Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Mirka (19.12.2012):

Zdravím Vás. Vek 39, výška 174cm , váha 82kg. Musím zašať riešiť moju nadváhu ?

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Mirko,

Váš body mass index je nyní cca uprostřed pásma nadváhy, bylo by proto vhodné, pokud by se Vám povedlo několik kilogramů zredukovat. Zcela jistě je vhodné věnovat se pravidelně nějaké pohybové aktivitě.

Hana Hejlová (19.12.2012):

Dobrý den ,je mi 11let, měřím 157cm a vážím 55.9 kg byla jsem v lázních pomoct prosím :(

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Hanko,

Vaše hmotnost je vzhledem k Vašemu věku i výšce je o něco vyšší, než by měla ideálně být. Jste právě v období růstu, proto by bylo nevhodné držet nějaké přísné diety, přesto však můžete zkusit ze svého jídelníčku vyřadit „zbytečné“ kalorie – přijaté třeba ve formě sladkostí (sušenek, sladkých tyčinek) nebo slaných pochutin, sladkých nápojů. Můžete je nahradit malými porcemi ovoce. Zkuste si dva týdny zapisovat všechno, co sníte a vypijete, uvidíte, zda některé z těchto potravin konzumujete.

Důležitá je také pravidelná pohybová aktivita – nepíšete, zda se věnujete nějakému pohybu. Zkuste popřemýšlet, jestli Vás nějaká aktivita baví a začněte se jí pravidelně věnovat. Pomoci Vám může také Váš lékař nebo lékařka, případně Vám může doporučit odborníky, kteří se zabývají endokrinologií a obezitologií dětí a dospívajících.

Marie (19.12.2012):

Dobrý den , měřím 174cm a vážím 51kg a je mi 13 , myslím ,že je to tak akorát ale ukazuje mi že mám podváhu .. Mám to tak nechat nebo stím něco dělat ? :) děkuju

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Marie, vzhledem k Vaší výšce a věku je Vaše hmotnost zcela v pořádku. Doporučila bych Vám jen nadále se snažit zdravě stravovat :)

pulinka (18.12.2012):

je mi 12 a vazim 31 kg a merim 155

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Ahoj Pulinko,

Tvoje hmotnost je vzhledem k Tvé váze nižší, než by ideálně být měla. Nevíme ale jak se stravuješ, jestli sportuješ, zda se neléčíš s nějakou nemocí – proto by ses měla obrátit na svého pana doktora nebo paní doktorku. Podrobně Tě zná a problém spolu konkrétně proberete.

Vaše jméno (09.12.2012):

Dobrý den, nedávno mi bylo 20 let měřím 175 cm a vážím 70 kg, chtěla bych mít 65 kg, mohla byste mi poradit ? Sportuji i jím pravidelně.

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den,

Váš body mass index (BMI) je zcela v normě, redukovat hmotnost tedy spíše nepotřebujete. Pokud přece jen chcete pár kilogramů zhubnout, je třeba vyhodnotit Vaše stravování a pohybovou aktivitu konkrétně. Nelze takto na dálku poradit.

Messie (06.12.2012):

Dobrý den, je mi 15 let a mám 52 kilo a 162 cm. Chci zhubnout, i když mám BMI v normě a moje váha mě vždy potěší stejně se mi nezdá, že jsem hubená. Když hubnu, tak hubnu jen kila a né špeky. Co mám dělat abych vypadala hubeněji (zhubla špeky)???

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Messie,

na váze rozhodně hubnout nepotřebujete – ani by to nebylo vhodné. V období puberty dochází k rychlému vývoji, který by tímto hubnutím mohl být narušen. Vhodnější bude zkusit pravidelnou pohybovou aktivitu – pro formování postavy je vhodné cvičení pilatek kombinované např. s aerobním cvičením -procházkami, jízdou na kole, apod.

Stan (27.11.2012):

Dobrý den, je mi 29let a vážím skoro 130 kg , docela mě to trápí, zkoušel jsem posilování různé diety, spalovače i bylinkové medicíny a moc výsledku se nedostalo. Za každou radu budu velice vděčný. Děkujii

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Stane,

myslím, že je ve Vašem případě na místě začít intenzivně spolupracovat s odborníky, kteří se léčbou obezity zabývají – obraťte se tedy buď na lékaře zabývajícího se obezitologií (jejich seznam naleznete na www.obesitas.cz) nebo na rekondiční centra VŠTJ Medicina Praha (www.vstj.cz).

Základem je dobře nastavená racionální strava a pravidelná pohybová aktivita.

Dana1979 (10.10.2012):

Dobrý den, jsem rok po porodu dcery. Nikdy jsem neměla problémy s váhou, bohužel mám autoimunitní onemocnění ŠŽ a po porodu se mi stále nedaří shodit nabraná kila. Denně chodím s dcerou na procházky, snažím se pravidelně jíst, ale ručička se stále ne a ne hnout. Ještě chci doplnit, že mám od února 2012 zavedenou Mirenu, může toto všechno mít souvislost s tím, že ručička váhy ne a ne se hnout. Na autoimunitu ŠŽ beru Letrox 50, děkuji

odpovídá (21.01.2013):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, s autoimunitní thyreoiditidou to jistě nemá žádnou souvislost. S lékem Mirena spíše také ne. Nevím o kolik jde kilogramů – ale zkuste si na stránkách www.zijzdrave. predikátor hmotnosti.

Libuše (10.10.2012):

Dobrý den, je mi 33 let, měřím 174 cm a v současnosti vážím 74 kg, jsem půl roku po porodu, začínala jsem s váhou 68 kg, v těhotenství jsem přibrala 25 kg, ale naštěstí téměř vše byla jen voda..Dříve jsem vážila 57kg, ale poté co jsem přestala kouřit jsem dost přibrala, po nějakém čase se to tak nějak srovnalo a držela jsem váhu 63-65kg, pak jsem otěhotněla a potratila a zůstala na 68 kg. Chtěla bych se zeptat jak bych se mohla vrátit k váze 63kg a pokud je to vůbec vhodná váha pro mě, při 57 kg jsem byla spíš vyhublá..S miminkem moc času na sport nemám, jediný sport jsou procházky s kočárkem, jím dost nepravidelně, spíš jak mi to dovolí čas a mimi, když zrovna spí..Poraďte prosím jak na správnou váhu a cvičení s miminkem bez možnosti hlídání.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, ideální hmotností by pro Vás měla být váha cca 64 kg. Snažte se nyní hlavně stravovat se pravidelně, denní procházky s kočárkem mohou být dostatečnou aktivitou pro postupnou a pomalou redukci hmotnosti. Jestliže kojíte, měla byste redukovat cca 1 kg měsíčně, aby nedocházelo k většímu uvolňování škodlivých látek usazených v tuku do mateřského mléka. Nesnažte se tedy snižovat energetický příjem, pouze si vhodně nastavte stravovací režim.

Renáta (06.10.2012):

Vyšla mi normální váha BMI 2.15 ale co s břichem a boky.Je mi 42 let a mám 3 děti.Prý už s tim nic nenadělám.Peníze na diety nemám.Pomůže mi někdo. e.mail resku@centrum.cz

odpovídá (21.01.2013):

Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, peníze na diety nepotřebujete. Stačí zvolit vhodnou pravidelnou aktivitu a správný jídelníček. Váhu máte v normě, co se týče břicha a boků, je to problém většiny žen. Zaměřte své posilování především na tyto partie.

1 2 3 45 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

jednodenní akce
vícedenní akce