Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Jan Špaček (03.09.2012):

Dobrý den, trpím obezitou I. stupně - BMI 32. Na své postavě již pracuji - racionální stravování a pohyb v rozumné míře. Mým hlavním pohybem je chůze. Při pohybu bych měl dodržovat určitou tepovou frekvenci, abych spaloval tuky (ne cukry). Právě při chůzi již nedosáhnu optima (cca P 130/min.) Mohu se zeptat, pokud mám při svižné chůzi pulz cca 100, co se především spaluje - tuky či sacharidy? Předem děkuji za odpověď. S přáním krásných dnů, J. Špaček.

odpovídá (21.01.2013):

Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, výpočet tepové frekvence je velmi orientační a je třeba znát více dat (např. klidová tepová frekvence, maximální tep. frekvence a jiné.) Doporučuji se spíše řídit subjektivním vnímáním při zátěži. Měl byste být mírně zadýchaný, zpocený, ale stále schopný mluvit (nelapat po dechu). Pokud cítíte, že nejste při chůzi schopen již vyvinout rychlejší tempo pro zvednutí tepové frekvence, zkuste např. chůzi s nordic holemi. Energetický výdej se vám díky zapojení dalších svalových skupin zvýši. Obecně je známo, že při nižší zátěži převládá metabolismus tuků (oproti vysoké zátěži, kdy jsem metabolizovány více cukry).

gabča (01.09.2012):

Dobrý den je mi 13 měřím 165cm a vážím 80 ale mě to příjde hodně jelikož mám silnou alergii tak beru léky a po tech jse spravuji cvičím zumbu nejím sladkosti ale nepomáhá to co mám dělat?

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Gabčo, myslím, že nárůst hmotnosti nemusí souviset s léky na alergii. Nepíšete, jak často cvičíte, kromě toho, že nejíte sladkosti, také neznáme Vaše stravování – myslím, že by bylo nejvhodnější se obrátit na některou z poraden pro léčbu nadváhy a obezity dospívajících nebo na svého ošetřujícího lékaře, který Vás do takové poradny doporučí. V poradně s Vámi proberou, jak se stravujete, co můžete změnit, budete mluvit také o vhodném pohybu. Jejich seznam najdete na www.obesitas.cz.

Kam (31.08.2012):

Dobrý den, mám 159cm a 60kg. Nemohu si pomoct nejíst sladké a mléčné výrobky! Bojím se že na to jak sem malá, vážím moc. Děkuji předem.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Kam, Vaše hmotnost je skutečně o něco vyšší, než by měla ideálně vzhledem k Vaší výšce být. Určitě je možné zkusit postupně nahradit sladkosti ovocem nebo ovocným jogurtem, mléčné výrobky rozhodně ze svého jídelníčku nevyřazujte – zkuste jen vybírat méně tučné – např. místo pudinku polotučný bílý jogurt, apod. Nepíšete také nic o tom, zda se pravidelně věnujete nějaké pohybové aktivitě – např. chůze nebo jízda na kole jsou pro redukci hmotnosti ideální. Poradit Vám může také Váš pan doktor nebo paní doktorka.

Verus (30.08.2012):

Dobrý den,je mi 13 let .Vážm 70 kilo a měřím 163cm.Moje váha mi příjde strašně vysoká..na sport jsem nikdy nebyla,čemu bych se v jídle měla vyvarovat?

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Verus, Vaše hmotnost je skutečně trochu vyšší, než by měla být vzhledem k Vaší výšce. Stravování – jste v období dospívání, kdy tělo roste – neměla byste tedy držet žádné přísné diety, pouze se snažte stravovat se zdravě (nekonzumovat sladkosti, sladké nápoje, slané pochutiny, tučné pokrmy, apod.). Pohybová aktivita je ale velmi důležitá – bylo by vhodné začít se přece jen nějaké aktivitě věnovat pravidelně 2-3x týdně – může to být i svižná chůze, jízda na kole, procházky, volejbal, florbal, apod. – cokoliv, co tě bude bavit. Poradit s jídlem Ti dokáže i Tvůj pan doktor nebo paní doktorka.

Monika (30.08.2012):

Dobrý den, je mi 25 let a po těhotenství jsem skončila na váze 109kg při výšce 173 cm. Dodržuji jídelníček, který mi sestavil výživový poradce a pravidelně cvičím. Přesto se ručička na váze nehne. Prosím o radu. Předem děkuji za odpověď.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, nelze určit, kde může být ve Vašem režimu nastavena chyba – bylo by třeba režim probrat detailněji. Můžete se přijít poradit bezplatně do center VŠTJ Medicina Praha, nebo do ambulancí zabývajících se léčbou nadváhy a obezity – jejich seznam najdete na www.obesitas.cz.

lajla (29.08.2012):

Dobrý den potřebuji zhubnout ale pořád se mi nedaří začít. Nemám moc času na sport a tak se snažím omezit jídlo. Co mám dělat abych co nejrychleji zhubla ale přitom se najedla?:-D

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, pokud člověk redukuje hmotnost hlavně tím, že se snaží omezit jídlo, nevydrží mu tato snaha většinou dlouho a spíše vede k opětovnému přibrání kilogramů. Rychlé zhubnutí většinou vede pouze k jojo efektu, protože bývá způsobeno přísnými dietami omezujícími příjem. Nejvhodnější je mírné omezení v jídle spojené s pravidelnou pohybovou aktivitou. Jedině tak je redukce hmotnosti dlouhodobá a hmotnost se Vám pak podaří také udržet.

Patrik (29.08.2012):

Dobri den jemi 20 let měřim 178cm a važím 55kg což je strašně malo comam dělat

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, myslím, že by bylo vhodné prodiskutovat Vaši hmotnost s ošetřujícím lékařem. Je mnoho důvodů, proč může být Vaše hmotnost nízká – dědičná dispozice ke štíhlosti po rodičích, ale také různá onemocnění a trávicí problémy. Takto na dálku Váš problém nelze řešit – obraťte se tedy na svého lékaře.

Nikola (29.08.2012):

Dobrý den, je mi 21 let a nikdy jsem nebyla nejhubenější. Teď měřím 178 cm a vážím vždy kolem 88 kg. Sportuji tak jak mi to možnosti dovolí. Přes léto jezdím na kole a na kolečkových bruslích, v zimě zase plavu. Na diety jsem nikdy nebyla. Neumím je dodržovat. Chtěla bych poradit jak mám shodit pár kil, abych byla spokojená. Děkuji Nikola

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, jediná cesta k dlouhodobé a trvalé redukci hmotnosti je mírné omezení ve stravování spojené s pravidelnou pohybovou aktivitou. Bude třeba vyhodnotit Vaše stravování i pohybovou aktivitu – můžete se přijít bezplatně poradit do konzultací při VŠTJ Medicina Praha, o.s. – viz www.vstj.cz nebo vyhledat některou z ambulancí zabývající se léčbou obezity a nadváhy – www. obesitas.cz.

Kačí (26.08.2012):

Přeji krásný den. Jsem po operaci žaludku (tzv. kroužek) již 6 let.Zhubla jsem 41 kg a otěhotněla jsem. Nyní mám 20ti měsíční holčičku a 20 kg navíc. Začala jsem brát i antikoncepci (Artizia), nepřejídám se,to snad ani nejde. Nesnídám - s požehnáním pana primáře :), když obědvám třeba knedlík s omáčkou,sním tak jeden plátek,k večeři si dám maximálně 1 krajíček chleba nebo jen zeleninu a kila jdou stále nahoru :(. Co s tím? Měřím 178 cm a vážím strašných 87 kg. Už nechci mít 110kg! Se sportem jsem na tom také bídně, mám od 12ti let nemocné klouby a pohyb mi dělá docela problémy...Moc děkuji za radu.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, vzhledem k tomu, že jste již absolvovala bariatrický zákrok (bandáž žaludku), měla byste se obrátit přímo na pracoviště zabývající e léčbou obezity a nadváhy – jejich seznam naleznete na www.obesitas.cz. Bude třeba celkově zhodnotit Váš současný režim a možné rezervy v něm.

jana j. (21.08.2012):

Dobrý den mám na Vás dotaz.Můj syn váží 50kg a meří145cm.Nemůžu ho donutit ač se snažím jak se snažím s pohybu nebo sportovní aktivitě.Rád plave,jezdí na kole,ale nikdy nevydrží alespon tu hodinku venku s dětma.Diety nedrží,snaží se pít kohoutkovou vodu,omezili jsme dost sladkosti,ale výsledky žádné.Tak Vás prosím o radu co máme dělat dál,aby mu váha nešla nahoru,moc děkuji za odpověd

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, na vašem místě bych se s ošetřujícím lékařem či lékařkou poradila o případném doporučení k léčbě do poradny zabývající se obezitou a nadváhou dětí a dospívajících. Váha Vašeho syna je vyšší, než by měla ideálně být, proto by bylo třeba začít tento problém řešit komplexně s odborníky. Seznam poraden zabývajících se léčbou dětské obezity a nadváhy naleznete na ww.obesitas.cz.

1 2 3 4 5 67 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce