Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Miroslav HÝL (05.01.2012):

V časopise Zdraví č. 10/2004 v článku "Jsme tlusti ?" bylo doporučeno pro věk nad 60 let dodržovat koeficient BMI kolem 27. Jaký je na to Váš názor ? Děkuji za odpověď Miroslav Hýl

odpovídá (24.01.2012):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.:
Dobrý den,
tato informace zřejmě vznikla z toho, že u žen v tomto věku je mírně výhodnější z hlediska výskytu osteoporózy BMI mírně vyšší až do 26-27, kdy ještě kardiovaskulární rizika nejsou dramaticky zvýšena. Nicméně předpokládá to i dostatečnou fyzickou zdatnost. Rozhodně pokud máte BMI pod 25 nesnažte se za každou cenu přibrat. To platí spíš pro ženy, aby se za každou cenu s BMI 26-27 nesnažily hubnout.

Hana (10.01.2012):

Dobrý den, prosím Vás o radu. Dlouhá léta jsem pracovala jako servírka, snědla jsem jídla kolik jsem chtěla a že toho nebylo málo :) ale nepřibrala jsem ani kilo, díky každodennímu pohybu. Teď už cca rok a čtvrt pracuji v kanceláři, takže pohyb žádný pokud si jednou za čas nezajdu na zumbu či squash, přibrala jsem 13 kilo a chuť na jídlo a hlavně sladké mám pořád. Při práci kde sedím 8 hodin na zadku a mám po ruce neustále něco k jídlu to není dobré. Sice mi vyšlo, že mám váhu v normálu (měřím 168cm a vážím 63 kilo), přesto bych ráda zhubla alespoň 6 kilo. Necitím se takto dobře. Mohli by mi pomoci léky potlačující chuť k jídlu a na sladké? např. Lipoxal? Děkuji

odpovídá (24.01.2012):

Bc. Jitka Laštovičková:
Dobrý den,
momentálně nejsou k dispozici léky, které by potlačovaly chuť na sladké a k jídlu (dříve používané léky Meridia, Lindaxa). Jediný v současnosti dostupný lék – Xenical - zamezuje vstřebání části tuků z potravy (jedná se o stejný princip jako u volně prodejného léku Alli, jen vyšší dávku účinné látky). Lipoxal, který uvádíte vy, nepatří mezi léky, ale jedná se o doplněk stravy. Který bohužel nemusí deklarovat žádné skutečné výsledky, pro jeho prodej stačí, že zdraví nepoškozuje.
Doporučila bych Vám tedy začít s pravidelnou pohybovou aktivitou a svoje stravování zkusit postupně upravit.
Při chuti na sladké se snažte spíše sáhnout po malém množství hořké čokolády (1 čtvereček), po ovoci, můžete využít i tvarohovou zmrzlinu Míša, která není tolik energeticky náročná jako jiné výrobky, aj. Zkuste si jídelníček předem plánovat, s chutěmi se dá pracovat také v rámci konzultací s klinickým psychologem, který Vám může poradit, jak s nimi bojovat.

Luk (10.01.2012):

Dobrý den.Je mi 27 let,185 cm, 108 kg.Před rokem jsem vážil 96 kg,byla to moje dlouhodobá váha několik let.Pracuji ve stresovém prostředí, noční, při únavě jsem pil energetické nápoje, někdy i 2x, pil sladké nápoje, a zde je můj dotaz:Rozhodl jsem se zhubnout, přestal jsem pít sladké nápoje pouze vodu, počítám energetický příjem, snažím se pohybovat i o víkendu.Z de je můj dotaz:Když jsem se přestal přejídat a cpát sladkým nejsem unavený jako dříve je to pouze psychického původu, nebo to souvisí se sníženým příjmem potravy, zkrátka když jím méně nejsem tolik unavený.Jak nahradit jednoduché cukry místo sladkých limonád abych měl víc energie.Děkuji za odpověď

odpovídá (24.01.2012):

Bc. Jitka Laštovičková
MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.
Dobrý den,
myslím, že složení potravy s únavou může trochu souviset, nicméně více to souvisí s vaším pravidelnějším pohybem. Tím se lepší i psychika, takže dohromady to vnímáte takto pozitivně. Dále souhlasím s vaší odpovědí.

Bc. Jitka Laštovičková
Dobrý den, co se týká náhrady doplnění energie – využijte jednak polysacharidů, které se uvolňují postupně při trávení (zdrojem je např. celozrnné pečivo, brambory, těstoviny, luštěniny, rýže, ovesné vločky, ovocné müsli nezapékané bez přidaného cukru, pohanka, aj.) a také jednoduchých sacharidů obsažených v čerstvém ovoci (vždy 100-150 g) a v menším množství také v zelenině (např. mrkev, kukuřice, zelený hrášek, aj.). Pomohou Vám podobně jako sladký nápoj. Pro povzbuzení můžete také využít kvalitní sypaný zelený čaj – např. Mao Jian, Yunnan a mnoho dalších druhů, z nečajových nápojů povzbuzuje také třeba Maté. Pozor však na množství a četnost těchto nápojů – je třeba s nimi zacházet s opatrností – lze se jimi „předávkovat“ stejně jako např. kávou.

Noro (23.11.2011):

Dobrý večer, prosím o radu. Kedže meriam 176 a vážim 102, nedá sa mi stále schudnúť, bolia ma nohy, celé telo je bolavé. Celý deň mám len jedno teplé jedlo a kávu, veľa nejem a i napriek tomu priberám, poradte ako schudnúť, ked sa mi moc cvičiť nechce. Dakujem

odpovídá (15.12.2011):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, bez samotné pohybové aktivity, což nemusí být ani cvičení, to dlouhodobě jistě nepůjde. Z Vašeho nekonkrétního dotazu nelze doporučovat žádný postup. Obraťte se na nějaké specializované pracoviště obezitologie - jejich seznam je na stránkách České obezitologické společnosti - www.obesitas.cz.

Radka (24.11.2011):

Dobrý den. Je mi 25 let, měřím 175 a vážím 60kg. Moje BMI je tedy 19,59. Nicméně jako každá žena spokojená s postavou nejsem. Bohužel jsem migrenik a většina aerobních sportů mi způsobuje záchvaty. Prosím o doporučení vhodné pohybové aktivity tak, aby byla nenáročna na tepovou frekvenci, ale účinná zároveň. Je vůbec možné věnovat se s tímto omezením aktivně sportu? Děkuji.

odpovídá (15.12.2011):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, z vašeho dotazu se zdá, že snad chcete svou hmotnost snižovat. To jistě není třeba. A pokud máte migrény, je třeba vysledovat vyvolávací příčiny a podle toho postupovat. Určitě se můžete obrátit na některou z poraden tělovýchovných lékařů.

Monika (27.11.2011):

Pěkný den, podle vaší a ne jen, podle vaší tabulky mám nedváhu, tedy obezitu 1.stupně. Vaše rada: kontaktovat svého lékaře, což jsem udělala již před dvěma roky a pan doktor na to nic, jen že mám zvýšený cholesterol a tím to skončilo. Tak se chci zeptat, na koho se v takové situaci obrátit? Moc děkuji Monika

odpovídá (15.12.2011):

Odpovídá bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, nadváha není to samé, co obezita I. stupně. Nadváha je předstupněm obezity, kdy se BMI pohybuje od 25 do 29,9 kg/m2, obezita I. stupně pak od 30 do 34,9 kg/m2. Pokud se Vám praktický lékař nesnaží pomoci, zkontaktujte přímo některé z pracovišť zabývající se obezitologií – viz kontakty na www.obesitas.cz Poté si jen od Vašeho lékaře vyžádejte doporučení k ošetření na daném pracovišti.

Vaše jméno (28.11.2011):

Dobrý den, mám BMI 15,8 .Jím pravidelně,ale zatím se mi nedaří ztloustout. Ráda bych přibrala a zajímalo by mě, jestli existují nějaké nápoje (např na podporu, popř..jaké zdravé potraviny můžu do jídelníčku ještě přidat)

odpovídá (15.12.2011):

Odpovídá bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, pokud se Vám nedaří zvýšit hmotnost, bylo by na místě obrátit se na Vaše praktického lékaře a poradit se v první řadě s ním. Prozatím můžete sama zkusit jíst často po malých dávkách (kdykoliv budete mít chuť). Neznamená to ovšem, že byste měla konzumovat tučné potraviny, smažená jídla, sladké sušenky, jídla z rychlého občerstvení, apod. – stále byste se měla držet doporučených zásad pro racionální stravu.Nápoje, které fungují jako doplněk popřípadě náhrada stravy existují – jsou známy pod výrazem „nutridrinky“. Před jejich zařazením bych se však pokusila příjem navýšit v malých dávkách stravy podávaných častěji – o užívání nutridrinků byste se měla poradit se svým lékařem nebo nutričním terapeutem.

zezulina (16.11.2011):

Dobrý den. Chodím do školy a na sport a podobné aktivity nemám moc času. tělák máme dvakrát týdně a alespon 4x týdně cvičím 30 minut. Snažím se zhubnout a tak jsem snížila příjem kalorií. Můžete mi poradit jak bych mohla rychle a účinně spálit kalorie?

odpovídá (06.12.2011):

Odpovídá Mgr. Jan Větrovský: Dobrý den, lépe pomaleji, ale trvale. Pokud se ptáte na rychlost hubnutí tak kolem 0,5 – 1kg za týden je optimální. Nejefektivnější je samozřejmě kombinace snížení kalorického příjmu s aerobní pohybovou aktivitou ve správné intenzitě. U nás ve VŠTJ (www.vstj.cz) vám rádi pomůžeme nastavit ideální intenzitu cvičení.

Jana Slámová (14.11.2011):

Jak se léčit při zvýšeném cholesterolu?

odpovídá (06.12.2011):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, proti zvýšenému cholesterolu můžete bojovat pravidelnou pohybovou aktivitou i změnou ve svém jídelníčku – omezením konzumace živočišných tuků a tučných potravin obecně (nekonzumovat tučné uzeniny, maso a vnitřnosti; konzumovat libové maso, konzumovat rostlinná másla a oleje, mléčné výrobky s nižším obsahem tuku – jogurty do 3 % tuku, sýry do 30 % tuku, polotučné mléko) a jídla nesmažit, ale lépe dusit, vařit, opékat na malém množství tuku. Polévky nezahušťovat jíškou, ale lépe pomixováním části zeleniny, apod. Doporučení se z velké části kryjí s racionální stravou.
Pokud tato režimová opatření nedokáží snížit hladinu cholesterolu na optimální úroveň, je třeba nastavit vhodnou farmakologickou léčbu tabletkami – společně s praktickým lékařem nebo přímo v ambulanci, kde se specializují na lipidy.

Karla (14.11.2011):

Dobrý den, měřím 166 cm a vážím 64 kg. BMI je sice v normě, ale kila bohužel nejsou tam, kde by být měla. Nechci se rozhodně vymlouvat na genové predispozice, ale nikdy jsem v poměru k výšce nevážila méně, stejně jako celá rodina mého otce. Ráda bych alespoň pět kilo shodila a cítila se konečně lépe. Chci se zeptat, často čtu o tom, že účinnější než třeba intenzivní aerobic je rychlá chůze (mluvíme-li o hubnutí). Nemám bohužel dostatek financí navštěvovat třikrát do týdne nějaká fitcentra apod. (jsem studentka VŠ) a přirozený pohyb bych uvítala více, jen by mě o to více bavil, čím více by mě někdo ujistil, že to bude mít smysl. Také jsem se chtěla zeptat (zda-li to lze takto zveřejnit), v jakém cenovém rozmezí se pohybuje poradenství od odborníků v otázkách stravování apod. Děkuji moc.

odpovídá (06.12.2011):

Odpovídá Mgr. Jan Větrovský a Bc. Jitka Laštovičková:
Mgr. Větrovský: Dobrý den, pro hubnutí je určitě vhodnější středně rychlá nebo rychlejší chůze než běh.

Bc. Laštovičková: Dobrý den, cenové rozmezí je velmi různé se může velmi lišit – pokud se obrátíte na lékaře - obezitologa nebo nutričního terapeuta – vzdělané zdravotnické pracovníky (např. v nemocnici), zaplatíte max. 30,- Kč. Pokud si zvolíte výživového poradce (kteří nemají tak přísně kontrolované vzdělání jako zdravotničtí pracovníci), pak se cena konzultace může vyšplhat až na několik tisíc korun. Využít můžete také bezplatných konzultací lékařů a nutričních specialistů při centrech VŠTJ Medicina Praha – viz www.vstj.cz.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 2122 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce