Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Tým Žij Zdravě (21.02.2011):

To Lenka: Hezký den, obraťte se na obezitologickou poradnu - nebo přímo na naše rekondiční centra, kde za konzultace nic nezaplatíte - www.vstj.cz. Nicméně pohybové aktivity, které jste vyjmenovala rozhodně nejsou vhodné pro lidi s nadváhou a obezitou. Bohatě dostačuje chůze o vyšší intenzitě - rozhoduje ale čas, po který budete pohyb provozovat. S jídlem se můžete i orientačně poradit s našimi nutričními terpeutkami na vyziva@medispo.net. MUDr. Matoulek

Tým Žij Zdravě (21.02.2011):

To Nikola: Ideální by bylo zvýšit energetický výdej – nějakou pravidelnou pohybovou aktivitou a dle potřeby provést i malé úpravy v jídelníčku – v 15 letech rostete a vyvíjíte se, nebylo by tedy dobré více omezovat příjem potravy. Pokud budete mít zájem, zapisujte si nyní 14 dní vše co sníte a vypijete a napište mi na mail vyziva@medispo.net – pokud jste z Prahy nebo blízkého okolí, můžete využít i konzultaci s instruktory pohybových aktivit v rekondičním centru Salmovská – viz stránky www.vstj.cz. Jitka Laštovičková

Martina (21.02.2011):

Je mi teprve 18 let ... ale přibýrat jsem začala postupně během 6 let díky práškům, které užívám na svoje zdravotní problémy, samy o sobě právě i podporují hodně chuť k jídlu, ale naštěstí je postupně začínám vysazovat. Chci zhubnout, ale nevím jak. Jakou formu hubnutí mám použít. Protože většinou, když jsem hubla spíše to dopadlo tak, že jsem přibrala, když jsem s hubnutím přestala. Potřebuji zhubnout alespoň 10 kilo a chci! Doufám, že se dostanu na svoji váhu, kterou jsem měla před několika lety.

Tým Žij Zdravě (22.02.2011):

Dle vašeho dotazu vypadá, že jste užívala kortikoidy – pokud ano – je to pochopitelné. Určitě zapisujte 2 týdny jídelníček (např v naší aplikaci Můj Deníček - naleznete v levém menu po přihlášení) a s ním se běžte poradit osobně – zdarma můžete domluvit konzultaci v rekondičních centrech VŠTJ Medicina Praha – www.vstj.cz. MUDr. Martin Matoulek

Tým Žij Zdravě (22.02.2011):

To Alexandra: Myslím, že řešení patří spíše do obezitologické poradny, jejichž seznam naleznete na stránkách České obezitologické poradny www.obezitas.cz MUDr. Martin Matoulek

Tým Žij Zdravě (22.02.2011):

To agentka: Je velmi složité radit takto na dálku, pokud neznáme váš skutečný jídelníček. Nicméně z vašeho dotazu je zřejmé, že dokážete poměrně dlouho jezdit na rotopedu. Jezděte zcela bez zátěže. Pokud chcete poradit s jídelníčkem – poctivě 2 týdny zapisujte a pak zkuste snížit energetickou hodnotu např. o 500-1000 kJ výměnou některých potraviny za jiné klidně můžete získat takto snížený energetický příjem, aniž byste musela snižovat množství.MUDr. Martin Matoulek

Tým Žij Zdravě (22.02.2011):

To Dana: S výškou je to velmi zajímavé, ale veškeré studie ukazují, že výška v tom hraje roli menší. Vyšší lidé mají obvykle nižší BMI, nicméně rizika z vyššího obvodu pasu jsou zřejmá bez ohledu na výšku. Jistě je to norma pro širokou populaci – nicméně je to jen jeden z rizikových faktorů. MUDr. Martin Matoulek

marta (22.02.2011):

Hezky se to říká přidat pohyb, ale zkuste to po 12hodinových směnách, když v 7 ráno vyjdete z domu a ve 20 se vracíte. A nemáte jinou možnost zaměstnání, takže sloužíte do roztrhání těla, aby vás nevyhodili z práce. Pak už nezbývá ani chuť ani čas na nějaké cvičení nebo rotoped. Věřte, že příjem potravin v hodnotě 5000kj není nic moc, spíš málo ale na víc není a celková únava hraničí s vyčerpáním. A teď poraďte, prosím.

Marek (02.03.2011):

Marto kdys je to v té práci taková dřina najdi si kolik slápíš prací a potom si zadej denní jídelníček všechno si to nakrabičkuj ,spočítej kolik vydáš a kolik příjmeš.O víkendu mužeš jít bjehat nebo plavat (to je dobrý na páteř) a máš to vyřešený ja jsem vážil 120Kg a tetka jsem jako proutek shubnul jsem tak 33Kg je to fakt snadný.

lodarika (10.03.2011):

hustý!

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 2930 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce