Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

zuza (02.01.2013):

Ahoj je mi 14 měřim153 cm a važim 60 kg a nemam rada zeleninu jinak cvičim nemužu zhubnout mohlo by to byt tim že nejim zeleninu? Prosim poradite mi jak zhubnout?

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Zuzo,

nepíšete jaké aktivitě se věnujete, jak často, nevíme ani jak se přesně stravujete, píšete pouze, že nejíte zeleninu. Takto na dálku nelze zhodnotit, proč se Vám nedaří zredukovat hmotnost. Obraťte se na svého lékaře či lékařku, který Vám s tímto problémem může konkrétně pomoci.

Anna (01.01.2013):

Dobrý den , je mi 13 let, a jsem opravdu brutálně obézní.. vážím 88kg a měřím něco kolem 170 cm.. nevim si rady už vůbec, jak mám svojí váhu zredukovat, prosím o pomoc!!!!!

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Anno,

ve Vašem případě bude třeba se obrátit na odborníky zabývající se obezitologií dětí a dospívajících – jejich seznam najdete na www.obesitas.cz  Na redukci hmotnosti je třeba konkrétně pracovat, nelze jednoduše poradit takto na dálku.

Terka (01.01.2013):

Dobrý den, je mi skoro 14 let měřím 160 cm, vážím 68, míry: 95-65-93. Podle výpočtů mám nadváhu, jenže já mám poměrně velké prsa (D-E) a tak bych se chtěla zeptat, jestli bych měla zhubnout nebo ne. Mně ani nepřipadá, že bych byla něják tlustá. Mám sice poměrně široké ramena a boky, ale břicho mám ploché. Děkuji za odpověď.

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Terko, Vaše hmotnost je opravdu o něco vyšší, než by ideálně měla být, je jisté, že máte opravdu širší boky. Snažte se stravovat zdravě a pravidelně se věnovat pohybové aktivitě – bude se Vám tak dařit hmotnost udržovat. Předpokládám, že ještě dále budete růst do výšky, tedy by se měl poměr výšky a váhy takto zlepšit.

Anna (30.12.2012):

Dobrý den p. doktore, je mi 13 let a vážím 88 kg. Nabrala jsem během 11 až 13 lety nejméně 25 kg!! přijde mi to šokující, měřím 170 cm, a na svůj věk bych měla mít tak o 20 kg méně, v rodině obezitu moc nemáme, ale sem tam někdo takovej je, moc mě to trápí a chci zhubnout!!!! jenomže nemám vůli. vždycky když se něco najde tak to musím sníst, neodolám čokoládě, dortům, chipsům, pizze.... , navíc nejím pravidelně .. :( jsem z toho v depresi, protože vím, že mám vytvarovanou postavu a dovedu si představit jak by mi to slušelo kdybych měla o 10 kg mně. prosím o pomoc!

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Anno,

myslím, že by bylo vhodné se s Vaším problémem obrátit na odborníky zabývající se obezitologií dětí a dospívajících. Přesně víte, kde je Váš problém – plánování stravy. Nepíšete ale nic o tom, zda se věnujete nějaké pravidelné pohybové aktivitě, apod. Váš problém bohužel nejde řešit takto na dálku – je třeba pracovat s plánováním stravování, najít si účinnou strategii, jak se třeba některým pokušením vyhnout a raději zvolit zdravější variantu. Seznam odborníků najdete na www.obesitas.cz

lenka Gulyasova (29.12.2012):

dobry den potřebovala poradit jak mam hubnout. je moï 38 let a važim 62kg. přetím sem važila 55 kg. dekuji

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Lenko,

k „zdravé“ redukci hmotnosti a jejímu dlouhodobému udržení vede pouze pravidelná pohybová aktivita a racionální stravování. Podívejte se na tipy na stránkách Žij zdravě.

Anonym (26.12.2012):

Dobrý den jsem velice zoufalá je mi 13 a mám obezitu 1 stupně. Vůbec nic mi nepomáhá ani diety ani cvičení co mám dělat???

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den, nepíšete, zda již docházíte ke specialistovi, který se zabývá obezitou u dětí a dospívajících. Pokud  zatím nikam nedocházíte, určitě neváhejte se na tyto odborníky obrátit – jejich seznam najdete na www.obesitas.cz

V Praze na Klinice dětského a dorostového lékařství působí např. paní doktorka Kytnarová, ke které je možné se také objednat.

Pavla (25.12.2012):

dobrý den,měřím 165cm a vážím 75kg ,je mi 40 let a nějak mi nejde zhubnout,nevím jak na to.

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den, jedinou správnou cestou ke „zdravé“ redukci hmotnosti je racionální stravování a pravidelná pohybová aktivita. Pročtěte si tipy na stránkách Žij zdravě, případně se můžete přijít poradit bezplatně do center VŠTJ Medicina Praha – jejich seznam najdete na www.vstj.cz

nina (22.12.2012):

dobry den je mi 17 let ,měřím 168cm a vážím 48kg..je to hodně nebo málo?

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Nino, Vaše hmotnost je skutečně o něco nižší, než by ideálně měla být. Ideálně byste se měla poradit se svou lékařkou či lékařem, který Vám s tímto problémem může pomoci.

Nikola (21.12.2012):

dobry den,chtela bych zhubnout ale neviim kde zacit,kdysi sem vazila 78kg pak sem zacala brat antikoncepci a slo to na horu,uz pres dva roky ji neberu ale nyni mam 100kg a merim 168cm,na sport sem nikdy nebyla a taky nepravidelne jim mam praci kde na jidlo kdy bych mela spravne jist neni cas...dekuji predem

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Nikolo,

nárůst hmotnosti bude spíše souviset s nepravidelným stravováním a nízkou pohybovou aktivitou než s antikoncepcí. Nic jiného než kombinace racionálního stravování a pravidelné pohybové aktivity nefunguje. Není zcela nutné se vždy stravovat 5x denně, ale alespoň 3 hlavní jídla denně byste se měla vždy pokusit zvládnout za den zkonzumovat (samozřejmě s ohledem na racionální stravu).

Domnívám se, že by ve Vašem případě bylo vhodné obrátit se na odborníky zabývající se obezitologií – jejich seznam najdete na www.obesitas.cz.

Jaru10 (20.12.2012):

Dobrý den, je mi 13 let a jsem v bouřlivém rozvoji ( hormony atd.), vážím ráno 63 a večer 65 kilo. Měřím 171 cm. 3x týdně sportuju už rok, zajímám se hodně o zdravou stravu, čtu hodně článků o zdravém živ. stylu a řídím se podle něj, ALE pořád nic, chtěla bych zhubnout, moje BMI je 22.22 jenže pře 3 týdny bylo 21.80. Bojím se, že to tak půjde dál! Nevím co mám dělat, mohla byste mi prosím nějak poradit?? Děkuju předem Jaru10 :D

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Ahoj Jaru,

rozhodně není nutné vážit se 2x denně, úplně stačí týdenní vážení – rozdíl cca 1-2 kg může být způsoben třeba větším zadržením vody v těle.

Tvoje hmotnost je vzhledem k Tvému věku i výšce naprosto v pořádku – rozhodně není třeba hubnout. Je skvělé, že se řídíš zásadami zdravého životního stylu i že pravidelně sportuješ.

Poměrně velká část lidí přes zimu mírně přibere – nechutná nám tolik ovoce a zelenina, máme potřebu se zahřát, což také s konzumací jídla souvisí (vytváření tepla při trávení potravy). Věřím tomu, že na jaře a v létě se Tvůj body mass index vrátí zase na 21,8 kg/m2.

1 2 34 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

jednodenní akce
vícedenní akce