Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

vladka321 (09.11.2011):

Zajímalo by mne, jestli je stejné BMI v každém věku. Nějak mi to přijde zavádějící. Udat pouze výšku a váhu. Kde je věk, obvod pasu, apod.?

odpovídá (06.12.2011):

Odpovídá MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.: Dobrý den, BMI je pouze index počítaný z hmotnosti a výšky. Jeho výpočet není ovlivněn věkem.  Obvod pasu, věk se neuplatňuje – samozřejmě jsou to nezávislé rizikové faktory kardiovaskulárních onemocnění.

Monika (09.11.2011):

Dobry den chtela bych se zeptat jak snizit svou vahu je mi 18 let a opravdu bych potrebovala poradit? Dekuji za vasi odpoved vazim 77kg a merim 170cm a me BMI je 26,64

odpovídá (06.12.2011):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, ve Vašem věku není vhodné výrazně omezovat kalorický příjem – proto bych Vám doporučovala nejprve zjistit, jak vypadá Váš jídelníček. Nejprve si tedy týden až 14 dní zapisujte vše, co sníte a vypijete i s časem a s množstvím. Poté se na zápis podívejte a pokuste se nahradit zbytečné sladkosti např. ovocem, tučné uzeniny a sýry jejich méně tučnými variantami - využijte i energetické hodnoty potravin na stránkách www.zijzdrave.cz – zkuste porovnat různé druhy potravin, abyste viděla, kolik energie v nich je obsaženo.
Nepíšete, zda se věnujete nějaké pohybové aktivitě. Pokud chcete redukovat hmotnost, je třeba „řešit“ jídelníček i pohyb zároveň – jedno bez druhého nefunguje dlouhodobě.
Zkuste si 2-3x týdně najít čas na pohybovou aktivitu o mírné intenzitě zátěže a delším trvání – svižnější chůze, jízda na kole, jízda na orbitreku, tanec, apod.
Můžete také využít bezplatných konzultací lékařů a nutričních specialistů při centrech VŠTJ Medicina Praha – viz www.vstj.cz.

maruska (03.11.2011):

Dobrý den, zajímá mne, zda chuť na čokoládu, ne na něco sladkého, je zvyk nebo návyk, a jak to řešit. Čokoláda mi slouží na uklidnění - lék na všechno. Nekouřím, nepiji alkohol ani kávu.

odpovídá (06.12.2011):

Odpovídá PhDr. Šárka Slabá, Ph.D.: Dobrý den, chuť na čokoládu je ve své podstatě návyk - naučila jste se její konzumací uklidnit. Ale stejně se dá naučit i jiný mechanismus. Jen je třeba si uvědomit, jak dlouho již používáte čokoládu jako "uklidňovač" - takže tento návyk nezmizí ze dne na den. Zkuste vymyslet jinou činnost, která je Vám příjemná a začněte ji důsledně používat ve stejných situacích, jako byste si dala čokoládu. Uvidíte, že za čas přebere její funkci.

Daniela (21.10.2011):

Dobrý den,prodělala jsem 2x trombozu, od té doby užívám pravidelně warfarin.Lékař mi doporučil hodně omezit zeleninu.Potřebovala bych zhubnout cca 35 kg-byla by vhodná bandáž žaludku(můj obvodní lékař mi tvrdí,že tato bandáž je k ničemu.Ty kila se prý brzo naberou zpátky) Kam se můžu kvůli tomu obrátit.Děkuji za odpověď

odpovídá (06.12.2011):

Odpovídá MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.: Dobrý den, o možnosti bandáže či jiného bariatrického výkonu se můžete poradit některém s obezitologických center – www.obesitas.cz. Můžete také navštívit neformální setkání lidí s operacemi na tzv. Banding klubech – v Praze např. první  čtvrtek v měsíci v Rekondičním centru VŠTJ MEDICINA. Info na stránkách www.vstj.cz.

Aleš (21.10.2011):

Dobrý večer, pane doktore, rád bych podstoupil nějaký chirurgický zákrok, ať již bandáž žaludku nebo jinou méně invazní metodu, ale vzhledem k věku (53) je můj metabolismus zřejmě značně zpomalený (sedavé zaměstnání) a kila jdou dolů velmi, velmi pomalu. Prosím o sdělení co pro to mám udělat a jak je případný zákrok (např. přímý vývod do tlustého střeva) finančně náročný. Děkuji za odpověď. P.S. Zatím nemám žádné zdravotní problémy, ale BMI podle Vaší tabulky mám 30,24 a chtěl bych se dostat na normální váhu. Děkuji za odpověď. A.Říha

odpovídá (06.12.2011):

Odpovídá MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.: Dobrý den, při vašem BMI rozhodně není indikován žádný chirurgický zákrok a to ani miniinvazivní. Je třeba řešení konzervativní tedy převážně týkající se redukční diety a pohybové aktivity, o které píšete, že ji máte málo. Lze eventuelně využít i farmakoterapii, tedy léky, které podporují snižování hmotnosti. O jejich užívání se poraďte s lékařem.

Marcela (21.10.2011):

Dobrý den při poslední kontrole na endokrinologii jsem málem omdlela při pohledu na váhu a rozhodla se s tím něco udělat. Mám 152 cm a váha ukazovala 89 kg. Svůj životní styl jsem začala měnit 5 září.Ze svého jídelníčku jsem vypustila všechny ňamky a chlebíčky.Můj jídelníček se teď skládá s 5 jídel např.: snídaně-kaše z ovesných vloček,svačina - banán, oběd- vepřové maso,rýže,kořenová zelenina , svačina-bílý jogurt,večeře-pohanková bagetka s kozím sýrem a rajče. Také jsem přidala jízdu na rotopedu - každý den půl hodiny a posilovací cviky na břicho a zadek , kromě toho chodím 3xdenně na procházku se psem.Podařilo se mi zhubnout 10 kg , ale teď se mi váha moc nehýbe . Máte dojem , že jsem na dobré cestě?Děkuji za odpověď.Marcela

odpovídá (06.12.2011):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, určitě jste na dobré cestě – pracujete s jídelníčkem a věnujete se i pohybové aktivitě, to je skvělé. Pokud se Vám nyní váha zastavila, bylo by na místě se obrátit ohledně dalšího postupu na odborníky – na lékaře, který se věnuje obezitologii, nebo nutričního terapeuta, kteří jsou schopni Vám pomoci dále pracovat s Vaším jídelníčkem, lékař může případně podpořit redukci léky. Můžete také využít bezplatných konzultací lékařů a nutričních specialistů při centrech VŠTJ Medicina Praha – viz www.vstj.cz nebo pokud jste z Prahy a okolí, přijít se poradit přímo se mnou – v tom případě se mi ozvěte na tel. 777 715 631.

tomas (23.09.2011):

dobrý den, chci se zeptat zda bych měl začít hubnout. Mám přes zadek 97cm, přes břicho 88cm, přes stehno 59cm a přes lýtka 39 cm. Myslíte, že jsem tlustý ? dříve jsem hrával fotbal po dobu 9 let ale před 6 lety jsem skončil a od té doby nesportuji. Nyní hraji pasivně fotbal 1 týdně 45 minut. Jinak ještě měřím 188 cm a vážím 74kg a je mi 22 let

odpovídá (02.11.2011):

Odpovídá bc. Laštovičková: Dobrý den, Vaše BMI je 20,9 kg/m2, což je zcela v normě, obvod pasu je také v normě (mírně zvýšené metabolické riziko je od obvodu pasu 94 cm, výrazné pak od 102 cm u mužů). Takže mezi obézní rozhodně nepatříte – určitě doporučuji se nadále věnovat rekreačnímu sportu a snažit se přiměřeně zdravě stravovat.

nikola (09.10.2011):

Dobrý den,ráda bych se vás zeptala kolik bych měla mít KJ za den?Asi tak zhruba.Vážím 65 výška 161 můj BMI 25,07.Děkuji Radová

odpovídá (02.11.2011):

Odpovídá bc. Laštovičková: Dobrý den, existuje vzorec pro orientační výpočet denní energetické potřeby, ale je třeba brát jeho výsledek s určitou rezervou. Pokud chcete redukovat hmotnost, pak je třeba, aby byl Váš denní energetický příjem o něco málo nižší než energetický denní výdej. Celkový výdej je složen z bazálního výdeje (energie, kterou potřebuje naše tělo k provozu,  jen když ležíme a dýcháme – je ovlivněna pohlavím, váhou, věkem, předchozími dietními pokusy), fyzické aktivity a také tělesné teploty a případné přítomnosti nemoci. Jak vidíte, je tedy otázka příjmu a výdeje mnohem složitější než jen vzorec a výsledné číslo. Zkuste si proto zapsat během jednoho týdne vše, co sníte a vypijete, i s gramáží jednotlivých potravin – podle energetických hodnot na stránkách www.zijzdrave.cz si orientačně určete váš denní energetický příjem. Pokud se Vám v současnosti váha drží víceméně na stejné hodnotě, pak je třeba  zkusit navýšit sportovní aktivitu a o něco málo snížit energetický příjem. Pokud jste z Prahy nebo okolí, můžete se přijít poradit do rekondičního centra Salmovská –www.vstj.cz

tana (31.08.2011):

Dobry den p.doktore uz si nevim radi vazim 99kg ,167cm denne sem behala na bezicim pasu ubehla sem 6km cely mesic poctive a nezhubla sem ani kilo mozno to bylo ve spatnym jidelnicku a k tomu jsem cvicila zumbu a nic ale pred mesicicem sem vazila 106 km a drziela sem mlikovou dietu 13 dni a zhubla sem 99 bez cviceni mam rada sport ale proste nevim jaky mam delat abych hubla rychleji jo zapomela sem si rict ze jsem si drzela tepovku a nic , chci zmenit vsechno abych zacla hubnout opravdu jak se ma ..prosim o radu dekuji tana hezky den

odpovídá (14.10.2011):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, myslím, že mlíková dieta apod. je typický začátek jo-jo efektu. Opravdu kombinace vhodného pohybu a jídla vede k dlouhodobé redukci. Lze využít i léky - tzv. antiobezitika nebo ve specifických případech i bariatrickou chirurgii. Poraďte se v některém z center obezitologie - jejich seznam naleznete na stránkách www.obesitas.cz

Hanka (07.09.2011):

Dobry vecer,chtela jsem se zeptat mam obezitu 1.stupne.Je mozne ze ma nadvaha,souvisi s menopauzou.

odpovídá (14.10.2011):

Odpovídá bc. Laštovičková: Dobrý den, na přírůstku hmotnosti může mít jistě podíl menopauza - kvůli poklesu energetického výdeje. Energetický výdej můžete navýšit vhodnou pohybovou aktivitou (déletrvající aerobní aktivita o mírné intenzitě zátěže - svižná chůze, jízda na rotopedu, veslování, nordic walking, apod.) a je třeba také sledovat energetický příjem - jídelníček, tedy vše, co sníte a vypijete. Pokud jste z Prahy, můžete se přijít  poradit ohledně pohybu i stravydo RC Salmovská - více informací na www.vstj.cz .

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 2223 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

jednodenní akce
vícedenní akce