Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Blažena 45 (20.03.2012):

Jsou vhodné okurky a rohlíky na hubnutí a nevadí když občas ukrojím patku rohlíku a už nemám hlad ? Děkuji

odpovídá (12.04.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,

při redukci záleží na celkovém energetickém příjmu. Okurka coby zelenina rozhodně vhodná je. Rohlík – lepší je samozřejmě nějaký celozrnný, než bílý, ale pokud si dáte výjimečně bílý rohlík, nic se nestane. Pokud máte během dne hlad a stačí Vám patka rohlíku – zkuste si místo něj dát třeba ovoce nebo zeleninu. Dostanete tak do sebe vitamíny a minerály.

 

marie (21.03.2012):

Zdravím, je mi 64 let. Do loňského roku jsem byla spokojená se svojí váhou- 60 kg. Pak jsem onemocněla poruchou štítné žlázy a nabrala jsem 5 kg. Přestože se nijak nepřejídám, váha nechce jít dolů. Myslím si, že nejsem tlustá, ale protože mi váha 60 kg vyhovala po stránce pohybové, chtěla bych se k ní vrtátit. děkuji za radu.

odpovídá (12.04.2012):

MUDr. Martin Matoulek

Dobrý den, nepíšete nic o své výšce. Bývá docela typické, že ve vyšším věku dochází k mírnému nárůstu hmotnosti jako ochranný mechanismus. Zvláště u žen je výhodnější mít BMI okolo 26. Dostatečně se hýbejte, zkuste zapisovat jídelníček. Ovšem nedržte žádné drastické diety

Michaela (22.03.2012):

Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou. Je mi 35 let a dle BMI splňuji kriteria pro nadváhu. Beru léky na štítnou žlázu - Letrox 50 - snížená funkce št. žlázy a léky na vysoký tlak Micardis 80 a Zorem 5 mg. Mám 2 děti, sedavé zaměstnání - práce na recepci a tím denní i noční služby 12 hodin. Nevím si rady, jak skloubit stravu během dne a pak v noci. Potřebuji zhubnout. Když mám denní službu, ráno se nasnídám doma, v práci si dám lehkou svačinu a pak oběd. Pak až doma večeřím, kolem půl 9 večer. Pokud jdu na noční, tak před 1. noční jím normálně doma, s sebou do práce si beru většinou ovoce, jogurt, občas pečivo a lučinu či šunku. Po příchodu z noční spím tak cca 4 hodiny a jinak dál musím fungovat, jako maminka - se starší dcerou 9 let - píšu úkoly a příprava do školy, s menší samozřejmě také. Obědvám společně s dětmi, večeřím také a opět odjíždím na noční. Pracuji na krátký a dlouhý týden. Jak tomu mám přizpůsobit stravování. Do práce dojíždím autem 11 km. Autobusem mi nevyhovují spoje. A jelikož na recepci ve 4* hotelu musím být upravená, nemůžu jezdit na kole a sednout si spocená a rozcuchaná. Opravdu nevím, jak to vše skloubit dohromady. Děkuji moc za radu

odpovídá (12.04.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, z toho, co píšete, dovozuji, že jíte pravidelně a zdá se, že i potraviny volíte vhodně. Myslím si, že by bylo vhodné ale podívat se na jídelníček detailněji – na konkrétní množství potravin a časy. Doporučovala bych Vám obrátit se proto na odborníky. Pokud máte zájem a bydlíte někde v blízkosti center VŠTJ Medicina Praha, zajděte se do centra poradit s našimi nutričními terapeuty. Pokud blízko center nebydlíte, můžeme zkusit se na jídelníček podívat alespoň na dálku - zapište prosím cca 14 dní podrobně (čas, množství jednotlivých potravin – kolik gramů je chleba, kolik sýru a jakého typu, kolik gramů ovoce) – abychom přesně viděli, kolik energie přijmete. Evidujte případně i pocity hladu či chuť, zapisujte vše hned při jídle, nepište zpětně. Množství jednotlivých potravin je velmi důležité -  i vhodné a zdravé potraviny ve velkém množství mohou vést k navýšení hmotnosti. Jídelníček mi prosím poté zašlete na vyziva@vstj.cz a uvidíme, co můžeme dělat.

Pohyb a čas (23.03.2012):

Dobrý den, měřím 173 cm a vážím 69kg, ráda bych se dostala alespoň na 63 g, ideálně 60 kg, s jídelníčkem bych si rady věděla, dostala jsem od výživového poradce, potřebovala bych ovšem poradit s pohybem, jak často, jak dlouho a hlavně jaký??a za jak dlouho je reálné se na moji vysněnou váhu dostat??mockrát děkuji za rady. Elena.

odpovídá (12.04.2012):

Mgr. Jan Větrovský

Dobrý den Eleno. Pohybová aktivita vedoucí k hubnutí by měla být primárně aerobního charakteru ve střední intenzitě. K dosažení požadovaných změn je potřeba provádět aerobní pohybové aktivity alespoň 3x týdně po dobu alespoň 40minut. Můžete přidat nějaké kondiční posilování alespoň 20minut 2x týdně. Nejlépe kontrolovat intenzitu pomocí tepové frekvence. Chůze, Jogging, Crosstrainer, Nordic walking atd. Optimální rychlost hubnutí je kolem 2 kg za měsíc. Nespěchejte, lepší hubnout pomaleji a trvale než rychle s jojo efektem

svobodová marie (25.03.2012):

pošlete mi prosim nějaký kontakt abych se poprala z nadbytečnými kg - po 2 synovi jsem přbrala 20kg v šestinedělich se kterýma bojuju už10 let.léčím se se štítnici a také s páteří. dříve jsem byla hubená. děkuji svobodová marie tel.777091577

odpovídá (12.04.2012):

Bc. Jitka Laštovičková Dobrý den,

seznam lékařů zabývajících se obezitologií můžete najít na www. obesitas.cz. Případně se můžete obrátit na odborné ambulance 3. interní kliniky VFN – Karlovo náměstí 32, Praha 2, tel. 224 966 455.

Slávka - 37let (26.03.2012):

Dobrý den.Žádám o radu: Byla jsem u své obvodní doktorky a žádala ji o pomoc při hubnutí. Tam mi bylo oznámeno že o žádném lékaři zabývajícím se obezitou neví a že mi v tomto směru nepomůže. Tudíž jsem na rozpacích - existuje něco a nebo ne? Děkuji

odpovídá (12.04.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,lékaři zabývající se obezitologií samozřejmě existují – jejich seznam (jsou zde uvedena i specializovaná centra) je uveden na stránkách www. obesitas.cz

Marek (11.02.2012):

Dobrý den měl bych dotaz, je mi 14 let měřím 169 cm a vážím 68 kg. v pasu mám 88 cm v pase 56 cm přes lítka 40 a nwm jestli je to v normě a jestli ne tak bych potreboval pomoct. Žádný sport nedelam aktivne spíše chodím na prochazky a přes leto jezdím na kole. Dekuji za odpověd

odpovídá (26.03.2012):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, Vaše váha je trochu vyšší, než by být měla. Sport a pohybová aktivita je super – určitě se snažte se jím pravidelně věnovat (procházky, kolo, turistika, plavání...). Co se týče jídla – nesnažte se držet dietu, mohlo by to ohrozit Váš růst. Zkuste si zapsat jídelníček a zhodnotit, zda se tam nenajdou jídla poskytující „prázdné kalorie“ – věci, které nejsou moc výživné, ale mají hodně energie (jídla z rychlého občerstvení, obložené bagety, sušenky, brambůrky, bombony, zmrzlina, apod.) – pak zkuste tyto potraviny nahradit normálními jídly.  Pokud jste z Prahy, můžete se přijít poradit do rekondičního centra Salmovská (kam mohou dopsívající docházet od 15 let).

Jana (08.03.2012):

Zdravím je mi 55let měřím165 a vážím 74kg chtěla bych zhubnout 15kg na moji váhu.Jsem nemocná se štítnou žlázou a léčim se Thyreotom 2tab.denně a mám křečová žíly na ty mám Detralax 2xdenně.a mám problémse zavodňováním Jim málo a myslím ,že zdravě,při konzultaci s dietoložkou mne řekla,že musím jíst a pít více a hlavně Proteiny.tak jsem se pustila do boje a jím tvarohové pomazánky , vajíčka,tuňáka,sýr,když si ktomu vemu chléb tak většinou celozrnný,jim maso ne salám nebo si vemu šumku. Piji koktejli HERBALIFE I VLÁKNINU jako prášky.Jako každý si vemu občas něco sladkého např.něco ke kávě, ale to není snad takový prohřešek.Dosti mám pohybu jak v práci tak i doma ,ale v zimě jezdím na lyžích a hlavně chodím na procházky,když mohu jezdím na kole,teď nemohu jsem po ulorogické operaci,v létě hodně plavu klidně 1km.Chtěla bych poradit co má dělat ještě více ,aby se váha konečně hnula.Chtěla bych vědět Váš názor a radu .Děkuji moc za odpověď ,přeji hezký den.

odpovídá (26.03.2012):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, bohužel nemohu takto poradit s konkrétními problémy, ale pokud jíte, jak píšete, k tomu pijete nápoje typu Herbalife + něco sladkého ke kávě, klidně se může stát, že jíte o něco více než musíte. Nicméně nejsou známy porce, ale spíše kontaktujte svojí dietoložku, která váš jídelníček zná podrobněji a společně se pokuste najít důvod, proč vám to nejde.

Mirka (08.03.2012):

dobry den chtela bych zhodit tuk co mam na bocich a brise nevim jak uz drzela jsem diety vecer nejedla ale porad je to na chvili,chtela bych uz neco na porad jim malo ale casto a naposledy v 17hod jezdim na kole co to jde poradte dekuji

odpovídá (26.03.2012):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den,  krátkodobé diety vedou spíše k jojo efektu – myslím, že by bylo vhodné se poradit s odborníky ohledně stravování a pohybu – můžete využít buď konzultací v některých centrech VŠTJ Medicina Praha (viz www.vstj.cz) nebo s lékařem zabývajícím se obezitologií (jejich seznam naleznete na www.obesitas.cz). Společně se pokusíte najít příčinu neúspěchu redukce.

Božena (22.01.2012):

Zdravím,je mi 63 let, měřím 165cm a vážím 70-71kg.Do 55let jsem měla pod výšku a pak to šlo postupně nahoru.Vím že velký vliv má klimakterium, přesto bych chtěla 3-4kg zhubnout.Jím opravdu zdravě,nic tučného,žádné uzeniny,přílohy max.15dkg,pečivo pouze celozrné 10dkg denně a 2x týdně jezdím svižně na rotopedu 45min.Počítám si kcal a nepřesáhnu 1400-1500 kcal.Zkoušela jsem méně ale měla jsem velký hlad. Nevím kde je zakopaný pes že s váhou nehnu. Štítnou žlázu mám v pořádku dle vyšetření. Pravdou je, že si musím denně dát kousek něčeho sladkého.4 kostičky 75%hoř.čoko nebo kousek oplatky. Zajímá mě Váš názor a rada. Děkuji za odpověď, přeji hezký den.

odpovídá (08.02.2012):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.
Dobrý den,
troufám si říci, že v současné době máte ideální hmotnost z hlediska zdravotních rizik. Mírný vzestup o pár kilogramů je výhodný z hlediska prevence osteoporózy a rizika kardiovaskulárních onemocněn z nadváhy Vám zatím nehrozí. Zcela zásadní je kondice, na kterou byste nyní měla dbát. Rozhodně se za každou cenu nesnažte zhubnout přísnými dietami.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 1920 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

jednodenní akce
vícedenní akce