Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Nerezignujte na snídaně a svačiny pro školáky

Školákovi stačí jediný pohled na vlastní tělo, aby poznal, že má problémy s váhou. Děvčata se přímo setkávají s narážkami na svou váhu. I chlapci si v tomto období začínají intenzivně uvědomovat svou váhu. Mnohdy maminky ani netuší, že by kilogramy navíc mohly jejich syna trápit. Proto jim říkám, aby se nenechaly zmást, že to jejich potomek na sobě nedává znát.

V současné době se velice rozšířil takzvaný antifet rasismus – nevraživost proti obezitě. Ten umějí použít vůči sobě především děti často hodně nevybíravou šikanou. Už jen z „trefných“ přezdívek, které děti dostávají od svého okolí, je mi v ambulanci smutno. Pro výpočet optimální váhy dětí může rodičům posloužit pravidlo: výška – 100 – 5 %.

S nástupem do školy nezapomeňte na domácí snídani a svačinu

V mladším školním věku dochází k zásadní změně. Nástupem do školy opouští dítě rodinné zázemí a otevírá se před ním nový svět, ve kterém se stává hlavním vzorem paní učitelka. Maminky si s tím často nevědí rady. I ty osvícené, které prosadily ve školce na pití vodu, neslazené čaje a místo pamlsků ovoce, najednou vzdají jakékoliv ovlivňování jídelního chování svých dětí. Rozhodně jim radím, aby nerezignovaly na domácí snídaně a nepřipravovaly jen večeře. Domácí snídaně rozhoduje o tom, že druhou vyučovací hodinu ve škole dítě bude mít dostatek energie na zpracovávání nových podnětů. Stejně tak svačina rozhoduje o tom, zda bude aktivní i při čtvrté hodině.

Domácí svačina je „grunt“

Především zdůrazňuji, že nejen po dobu školní docházky ale po celý život doma připravovaná dopolední svačina má navazovat na snídani a nesmí ji zastupovat. Vedle cukerné energetické složky má být svačina obohacena o plnohodnotné bílkoviny. Ty jsou základním stavebním kamenem pro zdárný růst a vývoj dětí. Při přípravě dopolední svačiny se nevyhýbáme pestrosti až hravosti. Neměla by nadměrně zatěžovat trávicí trakt nejen ve svém objemu ale i obsahu. V opačném případě odvádí dítě od procesu učení.

Co dát dítěti s sebou do školy?

Základem svačiny má být ovoce nebo zelenina, celozrnné pečivo nebo cereální tyčinka doplněné tvarohem nebo zakysaným mléčným výrobkem či vaječným bílkem. Pokud použijeme při přípravě základu svačiny méně jednoduchých cukrů jako bílý a hnědý cukr, můžeme pak dopřát dětem malý pamlsek. Vzorová svačina by se mohla skládat například z:

  • jablka nebo pomeranče, pšeničně-žitného chleba s žervé pomazánkou, slazeného mléka, 5 želatinových bonbonů,
  • okurky nebo kedlubny, celozrnné bulky s vaječnou pomazánkou, zakysaného mléčného nápoje, polomáčených sušenek,
  • mrkvovo-jablečného salátu, cereální tyčinky, jogurtů, 3 želatinových bonbonů,
  • rajčete, papriky nebo hroznového vína, celozrnných sušenek, mléka, čokoládového bonbonu.

Je důležité zdůraznit pitný režim, v kterém vždy preferuji neslazené tekutiny, ideálně pramenitou vodu.

Co by rozhodně neměly děti svačit

Obecně nemají v dětské stravě místo uzeninové výrobky. Vyhýbáme se i nasyceným tukům a tzv. výživově hluchým, ale energeticky bohatým potravinovým doplňkům. Mezi ty patří například majonéza, tatarka, kečup, hořčice, sladidla, koření. Tukový rohlík s máslem a salámem, párek v rohlíku, plněný croissant, buchta a piškotové těsto nemají ve školní svačině co pohledávat. K pití zásadně nedoporučuji sycené limonády, džusy a ice-tea.

Kde ve škole číhají kalorie navíc?

Velice záludný u školních svačin může být dotovaný program mléko a zelenina do škol, které uchlácholí nejednu maminku a utvrdí ji v rezignaci. Pokud si před dětmi na svačinu nedá jablko a mléčný výrobek paní učitelka, děti postupem času začnou nosit rozbředlou hrušku a rozlité mléko v tašce domů, nebo si s nimi začnou pohazovat ve třídě. V současné době se objevuje na prvních stupních základních škol zákeřná varianta předplacených karet a „zdravých“ výdejních automatů nebo objednávek. Zejména před kartou maminky důrazně varuji. Pokud se budou moci děti v tomto období rozhodnout co si vybrat, tak si vždy zvolí tu nejnevhodnější a nejsladší variantu. Místo obyčejného nízkotučného mléka sáhnou po ochuceném plnotučném se 7 kostkami cukru, jablko nebo hrušku nahradí „zdravý“ stoprocentní džus s dalšími 7 kostkami cukru a navíc „zdravá“ sušenka s energetickou hodnotou pro horníka.Díky takovéto „zdravé“ kartě školák za první stupeň ve svém těle „hravě“ nahromadí 150 kg jednoduchých cukrů. Na školské radě je třeba říci těmto praktikám jednoznačné NE. Raději prosaďte pítko s vodou na chodbě a ve školní jídelně, protože nadváha se rozvíjí v dětství především v mladším školním věku.

V kuchyni může čarovat i malý kuchař

Na večeři je ideální středomořská strava. Uvařit špagety a nastrouhat sýr zvládne už i mladší školák a s pomocí připraví i chleba s tuňákem a salátem. V tomto období je velmi snadné získat dítě na svou stranu, protože rádo spolupracuje. V mladším školním věku děti pravidelně aktivně zapojujeme do přípravy jídla, protože ještě rády a s nadšením pomáhají při prostírání, vaření, nakupování či plánování jídla.

Jezte v klidu a bez televize

Pouze polovina dětí večeří v klidném prostředí domova u stolu společně alespoň s jedním rodičem. Zbytek z nich mnohdy jí i při televizních zprávách. Často jsou večeře příliš syté a podávají se příliš velké porce. Potom se přesouvá rodina k televizi a zde se opět konzumují různé pochutiny, například oříšky, bramborové lupínky, krekry apod. Stolování by se v žádném případě nemělo opomíjet. Společnou večeři by neměly vytěsnit televizní noviny. Ze zkušenosti z ambulance vím, jak se postupem času vytratí rodinní příslušníci od večerního stolu, tak se následně vytrácí i z rodinných vztahů. Zejména v období mladšího školního věku dětí se rozpadají partnerské svazky a maminky už často nestihnou nejen zkontrolovat domácí úkol, ale ani připravit snídani. Místo svačiny dají dítě do ruky peníze, které nepříznivou situaci doma řeší sladkostmi.

MUDr. Zlatko Marinov

Mohlo by vás zajímat:




Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce