Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Abychom se mohli začít bránit obezitě, resp. nadváze, je třeba spočítat svůj BMI a změřit obvod pasu:

Kalkulačka pro výpočet BMI

Zadejte výšku a hmotnost

Hodnoty BMI jsou směrodatné pro dospělé starší 20 let.

Měření obvodu pasu

Obvod pasu měřte nejlépe neoblečení a v nejširším místě těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Při měření vydechněte, ale břicho nezatahujte! Měření provádějte vždy ve stejný čas. Hranice pro normu je 80 cm pro ženy a 94 cm pro muže.

Pokud má žena více než 80 cm a muž více než 94 cm

Doporučení MUDr. Matoulka: Obvod pasu 80 centimetrů, respektive 94 centimetrů u mužů, je velmi přísná norma a například pro americkou populaci jsou normy pro ženy až 88 centimetrů. Je ale pravdou, že větší obvod pasu s sebou nese nahromadění tuku v oblasti pasu, což má nepříznivý vliv na další zdravotní obtíže - častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku apod.

Své dotazy odborníkům pokládejte v poradnách u jednotlivých kategorií:

Barča (21.06.2012):

Je mi 52 let, měřím 160 cm a vážím 83 kg. Vypočítala jsem si BMI obezita 1. stupně. Chtěla bych zhubnout, ale nevím, jak na to. Poradíte mi.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Barčo, pokud chcete zredukovat hmotnost, pak je třeba  zhodnotit Vaše stravování a pohybovou aktivitu. Redukce hmotnosti je dlouhodobě úspěšná pouze v této kombinaci. Pokud nemáte zdravotní obtíže (vyšší tlak, cukrovka 1. nebo 2. typu, srdeční onemocnění, apod.) začněte se 2-3x týdně cca hodinu (dle Vaší kondice) věnovat aerobní pohybové aktivitě o nízké intenzitě – např. svižnější chůze, jízda na kole, apod. Co se týče stravy, pak je třeba, abyste nejprve zhodnotila své současné stravování – zapisujte si tedy cca 14 dní svůj jídelníček a poté jej zhodnoťte – spočítejte si svůj energetický příjem v jednotlivých dnech (využijte tabulek energetických hodnot), všímejte si potravin, které konzumujete – zda konzumujete sladké nápoje, tučné potraviny a pokrmy, sladkosti, apod. Poté svůj jídelníček začněte pomalu měnit – snižte svůj průměrný energetický příjem o cca 1500  kJ. Využijte tipy na stránkách Žij zdravě. Máte možnost se také obrátit na odborníky – lékaře zabývající se obezitologií (jejich seznam naleznete na www.obesitas.cz) nebo nutričního terapeuta.

Pavlína (18.06.2012):

Dobrý den. Je mi 23 let a vazim 67 kg. Co se týče horní poloviny těla,tak si myslím,že je to v normě. Ale trápí mě velký zadek a silnější stehna. Nevím,co mám dělat,aby hlavně cm v bocích a na zadku šli dolů??? Prosím,poraďte. Děkuji

odpovídá (21.01.2013):

Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, jelikož neznám vaši výšku, netuším, zda máte váhu v normě či nadváhu. Zkuste kombinaci aerobního cvičení s cvičením posilovacím. Při posilování se zaměřte především na problémové partie. Spoustu cvičení  naleznete na internetu nebo se můžete přijít poradit k fitness profesionálu do našeho rekondičního centra (www.vstj.cz).

Denisa (12.06.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak si mám upravit jídelníček abych hubla mám 167 cm 70kg a je mi 31let snažím se jíst pravidelně nejím sladké piju vodu z vodovodu a chodím 3x týdně do posilovny z toho 1x týdně jen aerobní cvičení bez posilování 2 hodiny a 2x týdně posilování taky 2hodiny za den a takto chodím 1,5 měsíce předem děkuji za odpověď

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, jestliže chcete redukovat hmotnost, pak byste se měla alespoň zpočátku 2x týdně věnovat spíše aerobnímu cvičení. Při aerobním cvičení  o delším trvání a nižší intenzitě přednostně pálíte tuk. Své stravování se pokuste změnit zároveň – vyjděte z návodu uvedeného na stránkách Žij zdravě – zapisujte nyní cca 1-2 týdny, jak se momentálně stravujete. Poté zápis vyhodnoťte – spočítejte si kalorický příjem prostřednictvím tabulek energetických hodnot, všimněte si jaké potraviny volíte, zda konzumujete sladkosti, sladké nápoje, tučné pokrmy, apod. Poté se pokuste snížit svůj průměrný energetický příjem o cca 1500 kJ – pro správné sestavení můžete využít rámcové jídelníčky a další tipy, které najdete na stránkách Žij zdravě.

Marias (11.06.2012):

Ahoj, je mi 14 let vážím 83 kg měřím asi 175-180 cm nevím přesně. Docela dost sportuji ale kila nechtějí dolu. Byl jsem sice u nějaký odbornice a ta mi řekla, že víc polovina jak polovina mé váhy je svalstvo ale já se přesto cítím tlustý...

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Ahoj Mariasi, Tvoje hmotnost je opravdu o něco vyšší, než by ideálně měla být. Myslím, že by bylo vhodné poradit se o Tvých obavách s Tvojí lékařkou. Je skvělé, že pravidelně sportuješ – určitě s pohybem pokračuj i dále. Nepíšeš ale kterému sportu se věnuješ. Pro redukci hmotnosti je ideální aktivita, která trvá déle a není příliš zatěžující – např. svižnější chůze, jízda na kole, apod. Nepíšeš také nic o tom, jak se stravuješ – jídlo a pohyb je třeba řešit najednou – nejde to odděleně.

--Monika-- (08.06.2012):

Dobrý den, je mi 15. let a vážím 55 kg. Je to "snad normální" váha. Měřím něco okolo 173 cm a potřebuji radu. Mám trochu širší boky a stehna. Na stehnech mám strie a myslím, že začínám mít celulitidu. Sportu moc nedám, každý den procházky, tedka jsem začala o víkendech běhat. Sním toho celkem požehnaně, ale chtěla bych to změnit. Nikde, ale nemůžu najít jak se zbavit celulitidy nebo třeba co zdravého jíst (správné a zdravé jídlo). Poradte mi prosím, za chvíly bude léto a já se stydím jít i do plavek. Děkuji :)

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, cellulitida může být způsobena mnoha faktory. Je skvělé, že se snažíte pravidelně věnovat alespoň procházkám – pravidelná pohybová aktivita je také jedním z preventivních opatření proti vzniku cellulitidy. Co se týká stravování – snažte se dodržovat dostatečný pitný režim – vypijte cca 3 litry nekolarických nesycených tekutin denně (voda, ovocný čaj), vyhýbejte se odvodňujícím nápojům (káva, silný černý a zelený čaj, Coca cola a další colové nápoje, apod.), vyvarujte se také tučných potravin a smažených pokrmů (obzvláště pozor na solené potraviny a pokrmy s vyšším obsahem tuku – chipsy, slané oříšky, jídla z rychlého občerstvení, apod.). Omezujte také příjem sladkostí – sušenek, bonbonů, apod. Jezte dostatek ovoce a zeleniny denně (celkem 500-600g, zeleniny 300-400 g).

--Monika-- (08.06.2012):

Dobrý den, je mi 15. let a vážím 55 kg. Je to "snad normální" váha. Měřím něco okolo 173 cm a potřebuji radu. Mám trochu širší boky a stehna. Na stehnech mám strie a myslím, že začínám mít celulitidu. Sportu moc nedám, každý den procházky, tedka jsem začala o víkendech běhat. Sním toho celkem požehnaně, ale chtěla bych to změnit. Nikde, ale nemůžu najít jak se zbavit celulitidy nebo třeba co zdravého jíst (správné a zdravé jídlo). Poradte mi prosím, za chvíly bude léto a já se stydím jít i do plavek. Děkuji :)

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, cellulitida může být způsobena mnoha faktory. Je skvělé, že se snažíte pravidelně věnovat alespoň procházkám – pravidelná pohybová aktivita je také jedním z preventivních opatření proti vzniku cellulitidy. Co se týká stravování – snažte se dodržovat dostatečný pitný režim – vypijte cca 3 litry nekolarických nesycených tekutin denně (voda, ovocný čaj), vyhýbejte se odvodňujícím nápojům (káva, silný černý a zelený čaj, Coca cola a další colové nápoje, apod.), vyvarujte se také tučných potravin a smažených pokrmů (obzvláště pozor na solené potraviny a pokrmy s vyšším obsahem tuku – chipsy, slané oříšky, jídla z rychlého občerstvení, apod.). Omezujte také příjem sladkostí – sušenek, bonbonů, apod. Jezte dostatek ovoce a zeleniny denně (celkem 500-600g, zeleniny 300-400 g).

Ondřej (05.06.2012):

Dobrý den, je mi 17 let a vážím 70 Kg. Před rokem a půl jsem začal cvičit, chodit do posilovny atd. V té době jsem měl 85 kg a od té doby jsem se dopracoval až na 70. Teď dělám necelý rok bojové sporty a trénuji každý den. Jím pravidelně každé 3 hodiny a docela veliké porce, ale pořád hubnu i když se snažím přibrat. Chtěl bych na 75 kg. Potřeboval bych poradit jak docílit toho abych přibral, ale ne tuk. Děkuji předem za radu.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, vzhledem k tomu, že nyní trénujete denně, potřebujete navýšit svůj celkový energetický příjem – proto bych Vám doporučila stravovat se častěji a zvýšit také konzumované porce, nemusíte se bát ani o něco tučnějších potravin (sýry s 45 % tuku, tučný tvaroh, apod.) - energii v nich přijatou spotřebujete. Pokud chcete navýšit množství svalové hmoty v těle, je třeba zvýšit množství konzumovaných plnohodnotných bílkovin na cca 1,2 g bílkoviny na kg tělesné váhy a den. K tomu je třeba věnovat se pravidelnému posilování.

milka (03.06.2012):

Dobrý den,je mi 43 a míry 164cm/80kg chtěla bych shodit 10-15 kg ale nevím jak na to poslední dva roky jsem nabrala 15 kg -přestala jsem se totiž aktivně hýbat - zhoršil se mi výhřez plotének(mám jej od roku 1999) a teď jsme ráda,že jdu 20 minut a pak si musím sednout -bolesti ,nejím čokoládu žádné sladké věci ,nepřejídám se ale s váhou mi to nejde pohmout nejvíce za dva roky jsem přibrala přes břicho -už jsem z toho zoufalá a nevím co dál ....poradíte mi ? Děkuji předem

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, vzhledem k Vašim pohybovým omezením souvisejícím s výhřezem plotének je třeba, abyste svou redukci hmotnosti řešila přímo s odborníky – obraťte se tedy na lékaře zabývajícího se obezitologií. Jejich seznam naleznete na www.obesitas.cz.

kikča (31.05.2012):

dobrý den,je mi 15 let a mám 55 kilo a měřím 165 cm a mám hodně zvětšené stehna a břicho,ale naopak mám malá prsa.Jím hodně.Ale když začnu držet dietu tak je to ještě horší a připadá mi že když nejím tak naopak přibírám,ale jen přes stehna a boky,(Břicho) .. poraďte mi prosím jak na správnou dietu,abych zhubla ale prsa rostla?? Moc děkuji.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, růst prsou je ovlivněn pohlavními hormony, jedná se o tzv. sekundární pohlavní znaky, které se objevují v pubertě v souvislosti s hormonálními změnami. Neexistuje žádný způsob, jak dietou zajistit, že se Vám prsa zvětší. Jestliže chcete redukovat hmotnost, pak by bylo vhodné změnit své stravování – začít se stravovat zdravě, ale nedržet žádné diety, a věnovat se pravidelně nějaké pohybové aktivitě (procházkám, jízdě na kole, apod.).

Pavel 24 (31.05.2012):

Dobrý den, od listopadu 2011, kdy jsem vážil 140kg jsem se dostal s váhou na 112kg, měřím 184cm. Mám dotaz, na kolik kilogramů bych se měl dostat, kdyz mam již od dětství spíše humpoláckou postavu (široké ramena, velký hrudník)? Díky za radu.

odpovídá (21.01.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, není  nutné dosáhnout přímo ideální hmotnost pro Vaši výšku – vzhledem k stavbě postavy zřejmě bude Vaše „vhodná“ hmotnost vyšší, než dle vzorce určená hmotnost cca 76 kg. Domnívám se, že by pro Vás byla vhodná hmotnost kolem 100 kg se zachováním či ideálně mírným navýšením svalové hmoty.

1 2 3 4 5 6 7 8 910 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

jednodenní akce
vícedenní akce