Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Luc (20.08.2012):

Dobrý den,je mi 14let a vážím 57kg,měřím 165cm.Já jsem ze sebou spokojená,ale je to v normě?Děkuji :)

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Luc,  Vaše hmotnost je vzhledem k Vaší výšce i věku zcela v pořádku :)

ALČA (16.08.2012):

Dobrý den podle výživové odbornice? Mám jíst na den 7400kJ vážím 72kg měřím 165cm věk 55let BMR měření je 1247kcal.Jídlo si odvažuji ,ale místo snížení váhy tak váha jde nahoru pohyb málo jsem po operaci můžete mě poradit moc děkuji Alča

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Alčo, je možné, že je pro Váš příjem 7400 kJ mnoho, a proto přibíráte. Zvláště pokud se nyní nemůžete věnovat žádné pohybové aktivitě. Zkuste raději vyjít ze svého současného stravování a to postupně upravovat. Nevím na základě čeho výživový poradce stanovil příjem 7400 kJ,  zda v propočtu zvažoval také pohybovou aktivitu - bylo by tedy vhodné řešit tento problém také s ním.

Kikina (16.08.2012):

Dobrý den, Je mi 16let moje BMI je 25,51. Od ledna se snažím zhubnout a podařilo se mi to,když jsem si v březnu stoupla na váhu vážila jsem 69,5kg,jenomže jsem potřebovala ještě pár kil dolů a tak jsem se snažila dál. Můj úspěch byl takový,že znova vážím 72kg. A tak Vás prosím o jakoukoliv radu. Děkuji předem

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, zřejmě došlo k nějaké chybě v nastavení Vašeho režimu (možné polevení v pohybové aktivitě -  nepíšete, zda se jí věnujete; dodržování stravování). Myslím, že by bylo vhodné znovu začít od začátku nastavovat režim – pokud si nevíte rady, můžete se přijít poradit do center VŠTJ Medicina Praha, o.s. – viz www.vstj.cz.

aramnba (15.08.2012):

Dobrý den, je mi 15 let a vážím 57kg a vůbec nevím kolik bych tak přibližně měla vážit měřím 158cm a mám veliký problém zhubnout protože když zhubnu tak za týden se mi vráti ta kila zpátky a mamka říká pořád že se vytáhnu a mě se to zda jako hloupost děkuji předem za odpověd

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, Vaše hmotnost je vzhledem k Vašemu věku i výšce zcela v pořádku. Pokud „hubnete“ a kila se za týden vrátí – tak se nejspíše jen na pár dní omezíte v příjmu stravy, po pár dnech se trochu více najíte a kila jsou zpět. Vhodnější pro Vás bude pravidelně se věnovat nějaké pohybové aktivitě (2-3x týdně cca hodinu) a snažit se správně stravovat – nepít sladké nápoje, nejíst tučné pokrmy, slané pochutiny, apod. z kterých získáte jen prázdné kalorie. Podívejte se na tipy na stránkách www.YesNeYes.cz a www.zijzdrave.cz.

romana (15.08.2012):

Ahoj Jmenuji se Romana je mi 21 let měřím asi 175cm a vážím 106kg vubec nevím co stim mám dělat menstruaci jsem už neměla rok muj ginekolog mi jen picha injekce a nic stim nedělá jsem z toho uplně zoufalá prosim porad te mi co mám dělat děkuji romana

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, tento problém musíte nutně řešit se svým gynekologem – nelze takový problém řešit na dálku a prostřednictvím diskuse.

Petra 05 (28.07.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak u syna odbourat chutě na sladké,snažím se mu dávat ovoce ale poslední dobou což je asi měsíc hrozně má pořád chut na sladké at na oplatek nebo čokoládu. Jak mu to omezit nebo nahradit.Synovi je skoro 7 a půjde do školy. Děkuji za odpověď

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, zkuste dále nabízet ovoce, ovocné jogurty, případně zmenšovat porci oplatek, malé množství želé bonbonů – zařadit na každý den sladké jen 1x během dne. Chuť na sladké může být také způsobena nepravidelným stravováním během dne – můžete se tedy podívat na rozložení stravy během celého dne a do dlouhých pauz vsunout svačinu ve formě ovoce nebo zeleniny, mléčného výrobku, aj.

Petra (26.07.2012):

Dobrý den , chodím k vyživovému poradci k Ivě Veselé Holmes place už od března kdy jsem měla váhu 85,6 a ted mam 81,3 .mam sestavený jídelníček na 6370KJ. Měřím 162 cm a jinak chodim cvičit 4 až 5 týdne kardio.Nejdřív ,když jsem se ptala proč to nejde dolů ta, mi bylo řečeno jestli neni problem v tom že moc cvičím a pak zas jestli není někde chyba v mém organizmu.Podle krevních testu co si vyžádali u mého lékaře vše vyšlo na jedničku,tak nevím v čem je problem ,může te mi poradit .Děkuji Petra

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, z Vašeho příspěvku nelze určit, kde je v nastavení vašeho režimu chyba – je třeba problém řešit s výživovým poradcem – tj. paní Veselou, případně se můžete obrátit na ambulance zabývající se léčbou obezity a nadváhy – jejich seznam naleznete na www.obesitas.cz.

veverka (26.07.2012):

dobrý den,měřím 157cm važím 74cm a je mi 23 let.mám astma,beru simbicort 400 a singluar.chtěla bych zhubnout.dá se zhubnout pomocí shejku protejnového?volaly mi z nějaké společnosti a říkaly že to pohybem neshodím pouze změnou stravy.chtěla bych znát Váš názor na tyto hubnoucí produkty? děkuji za odpově´d

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, pohyb sice nevede k přímé redukci hmotnosti, ale v kombinaci se správně nastaveným stravováním (mírným omezením energetického příjmu) vede k dlouhodobé redukci hmotnosti. Proteinové koktejly jsou speciální přípravky, které jsou také často poměrně drahé. Raději bych Vám doporučila vyjít z Vašeho současného stravování a upravovat jej dle zásad racionální stravy než redukovat hmotnost pouze prostřednictvím užívání koktejlů. Koktejly vedou k redukci hmotnosti – většina takových kúr je založena převážně na konzumaci takových koktejlů spíše než na běžné stravě, ale po skončení této kúry se většina osob vrací ke svému zažitému stereotypu a hmotnost tak opět roste. Společnost, která Vám volala, se Vám snaží prodat produkt, který vyrábí. Je jen na Vás, zda jejich vábení budete věřit, ale osobně si myslím, že je vhodnější ušetření peníze investovat např. do pohybové aktivity (permanentka na cvičení) nebo do nákupu ovoce a zeleniny.

věra (24.07.2012):

dobrý den vážím 115kg ale měla jsem 128,problém je vtom že zhubnu 1kilo měsíčně někdy i mín ale hubnu,chodím deně 5 kilometrů,a snažím se všude dávat zeleninu a ovoce,jím jen tmavé pečivo a přestala jsem jíst sladké,piji jen vodu,ale asi jím stále jídla typu smažené,pečené,myslíte že mám vydržet i s tak malími ůbytky měsíčně??jsem diabetik2 moc děkuji

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, jako diabetička 2. typu budete vždy hubnout pomaleji – musím Vám k úspěšnému začátku moc gratulovat – již jste zredukovala 13 kilogramů, to je velký úspěch! Určitě pokračujte takto dál, nadále se věnujte pohybové aktivitě, pokud máte stále rezervy v nastavení stravování, pak je můžete zkusit postupně odstraňovat. 1 kg měsíčně by pro Vás znamenal  zredukovat 12 kilogramů za rok – a to už hodně znamená.

adanamky (24.07.2012):

Dobrý den jsem 153 cm vysoká a mám okolo 43 kg ,ale přesto že mi ostatní říkají že jsem hubená připadám si tlustá.Jsem ze sportovní rodiny,takže každý víkend jedeme sportovat a v týdnu mám také zátěž ,chodím na veslování a lezení a nedávno sem se rozhodla že budu chodit ráno běhat a každý den to plním,ale ipřes tyto výhody jsem takzvaně "oplácaná",prosím poraďte mi.děkuji

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, Vaše hmotnost je vzhledem k Vaší výšce zcela v pořádku. Pokud máte pocit, že byste potřebovala formovat některé partie, zřejmě by bylo vhodné zkusit cviky cílené na tyto oblasti – např. cvičení pilates na oblast břicha a podbřišku, aerobik + cílená posilovací cvičení na jednotlivé partie těla.

1 2 3 4 5 6 78 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

jednodenní akce
vícedenní akce