Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Tina (09.08.2011):

Dobrý den, je mi 26, pracuji v kanceláři, původním zaměstnáním jsem zdr. sestra, takže mám o dané problematice jistou představu, ale nevim všechno. Už od nějakých 14 let jsem dosti "velká". Nejdříve to začalo nadváhou, pak se mi zhoršila štítná žláza a já jsem 4 roky přibírala 10 kg/rok, až jsem dosáhla váhy 120kg/170cm. Celkem mazec. Pak jsem odjela na rok do ciziny a tamnější životní styl mě natolik pohltil, že jsem zhubla 20 kg, zpevnila se mi postava, takže jsem byla velká, ale pevná. Pak jsem se vrátila do Čech. Pracovní náplň (nastoupila jsem v té době na JIP) mi nějak nedovolovala pravidelně cvičit, potraviny tady byly o dost dražší a méně kvalitní, než v cizině, tak jsem zase změnila své stravovací návyky (přiměřeně příjmům) a díky stresující práci jsem začla dost kouřit (krabičku za směnu). Pak jsem podstoupila UPT, za rok na to jsem byla na operaci s vaječníky. V současné době jsem pořád nemocná - CMV, časté angíny - takže pohybová aktivita skoro na nule, jsem pořád unavená a neustále pod ATB. Po těch operacích se mi místo břicha udělal pytel, povadlo mi svalstvo na rukách a břichu (nohy a zadek ještě ujdou). Už mám zase 110kg a nechce to jít dolu, ba naopak. Jedině kdy se mi podařilo něco shodit, bylo při jaterní dietě, jenže když nemusím, tak proč bych jí měla dál držet, že? Potřebovala bych poradit ohledně pohybové aktivity (snažím se doma cvičit pilates a když můžu jdu všude pěšky) a jídelníčku (miluju čokoládu). někdo mi i řekl, že VZP přispívá na cvičení a hradí bandáž žaludku, má-li člověk BMI přes 34. Je to pravda?

odpovídá (24.08.2011):

Odpovídá MUDr. Matoulek:Dobrý den, jistě tato problematika nelze řešit po mailu. Rád s vašimi problémy pomohu v rámci naší obezitologické ambulance při Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Objednejte se na tel.: 224966455 a vše probereme osobně. Pokud nejste z Prahy, můžete využít kteroukoliv ambulanci uvedenou na stránkách České obezitologické společnosti - www.obesitas.cz .

Marci (18.07.2011):

Ještě asi před rokem a půl , jsem vážila 98kg. Protože trpím vysokým krevním tlakem , cukrovkou 2 typu , jsem měla řadu problémů , otékaly mi nohy , zadýchala jsem se , vysoké jaterní testy atd . Každé 3 měsíce chodím na kontrolu na internu , v roce 2001 jsem měla oboustrannou plicní embolii , a na doporučení mého lékaře jsem jak se říká šla do sebe , a dnes vážím 82 kg , někdy ráno na lačno mám 80 kg . Mohu říci , že je mi o 200% lépe , jsem v pohodě , jím za 3 hodiny , podle dia jídelníčku , podle kterého může držet podle mě dietu každý . Nohy mi neotékají , jaterní testy normální , ale jak já říkám , abych to nezakřikla . Nebolí mi nohy , mohu doporučit všem , kteří trpí nadváhou , a bolí jim celý člověk . Je mi 67 let , a stojí to za to , nikdy není pozdě .

odpovídá (18.08.2011):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Nezbývá než pogratulovat a popřát hodně štěstí a pevnou vůli.

 

Tamara (16.07.2011):

Od malička jsem byla hubená.V pubertě(12let) jsem během prázdnin vyrostla o 20cm a přibrala 10kg (177cm/61kg)Začala jsem užívat léky od štítné žlázy asi tři roky.Do teď chodím na pravidelné kontroly,ale nic neužívám.Mám tři děti.V každém těhot.jsem přibrala + - 30kg,ale vše jsem zhubla.Poslední čtyři roky přibírám a nejsem schopná udržet váhu.Pohybu mám dost a přece se trápím neboť mi ty kg vadí v pohybu.Jsem často unavená a podrážděná.Nevím jestli jsem dostatečně vyšetřená co se týče štitné žlázy,ale chodím na sono a odběry.Také mám tetanií.Pokud se snažím snížit jídlo a zvýšit pohyb stává se mi,že kolabuji.Točí se mi hlava a zvracím.Při každé dietě se mi snižuje tlak(už tak ho mám nízky).Choleserol mám prý v pořádku-vše podle internisty je v normě.Prosím proč nedokážu hubnout,jako dřív.Co druhý den chodím k večeru 6km,jezdím na kole delší trasy.Mám pocit,že jsem nějak zablokovaná.Děkuji za odpověď.

odpovídá (18.08.2011):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Protože zde popisujete, že jste absolvovala řadu lékařských vyšetření, lze jen těžko takto na dálku poradit. Obraťte se na specializovanou obezitologickou poradnu - naleznete je na stránce České obezitologické společnosti - www.obesitas.cz.

yrpen (13.07.2011):

Ahoj. Podle vašeho výpočtu mám nadváhu. BMI je 27,4 při výšce 203 cm a hmotnosti 113 kg. Obvod pasu mám 100 cm. Přitom Hraju ragby. Trénuji 3x týdně +1x posilovna a 1xkondička. Jak je to možné? Lze použít opravdu BMI a obvod pasu pro určení obezity ve všech případech? S pozdravem Karel Brož

odpovídá (18.08.2011):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Myslím, že přesně vystihujete výjimku z našich diagnostik. Zvláště sporty, při kterých je nutný velký objem svalstva, můžou podle jednoduchých výpočtů být omylem zařazeni mezi lidi s nadváhou a obezitou. U vás je ale důležité % tukové tkáně, podle kterého pravděpodobně budete hluboce v normě. Naopak u některých dam i při normální hmotnosti podle zastoupení tuku (% tuku v těle) se může jednat o nadváhu nebo obezitu, ačkoliv dle BMI se budou řadit o kategorii níže.

 

Janina (12.07.2011):

Je mi 25, v životě , ještě na ZŠ, jsem byla jako buřtík, ale ne moc. Pak jsem zhubla a na svou výšku 163 cm a váhou 55 kg jsem byla ideál. Pak jsem přibrala na 65 a bylo mi fajn. Ale přišlo těhotenství při kterém jsem přibrala 20kg. V porodnici jsem "nechala" 11kg. Lékaž mi pak předepsal minipilulky , abych znovu neotěhotněla a kvůli kojení jsem nemohla brát klasickou antikoncepci. Během jednoho měsíce jsem těch 11 kg neshodila. Dceři je 2,5 roku a já vypadám ..no raději mlčet. Každý den mám pohyb, nachodím cca 10 km denně rychlejší chůzí, stravuju se 5x denně a ještě mám brigádu v malé prádelně kde se taky zapotím, ale výsledek žádný a to už to trvá 3 měsíce. Mám přidat i jiný pohyb? Zdá se mi, že si tělo na tento pohyb zvyklo a nic se neděje.

odpovídá (18.08.2011):

Odpovídá Mgr. Vetrovský: Dobrý den, z těchto informací je opravdu těžké objevit kde je problém. Bylo by potřeba vidět Váš přesný jídleníček, neboť složení stravy nemusím být ideální. Co se týká pohybu - 10km je dost, ale záleží jak hodně se jedná o souvislou činnost. Pokud je to 10km během celého dne, tzn. s přestávkami tak je potřeba to změnit. Také by bylo dobré zařadit nějaké posilování, nejen aerobní cvičení je potřeba k úpravě váhy. Zpevnění svalů je stejně důležité jako chůze atd. Za další je také potřeba si uvědomit, že rychlost hubnutí by měla být cca 2-3 kg/měsíc a to je maximum pro zdravé hubnutí.

Klara (12.07.2011):

Dobry den, potrebovala bych poradit. V lednu jsem zacala navstevovat pravidelne posilovnu, za prvni dva mesice jsem zhubla kolem 2 kilo, ale pak se mi vaha zastavila a nejde dolu. Nijak se neprejidam, pravidelne snidam, obedvam, a take trochu vecerim (spise jenom zeleninu protoze nemivam velky hlad). V prubehu dne jim take 2 porce ovoce (jablka, hrozny, broskve......, zkratka co je. Take kdyz prijdu z posilovny vypiji asi pul litru kefiru nebo kysky s rozmixovanym bananem a ovesnyma vlockama. Kde delam chybu? Potrebovala bych tak 3-4 kg zhubnout. Vazim 59 a merim 165, je mi 37. Mockrat dekuji. Klara

odpovídá (18.08.2011):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Myslím, že výběr pohybové aktivity není ideální - potřebujete především vytrvalostní typ treninku, nikoliv silový. Zvýšená chuť na sacharidy /rozmixovaný banán, vločky atd./ bývá způsobena příliš velkým zatížením. Zkuste tedy cca 6 týdnů vytrvalostní trénink, svižná chůze, při vaší hmotnosti i mírný běh, nebo jízda na kole na lehké převody. Zjistíte, že po této aktivitě rozhodně nebudete mít takový hlad.

Jana (09.07.2011):

Za poslední rok jsem přibrala 15kg. Už 30 let mám sedavé zaměstnání, ale pravidelně sportuji - plavání, zumba, inline, nepřejídám se, snažím se jíst zdravě a přesto jde váha pořád nahoru. Vyzkoušela jsem různé diety a doplňky stravy - bezvýsledně. Začínám mít obavu ze zdravotních následků jestli to tak půjde dál.. Poraďte prosím.

odpovídá (18.08.2011):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Nejprve analyzujte svůj energetický příjem, což znamená, že budete přesně zapisovat 1-2 týdny co jíte. Poté ho vyhodnoťte a zkuste snížit o 500-1000 kJ/den. Pokud dojdete k číslu 10 000 kJ/den snižte jej o 1000-1500 kJ/den. Rozhodně však se nesnažte měnit jídelníček zcela, jistě byste to dlouho nevydržela. Pokud je vaše hmotnost vyšší BMI nad 30, můžete se objednat do kterékoliv obezitologické poradny - www.obesitas.cz - stránky České obezitologické společnosti.

Karolína.B. (06.07.2011):

Ahoj chtěla bych se zeptat co mám jíst a co mám dělat za cvik abych zhubla.Je mi 11 a vážim 50kg.Děti se mi ve škole smějí.Ale nejsem jediná.Ve třídě jsou i tlustější,ale já jsem holka.Děkuju ahoj

odpovídá (18.08.2011):

Odpovídá MUDr. Kytnarová: Ahoj Karolíno, odpověď na tvou otázku není tak jednoduchá. Nevím, kolik měříš a jaký je tvůj poměr váhy k výšce, nevím, jaké je složení tvého jídelníčku, jak veliké jsou tvé porce a jakou pohybovou aktivitu jsi již zkoušela. Obecně lze říci, že by měl být tvůj jídelníček pestrý, měla bys jíst 5-6x denně v přiměřených porcích. Co piješ? Pokud jsou to sladké limonády, šťávy apod., pokus se je postupně úplně vynechat. Důležité je také omezení různých sladkostí a potravin, které obsahují velké množství tuků. Nejlepší   by bylo probrat tvůj jídelníček buď s lékařem, který se nadváhou zabývá, nebo s nutriční terapeutkou. Stejně tak nelze poradit jeden cvik, který by ti pomáhal hubnout. Měla by ses hýbat pravidelně, pokud možno každý den. Záleží na tom, které sporty tě baví, teď v létě můžeš jezdit na kole, na kolečkových bruslích, můžeš chodit plavat, zkusit aerobik, můžeš chodit na delší výlety. Pokud jsi z Prahy a okolí, můžeš se s maminkou přihlásit ke mně do poradny, pokud to máš do Prahy daleko, určitě Ti s výběrem poradny poradí tvoje paní doktorka. K návštěvě si každopádně několik dní zapisuj, co sníš  a vypiješ, dobré je zapisovat i délku a druh cvičení.

Milka (03.07.2011):

Mam 78kg, obvod pasu 104cm. Moje vysledky krvi su: Glyk:5,5 chol:6 trigl:1,74 ALT :0,29 Na vsetky / 6/ lieky, ktore mi lekarka skusila som alergicka, preto neuzivam nic, len zmenu stravy. Zo zivota som absolutne vylucila cukor. Pol roka som uzivala rano na lacno: 1PL panenskeho olivoveho oleja, 1PLmedu, 1PL citronovej stavy. Nasla som tento recept v casopise Zivot. Je to Avicennova metoda. Postupne sa pecen i zlcnik zbavia zvyskov cholesterolu, zmiznu gastritidy, zapchy, zlepsi sa travenie a metabolizmus tukov. Ja som krvacavala s hemoroidov a mala som podstupit "gumickovanie", ale aj toto sa mi upravilo a uz nekrvacam a neberiem ani Detralex, ktory som minuly rok uzivala na cievy. Zaha ma palila od mladosti aj ked som este nemala nadvahu a po zmene stravovania neviem co to je. To, ze ma hlava uz cele mesiace nebolela, oceni len ten, kto skusil zit s kazdodennymi migrenami. Snazim sa chodit rano aspom 5-6km , rada bicyklujem, ked je pekne pocasie idem na bicykli do hory a po hore pesi. Celkovo asi 20km. som potom unavena, ale citim sa ako znovuzrodena. Keby ma este prestala trapit chrbtica / co je nemozne/ , tak by som sa citila, ako za mlada. Som vdacna za kazde zlepsenie, preto pokracujem dalej.

odpovídá (18.08.2011):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Myslím, že zde není položen žádný dotaz a možná patří spíše do diskuse než do otázek.

IvaP (08.06.2011):

Celý život se mi držela váha na téměř stejné výši 63 - 67 kg. Vím, že na moji výšku 162 cm je to i tak dost, ale od mládí mám postavu typ hruška a boky a stehna neshodím, i když pas jsem měla štíhlý. Na váze se nepodepsala se ani 2 těhotenství. Po 40cítce jsem změnila zaměstnání, celý den sedím u počítače a ani doma moc pohybu nemám, se sportem jsem se nekamarádila nikdy. Výsledkem bylo za 8 let skoro 20kg navíc a narostlo mi i břicho. Požádala jsem o radu lékaře a ten mi předepsal Lindaxu. Za 3 měsíce jsem sice shodila 5 kg, ale protože mi současně dal i prášky na vysoký tlak, tlouklo se to dohromady a já se cítila hrozně. S Lindaxou jsem skončila a už 2 roky se pokouším snížit váhu změnou stravy a trochu i pohybem se střídavými úspěchy. Dá se říct, že těch 5 shozených kil jsem zatím nenabrala, ale jinak se to pohybuje +-2 kg. Letos už jsem to vzala trochu víc vážně a tak se snažím stravovat zdravěji a pomaloučku se to projevuje. Co mi ale vadí, že při sebemenším pokusu o pohyb se hrozně zadýchávám. Vadí mi schody, sebemenší kopeček... Ráda bych jezdila na kole (mám i rotoped), ale po 2-3 minutách už prostě nemůžu. Na kole i po rovince ujedu kousek a bolí mě hrozně nohy, je mi horko a nemůžu popadnout dech a srdce mi tluče, že mám strach, že se složím. Můj lékař tvrdí, že je to vše nadváhou, ale já měla problémy s chůzí do schodů a do kopce už ve škole. Kdysi jsem s tím bojovala turistikou po Jeseníkách, ale teď žiju v rovině. Nevím, jestli je to opravdu jen o postupném zvyšování zátěže nebo jestli nejde o nějaký zdravotní problém. Vyoký tlak mi upravily prášky, taky bych se jich ráda zbavila, když se snažím žít zdravěji, Třeba mi v tom pomůžou i tyto stránky.

odpovídá (29.06.2011):

Myslím, že i pro vaši jistotu by vám pomohlo zátěžové vyšetření s monitorováním EKG. Zadýchávání bývá fyziologická reakce dekondice, na druhou stranou, jestli vám při tom nepříjemně tluče srdce, určitě to vyšetření za to stojí.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 2425 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

jednodenní akce
vícedenní akce