postupem, mohou Vám dát více informací.

JAN (20.03.2012):

Přeji krásný den je mi 16 let a vážím okolo 140 a jsem zoufalej vím že je to přehnané ale pokuším se jíst zdravě a cvičim každý den poraďte co bych měl udělat díky

odpovídá (12.04.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, myslím si, že by bylo nejlepší se spojit s odborníkem – lékařem. Na stránkách www.obesitas.cz je seznam lékařů, kteří se zabývají obezitou dětí a dospívajících. Vaše snaha o zdravou stravu a sport je super, bylo by vhodné začít spolupracovat s lékaři a poradit se – pomohou Vám i s dalším postupem, mohou Vám dát více informací.

Blažena 45 (20.03.2012):

Jsou vhodné okurky a rohlíky na hubnutí a nevadí když občas ukrojím patku rohlíku a už nemám hlad ? Děkuji

odpovídá (12.04.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, při redukci záleží na celkovém energetickém příjmu. Okurka coby zelenina rozhodně vhodná je. Rohlík – lepší je samozřejmě nějaký celozrnný, než bílý, ale pokud si dáte výjimečně bílý rohlík, nic se nestane. Pokud máte během dne hlad a stačí Vám patka rohlíku – zkuste si místo něj dát třeba ovoce nebo zeleninu. Dostanete tak do sebe vitamíny a minerály.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 1819 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce