Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Mirek-24let (17.01.2012):

Dobrý den, prosim o radu. Pred pul rokem jsem vazil 142kg na 185cm vysky a behem tech 6-ti mesicu jsem sundal 17kg na 125kg. Pri hubnuti jsem pouzil diabetickou dietu, kterou dodrzuji, ale o vikendu piji alkohol (cca 0,5l rumu a 2l koly). Nemohu se jiz mesic dostat z vahy 125kg at delam co delam. Alkohol jsem castecne jiz vynechal. Moje sportovni aktivita skýtá 2x tydne 3-4 hodinovou prochazku se psem a pritelkyni + obcasne plavani ci volejbal. Práci mám vesměs sedavou a nemam prakticky zadny volny cas. Spim cca 5 hodin denne. Nejaka rada jak se dostat alespon na 110 kg? Děkuji za odpověď

odpovídá (08.02.2012):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.
Dobrý den, předem vám gratuluji k velkému úspěchu. Určitě ten alkohol jako zásobárna energie bohužel může zhatit vaše celotýdenní úsilí. Jen pro zajímavost v nápojích je přibližně 12 tis. kJ. Bylo by s podivem, pokud byste při tom nekonzumoval i jídlo. Zkuste tedy nějaký jiný alkoholický nápoj, který se nekombinuje s Kolou. např. vinný střik je významně méně energetický.

Dáša (17.01.2012):

Bobrý den, prosím o radu. Měřím 161 cm a vážím 61 kg, asi jsem v normě, ale potřebuji snížit tuky v těle. Jak na to? Děkuji předem za radu

odpovídá (08.02.2012):

Bc. Jitka Laštovičková:
Dobrý den,
dle BMI jste v normě (BMI 23, 5 kg/m2), rozhodně bych Vám ale doporučila věnovat se pohybové aktivitě  - ideálně kombinovat aerobní aktivitu (jízda na kole, nordic walking, svižná chůze, apod.) s aktivitami vedoucími k posílení svalů nebo formování těla (např. pilates, cviky na posílení jednotlivých partií, apod.). Pokud bydlíte v blízkosti některého z center VŠTJ Medicina Praha, přijďte se k nám bezplatně poradit.

Lucia (15.01.2012):

Dobrý deň, potrebujem schudnut tak 5 kil, ale nedarí sa mi.Meriam 168 cm a vážim 65 kg. Potrebujem schudnut hlavne na brucho, ale problem je v tom, že mám pocit, že čím viac cvičím tym viac priberám. Tak neviem či je to vobec normálne. a čo je najlepšie na zmenšenie brucha. ďakujem

odpovídá (08.02.2012):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.:
Dobrý den, Váš BMI je hluboce v normě. Poraďte se tedy v nějakém fitness centru ohledně specifického cvičení na břicho, nicméně si nedělejte příliš nadějí. Lokální  nahromadění tuku v těchto oblastech při normální hmotnosti je pak výsadou spíše plastických chirurgů.

Michal (15.01.2012):

Dobry den ,mam 183 CM a 104 KG ,snazim sa jest menej , pit viacej vody , chodim aj na futbal v skole 1 X tizdene 2 hodiny , a stale nic , pribrat viem bez problemov ale scuhdnut ani za boha, Poradte prosim.Dakujem

odpovídá (08.02.2012):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.:
Dobrý den, na takto obecný dotaz mohu odpovědět pouze obecně. Pokuste se zaznamenávat, co všechno sníte, vyhodnoťte svůj energetický příjem a snižte jej např. o 10 %. Co se týká pohybu 1 x týdně je málo, zkuste alespoň přidat ještě 2 x týdně pohyb navíc.

Radka (14.01.2012):

Dobrý den,jsem 4měsíce po porodu,má výška je 158 a váha 70kg,vždy jsem měla 55...při těhotenství jsem takhle nabrala a nemohu to nějak srazit,cvičení s miminkem je trochu těžké tedy aspoň teď je to těžké.Myslíte,že počítání KJ by mi mohlo k hubnutí pomoci?Děkuji

odpovídá (08.02.2012):

Bc. Jitka Laštovičková:
Dobrý den,
pokud kojíte neměla byste se neměla nijak výrazně omezovat v kalorickém příjmu. Rozhodně můžete zkusit zapsat svůj jídelníček (vše, co sníte a vypijete) za cca týden až dva a s pomocí aplikací (např. na www.obezita.cz) nebo kalorických hodnot (k nalezení např. na webu žij zdravě) si spočítat, kolik denně přijmete energie. Pak zkuste najít ty nejzbytečnější zdroje velkého množství energie (bývají to sladké nápoje, čokoláda a sušenky, smažená jídla, apod.) a část jich zaměnit za méně kalorické varianty (snížit příjem o max. cca 500-700 kJ).
Můžete ale zvýšit výdej energie – snažte se vyrazit s kočárkem na delší procházky svižnou chůzí (samozřejmostí je sportovní oblečení a obuv). Nemusíte hned začínat hodinou, začněte zlehka 20 minutami svižné chůze a postupně přidávejte.
Pomoci s evidencí aktivity Vám může i krokoměr – pro redukci hmotnosti je ideální zvládnout denně 10 000 kroků.

Majka (13.01.2012):

Dobrý večer,je mi 27 let před 3 lety jsem byla na operaci štítné žlázy vzaly mi jí celou, od té doby bojuju s váhou,manžel tvrdí že to není tím,ale nevím,co si myslíte vy?Mám sedavou práci tak že ani to mi moc nepomáhá,ale večer se necpu,je pravda že do cvičení se nedokopu.Můžete mi nějak poradit co bych měla začít dělat a jíst?Už jsem byla u spousty dietoložek,ale ty nejprve chtěly hříšné peníze než mi poraděj.Za odpověd předem děkuju.

odpovídá (08.02.2012):

Bc. Jitka Laštovičková:
Dobrý den,
pokud máte správně nastavené dávky léků, které Vám nahrazují hormony štítné žlázy, pak by na Vaši hmotnost toto nemělo mít vliv.
Obávám se, že velký vliv bude mít naopak sedavé zaměstnání, větší množství jídla večer a nedostatek pohybu, který zmiňujete.
Není pravda, že musíte za rady vedoucí k redukci hmotnosti „obětovat“ velké peníze u soukromých dietologů. V obezitologických ambulancích zaplatíte pouze regulační poplatek za ošetření – tj. 30,- Kč (viz jejich seznam na www. obesitas.cz) nebo se můžete přijít zdarma poradit do center VŠTJ Medicina Praha – jejich seznam najdete na www.vstj.cz.

Monika55 (18.12.2011):

Dobrý večer. Měřím 148cm a vážím 55kg. Mám tedy nadváhu. Jsem 18 měsíců po porodu. Moje původní váha byla 47kg. V těhotenství jsem přibrala na 70kg. 14 měsíců jsem kojila a váha šla dolů na 51kg, po ukončení kojení stoupla na 55kg a od té doby s ní nemůžu hnout. Držím už 3 měsíce dietu a chodím pravidelně cvičit. Ze začátku jsem chodila 2x týdně na aerobik a asi před měsícem a půl jsem ještě přidala 2x týdně jumping. Dokonce jsem si pořídila i nějaké spalovače tuků a ani ty nepomohly. Můžete mi prosím poradit, co mám dělat, aby se to už konečně pohnulo. Děkuji

odpovídá (24.01.2012):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.:
Dobrý den,
je to velmi těžké takto radit, nicméně např. jumping není asi pro hubnutí ten nejsprávnější pohyb – jde o to, že je to docela náročný pohyb, který může v následujících hodinách vyvolat naopak hlad. Navíc jste na hranici normální hmotnosti, takže možná by stačilo snížit hmotnost jen do 5 kg. Což může být dosaženo například lepším plánováním jídla (pravidelnost) a změnou pohybu za vytrvalostní.

Domi (26.12.2011):

Dobrý den, dodržuji South Beach Dietu a jsem s ní naprosto spokojená.Jediná věc, která mě ale stále trápí jsou lýtka.Nejsou tlustá, jsou příliš svalnatá. K mým stehnům jsou nepřiměřeně velké. Znáte nějaký způsob, jak z nich ztratit svalovou hmotu? Děkuji předem

odpovídá (24.01.2012):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.:
Dobrý den,
otázkou je, jak moc sportujete, ale většinou pouze přísné diety bez pohybu vedou ke ztrátě svalové hmoty – bohužel nejen z lýtek. TO většinou není žádoucí pro zdravotní stav.

Martina (27.12.2011):

dobrý den, chci se zeptat jaká je nejvhodnější strava při nočních směnách když chci začít hubnout. A zda si podle toho můžu vytvořit jídelní lístek. děkuji za odpověď

odpovídá (24.01.2012):

Bc. Jitka Laštovičková:
Dobrý den,
během nočních směn je třeba se stravovat stejně jako ve dne – mít jídlo rozložené do 3-6 porcí v rozestupu cca 3 hodin. Vlastně máte jen „den v noci“ – protože pracujete, potřebujete přijímat energii.
Zkuste si tedy vytvořit stabilní režim podle svých služeb – snídat byste měla do jedné hodiny od vstanutí, pak za cca 2-3 hodiny může následovat svačina (ve formě ovoce, zeleniny, jogurtu), poté oběd, odpolední svačina a večeře, 2-3 hodiny před ulehnutím může bát zařazena ještě druhá večeře, která by opět měla být spíše lehčího rázu – např. ovoce, zelenina, po které Vám nebude těžko, jogurt, ovocný tvaroh, apod.
Můžete využít bezplatných konzultací lékaře nebo nutričního terapeuta při centrech VŠTJ Medicina Praha, kde Vám pomohou jídelníček naplánovat dle Vašeho pracovního týdne – viz www.vstj.cz

Jitka (05.01.2012):

Mám sníženou možnost pohybu, nosím protézy na PDK a PHK, denně chodím 2x - 3x schody do 3. patra, procházky asi tak 2-3 km také podle počasí. Ráno snídám mezi 4.30 až 5.00, jím 5 - 6x denně a naposledy mezi 17.00 - 18.00 hodinou. Jím ryby, zeleninu, kuřecí, vepřové, odčas hovězí, rýži, občas těstoviny. Brambory velmi málo. Celozrnný chléb, jogurty, ovoce. Piji vodu 2 litry denně, zelený a ovocný čaj neslazený. Cvičím v rámci možností a stále nemohu zhubnout. Co dál? Můžete poradit?

odpovídá (24.01.2012):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.:
Dobrý den,
bohužel tato poradna slouží k obecným radám resp. můžu odpovědět na jednoduchý dotaz. Váš případ je velmi individuální – nevím například kolik kg nyní vážíte, zda se vám již zhubnout někdy podařilo apod. Proto bych vás nasměroval do některé poradny obezitologické, jejichž seznam naleznete na stránkách České obezitologické společnost www.obesitas.cz

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 2021 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce