Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Anna Pl (05.10.2012):

Pane doktore Matoulko,ještě před šesti lety jsem vážila 60 kg, pak jsem přestala kouřit, prodělala přechod - je mi 58 let. Nyní vážím 80 kg a trápí mě to. Tvaruji se do jablka. Pohybu mám dost a denně jezdím na rotopedu. Vyzkoušela jsem všechny - zaručené - diety. Prosím poraďte. Děkuji Anna

odpovídá (21.01.2013):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, určitě je skvělé, že jste přestala kouřit. Je zřejmé, že vzestup hmotnosti je v souvislosti s tímto a částečně i s přechodem. Začněte tedy od začátku – najděte si na stránkách prediktor a uvidíte, jak vám to půjde. V případě, že si nebudete jistá nebo nebude efekt dostatečný - můžete navštívit i rekondiční centra VŠTJ MEDICINA – www.vstj.cz anebo některé z obezitologickch pracovišť – www.obesitas.cz.

pavla (04.10.2012):

Dobrý den, potřebovala bych poradit, jak zhubnout. Měřím 172 cm, vážím 67kg. Přibírat jsem začla asi před rokem, a to hlavně břicho, stehna a zadek. Rodila jsme před sedmi lety, váhu jsem měla vždy kolem 60kg. Po porodu asi celkem zůstalo ochablé břišní svalstvo, takže břicho působí nepřirozeně, je velké.Za rady děkuji.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Pavlo, zkuste se zamyslet, co se ve Vašem životě v loňském roce změnilo, že začal nárůst Vaší hmotnosti. Častým důvodem bývá úbytek pohybové aktivity, zvýšení stresu a s ním často spojené navýšení energetického příjmu prostřednictvím potravy. Nepíšete, zda se pravidelně hýbete a jak, ani jak se stravujete – zhodnoťte tedy sama tyto dvě oblasti – stravování prostřednictvím záznamu současného jídelníčku. Poté k jeho úpravě využijte tipy na stránkách Žij zdravě. 2-3x týdně byste se měla věnovat p pohybové aktivitě aerobního typu o nižší zátěži – např. svižná chůze, nordic walking, jízda na kole, apod.

monika (20.09.2012):

dobry den .... je mi 15 roku ,,,, meřim 162cm a važim 66 kg ...... drzim dietu a chci zhubnou 16 kg nevim jak nato moc to potrebuji pomoztemi

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, Vaše hmotnost je vzhledem k Vaší výšce  Vašemu věku vyšší, než by měla být – ale protože se nacházíte v období dospívání, kdy ještě stále Vaše tělo roste a vyvíjí se, neměla byste držet žádné přísné diety. Důležité je pouze zdravě a přiměřeně se stravovat a věnovat se pravidelně nějaké pohybové aktivitě. Pro rady se nebojte obrátit také na svého lékaře/lékařkou – mohou Vám pomoci s nastavením správného stravování. Podívejte se také na tipy na stránkách YesNeYes.

Vendy (18.09.2012):

Dobrý den, já jsem na tom špatně podle tabulek.Ale před rokem jsem hodně zhubla...měla jsem 98 nyní mám 85 někdy i méně ale na 161 cm je to pořád hrozně moc.Jenže váha se mi zastavila,byť se snažím hodně sportovat - chodím 2 krát týdně na step aerobic a doma mám orbitrek a někdy jsem na něm i 4 krát týdně a přesto mi váha dolu už nejde :-( možná ubírám na centimetrech,ale ne moc.Nebo to nevidím,špatně se třeba i měřím. Neříkám,že jsem svatoušek,jasně že taky hřeším. Ujíždím na brambůrcích. Ale fakt se snažím a nejde to dolu.Tak co bych měla zlepšit,či udělat jinak?

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, vzhledem k tomu, že jste úspěšně zredukovala 14 kg a nyní se hmotnost nehýbe,bylo by na místě hledat chybu v nastavení režimu společně s odborníky – obraťte se proto na některou z ambulancí zabývající se léčbou obezity – www.obesitas.cz.

Ivana Laňková (17.09.2012):

Poraďte prosím,Po operaci štítné žlázy 5 let,mám vnitřní křečové žíly.Doktoři mi řekli,že štítnou žlázu už jsem měla se špatnou funkcí již delší dobu.Do čtyřicíti jsem pravidelně sportovala a potom jsem z vypětí a ze sportu začala mít motolice a vše mě bolelo.Doktor mě poslal na gyn. a tam mi dali hormony,které jsem brala dva roky a začala jsem hrozně tloustnout.Nemohla jsem se hýbat a vše mě stále bolelo.Má normální váha při výšce 164 byla 53 kg a dnes mám 86kg.Poraďte prosím co dělat.Děkuji.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, takto na dálku nelze zhodnotit, čím byl způsoben počátek přírůstku Vaší hmotnosti – myslím si, že by bylo vhodné, abyste se svým problémem obrátila na odborníky. Vyhledejte proto lékaře zabývající se obezitologií – jejich seznam nalezenete na www.obesitas.cz.

Dell (17.09.2012):

Dobrý den, v blízké době podstoupím horm. stimulaci při IVF. Obávám se zvýšení hmotnosti. Co přesně způsobuje zvyšování hmotnosti při této léčbě a jak tomu zabránit? Podotýkám, že nemohu aktivně sportovat vzhledem k pohybovým probloémům, avšak cvičím RHB včetně Mojžíšové. Dále dodržuji dietní režim, díky němuž jsem shodila 10Kg na BMI 22. Jaké procento při zvýšení hmotnosti při IVF je voda a jaké tuk? A co s tím?? Děkuji

odpovídá (21.01.2013):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, váš dotaz je příliš konkrétní a opravdu nelze říci, kolik je voda a tuk po IVF. Určitě konzultujte gynekologa, nicméně s BMI 22 se asi bát nemusíte.

Gjohag (14.09.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je v pořádku jezdit denně hodinu na rotopedu nebo 40 min. běh a k tomu ještě posilovat (10 min.) a večer jíst jen zeleninu,.. maso nebo jogurt. Měřím 160 a vážím okolo 49 kg, a je mi 15 let. Cvičím už celé prázdniny až do teď tímto způsobem a předtím jsem cvičila také, ale jen občas(4 x týdně). Mám sice pevnější nohy,.. ale jsou širší,.. tak nevím, co s tím. Děkuji moc za radu.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková + Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, vzhledem k tomu, že je Vám 15 let jsem toho názoru, že to rozhodně v pořádku není – vynechávat ve večerním jídle sacharidy není zcela vhodné. Vaše hmotnost je vzhledem k Vašemu věku a Vaší výšce zcela v pořádku – zpevnění svalů na nohou je pak pouze odrazem Vašich aktivit. Zařadila bych však mezi dny, kdy cvičíte, den volný, kdy tělo regeneruje. ¨

Mgr. Zuzana Borkovcová:

Dobrý den, z první části otázky – vyberte si tu aktivitu, která vás více baví – obě jsou v pořádku. Posilování by mělo být součástí každého tréninku. Není třeba cvičit denně (tělo potřebuje také regeneraci). Ideál ob den. Co se týče pevný nohou, ale širších – díky cvičení na rotopedu či běhání nabíráte svalovou hmotu, nohy se vám tedy mohou zdát širší.

Lucie (13.09.2012):

Dobry den, po porodu se mi rozjela hypofunkce stitne zlazy a vaha jde stale nahoru at delam co delam. Beru Letrox 100mg a stitna zlaza by tedy mela byt diky hormonum v norme, ale stale se mi nedari zhubnout. Cvicim ted kazdy den a stale zadne ubytky - stejne cviceni cvici kamaradky a cm jim jdou krasne dolu. Chodim s kocarkem na dlouhe prochazky. Jidelnicek mam da se rict v norme, zadne prejidani, zadne sladkosti a zbytecne tucna jidla, jim pravidelne, prisun tekutin v poradku. Je mi 30 let, 173 cm a 78 kg , moje endokrinolozka mi nepomuze, ji asi vaha neprijde nijak hrozna, ale ja uz jsem z toho zoufala a nevim co dal:-( Jakeho lekare navstivit? Co mam delat? Nechci jen tloustnout a tloustnou:-(((

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, obraťte se na nutričního terapeuta  ve svém okolí (bývají v každé nemocnici) nebo se přijďte poradit do center VŠTJ Medicina Praha – jejich seznam najdete na www.vstj.cz. Rozhodně má smysl detailněji prozkoumat Váš současný stravovací režim. Pokud kojíte, neměla byste redukovat více než 1 kg měsíčně. Efekt cvičení nelze porovnávat s kamarádkami, stejně jako stravování.

Kornomus (10.09.2012):

Dobrý den je mi 17 Let aktivne hraji fotbal trenuji dvakrát týdne hodinu a pul plus 90 minutoví zapas meřím 183 a vážím 95 kilo před čtyřma mesíci jsem mnel 89 ale pak přišlo zranení a nemohl jsem tři mesíce nic delat važil jsem 99 kilo a podařilo se mi to sotat na 95 ale níž už se nemužu dostat prosím poradte

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, pokud jste nyní po zranění už opět v pořádku, pak bych nadále pokračovala v zavedeném režimu – už se Vám podařilo zredukovat 4 kg. Pokud hmotnost „nestojí“ déle než 3 týdny, pak by měl postupný úbytek kilogramů probíhat i nadále. Pokud by hmotnost nadále stála, pak je možné obrátit se na svého lékaře a probrat s ním Vaše stravování i pohybovou aktivitu, zda je možné režim ještě dále měnit, aby se Vám dařilo redukovat hmotnost.

Tereza (10.09.2012):

Dobrý den, za 2 měsíce mi bude 14 let a vážím 86 kilo. Je to hodně, i když na mou výšku která je skoro 180 cm je to menší obezita, ale trápí mě to. Jsem ještě dítě a jsem ve vývinu. Můžete mi prosím poradit jaké jsou nejlepší cviky na hubnutí stehen a zadečku, které mě trápí nejvíce? Děkuji předem. :)

odpovídá (21.01.2013):

Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, je třeba se zaměřit na celkovou redukci hmotnosti, formou aerobního cvičení. Najděte si lekci, která vás bude bavit. Např. taneční aerobik, chůze či běh venku v přírodě (sportujte pravidelně 2 – 3 týdně, min.30 min). K tomu si přidejte posilování problematických partií. Spoustu cviků najdete na internetu.

1 2 3 4 56 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce