Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Nedejte dětské obezitě šanci

Ráno sladké músli, přes den sušenky a čokoláda, po večeři sladký popcorn u televize. Poznáváte jídelníček svého potomka? Sladká chuť je velmi příjemná všem dospělým a děti bohužel nejsou výjimkou. Odborníci bijí na poplach a varují. Podle nejnovějších studií má v České republice problém s nadbytečnými kilogramy přibližně 20 % procent dětí do 12 let. Ve věkové skupině 13 a více se potom jedná o 15 % dětí. Jejich počet přitom neustále narůstá.

A čím dříve začne být dítě obézní, tím větší je šance, že ho budou kila navíc trápit po celý život. U silnější dětí navíc může docházet k poruše zpracování cukrů a následnému diabetu, zvláště vyskytuje-li se cukrovka v rodině. U některých dětí byly zaznamenány i případy zvýšené hladiny tuků v krvi a hrozící riziko aterosklerózy.

Nejvíce zarážející je fakt, že rodiče jsou ochotni řešit problémy s vyšší váhou svých dětí až v pokročilejším věku, u adolescentů. Dokud je dítě malé, jsou nadbytečné kilogramy tolerovány a někomu se zdají dokonce roztomilé. Předpokládat, že dítě z tloušťky vyroste, je chyba. Jen málo lidí si uvědomuje, že to není problém dětí ale celé rodiny.

Důležité je, změnit jídelníček. Na snídani zařadit neslazené cereálie, jogurt nebo ovoce. Vařit jídla, která jsou (nejen) pro děti prospěšná - jako ryby, luštěniny a saláty. Pro správný fyzický i psychický vývoj člověka a pro budoucnost zcela zásadní je tělesná aktivita. Holčičky zaujme tanec, aerobic nebo balet. Chlapce baví hokej, fotbal a další "adrenalinové" sporty. Někdy domácí terapie dětem s nadváhou nestačí a je potřeba vyhledat pomoc odborníka. Chirurgické zákroky nebo pojídání pilulek po hrstech rozhodně nečekejte. Absolutní zákaz platí i pro drastické redukční diety. Bezhlavé omezení stravy totiž vede u dětí nejen k poruchám růstu, ale je doprovázeno typickým jo-jo efektem a do budoucna tak zhoršuje prognózu.

 

Přečtěte si také další články:

 

 

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!

Libuše (11.07.2012):

Moje děti byly v dětství také trochu "při těle". Snědly vše, co jsem uvařila od zeleniny počínaje a luštěninami konče. Vařila jsem pravidelně i polévky. Dnes jsou oba štíhlí. Řekla bych, že roli hraje i dědičnost. Ještě musím dodat, že pravidelně snídaly, do školy nosily svačinu vč. ovoce nebo zeleniny,stravovaly se ve školní jídelně. Ale toho pohybu moc neměly.



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce