Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít
Šárka (08.02.2013):

Dobrý den, od května roku 2012 sem začala jíst pravidelně, omezila sem sladke,upravila pitný režim a přes létní měsíce jsem chodila na H.E.A.T. 5x týdně. Díky tomu jsem dala dolů 12kg.. jěště bych chtěla alespoň 5kg,ale toto cvičení již nenavštěvuju (finanční stránka),ale snažím se běhat, plavat, posiluju doma, ale váha už nejde dolů. Pořád pravidelně 5x denně jím. Mám změnit ještě nějak jídelníček, nebo zvýšit pohyb? Děkuji za odpověď (176cm,81kg)

odpovídá (26.03.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Šárko,

jestliže chcete redukovat hmotnost, pak bych Vám raději místo běhu a plavání doporučila nordic walking nebo svižnou chůzi, jízdu na rotopedu/jízdním kole, cvičení na crossovém trenažeru.

Posilováním hmotnost nezredukujete, určitě je však vhodným doplňkem při formování postavy.

Dále by bylo vhodné se také podívat na detaily Vašeho stravování - zkuste si nyní zapisovat, jak se stravujete a zhodnotit, zda jsou ve Vašem jídelníčku ještě nějaké “chyby”, které je třeba změnit.
Můžete také využít bezplatných konzultací v rekondičních centrech VŠTJ Medicina Praha - jejich seznam naleznete na www.vstj.cz

Marie Cihlářová (27.02.2013):

Mám obezitu 1.stupně- už pátý rok se snažím shodit nabytá kila. Po operaci žlučníku- laparoskopicky, jsem po 3 dnech v nemocnici, kdy jsem téměř neměla žádnou stravu, jsem nezapnula v pase kalhoty. Chybělo mi cca 8 cm k zapnutí. Tehdy jsem vážila 82 kg, dnes mám 88kg. Ani doma se mi nedařilo hubnout, začala jsem chodit do ženské posilovny, kde je kombinované cvičení na strojích s kardio. Minimálně 3x týdně. Váha se pohybovala mezi 82 kg-85 kg, ale nějaké centimetry šly dolů, což mě potěšilo. Ostatní cvičenky však shazovaly 10 i více kg. Dočetla jsem se, že příčinou může být i zvýšená hladina homocysteinu. Požádala jsem moji obvodní lékařku o jeho vyšetření, sdělila mi však, že se normálně u nás i takové vyšetření neprovádí, protože je moc složité a drahé. Zajímalo by mě, kolik toto vyšetření stojí a zda ho případně proplací i VZP. Děkuji za odpověď. Můj email: mariecihlarova@email.cz

odpovídá (13.03.2013):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, DiS.

Dobrý den Marie, určitě homocystein za vaše problémy nemůže. A skutečně není důvod pro to ho stanovovat. Obvod pasu po laparoskopické operaci je dán plynem, který se musí dostat do dutiny břišní, aby mohli lékaři operovat. Určitě však má smysl orientačně spočítat energetický příjem a výdej vašich aktivit. Pak teprve je možné diskutovat o dalším postupu. Většinou však při podrobné analýze dojdete ke správnému výsledku.

Hanka (18.01.2013):

Dobrý večer-potřebovala bych poradit ze synem...Rád papá a já myslím, že už to s jídlem přehání...Měří 150 cm,55 kg.Jemu 9 let-ja upravit jídelníček? Děkuji za pomoc

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Hanko, Váš syn měří i váží více, než většina dětí v jeho věku. Bylo by vhodné celkově posoudit jeho stravování, můžete se snažit omezovat příjem zbytečných sladkostí, slaných pochutin, sladkých nápojů. Zařazujte dostatečné množství zeleniny a malých porcí ovoce. Nepíšete, zda se syn věnuje nějakému sportu nebo pohybové aktivitě – pravidelný pohyb je pro udržování vhodné hmotnosti velmi důležitý.

Poraďte se nejprve se synovým ošetřujícím lékařem, poté je zde možnost obrátit se na specializovaná pracoviště.

Kristýna (03.01.2013):

Dobrý den, je mi 16 let, měřím 155 cm a vážím 59 kg. Dvakrát jsem byla hospitalizovaná kvůli zachvatovému přejídání. V jednom časopise jsem četla o lázních, tak jsem se chtěla zeptat jestli by to bylo možné? Děkuji

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den Kristýno,

Odpověď hledejte u svého psychologa nebo psychiatra – tedy tam, kde řídí Vaši léčbu.

Gabča (14.12.2012):

Dobrý den, je mi 13let a vážím 87 a měřím 162-168cm něco mezi, sladkosti si dám občas kostičku čokolády nebo tak něco. Tančím občas zumbu.A mám100% alergie tak jím léky na alergie zbavila jsem se astmatu a nevím co mám dělat protože mám zdravotní probémi: alergie,ledviny, slabé astma,šelest na srdci, málo železa a oslabený imunitní systém :'( nevím co dělat může to být i do nepravidelné menstruace? a co mám dělat nechci zbytečně k lékařům prosím odpovět na můj email: gabina.koprivova@seznam.cz moc děkuji.

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Gabčo, ve Vašem případě nelze radit takto na dálku – bude třeba, abyste své problémy řešila s Vašimi ošetřujícími lékaři.

Alča (19.10.2012):

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda je účinné hubnutí 30 minut kombinace aerobního cvičení + cvičení s činkami a posilovací cviky na břicho. Toto cvičení jsem objevila na internetu a cvičí se 30 dní v kuse. děkuji předem za informace. s pozdravem Alča

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Horáková, DiS.

Dobrý den,

neuvádíte váš věk, ani momentální hmotnost či nějaká zdravotní omezení.  To by mohlo do jisté míry ovlivnět nastavení  vhodného typu pohybové aktivity. Obecně však je na redukci hmotnosti výhodná aerobní aktivita, která se dle zdatnosti postupně navyšuje, ideálně 3x týdně. Pokud se redukce hmotnosti zastaví, je účinné zařadit jiný druh pohybové aktivity, na které tělo není zvyklé např. kominovat posilovnu a aerobní aktivitu. Pokud má však jít o 30 denní  úsek pohybové aktivity v kuse a poté již nic. Z dlouhodobého hlediska udržení hmotnosti to bude spíše dočasné. Proto je vhodné pohybovou aktivitu několikárt týdně kombinovat i s vhodným stravovacím režimem.

Katka (18.10.2012):

Dobrý den, je mi 22 let, vážím 69 kg a měřím 175 cm. Za poslední rok a půl se mi podařilo shodit 28 kg. Snažím se jíst zdravě, jím velké množství ovoce a zeleniny, jím často - několikrát denně, nejím tučná a smažená jídla, nejím sladkosti, nepoužívám cukr, ... Začala jsem hrát beach volejbal - trénuji cca 3x týdně, cca 3x týdně jezdím na kole a 2x týdně chodím do posilovny nebo cvičím doma. Snažím se mít pohybovou aktivitu každý den. Přes to všechno se mi váha i hubnutí "zasekly" a mám dojem, že kdybych se snažila sebevíc, tak se mi nepodaří shodit. Ráda bych shodila ještě asi 5 kg (mám špek na břiše a dost silnější stehna), ale nedaří se mi to.Chtěla bych se zeptat čím to je. Mám začít dělat ještě víc pohybových aktivit? Jak se mám zbavit tuku na břiše - je vhodné posilování nebo ho spálím spíš aerobním cvičením? Jak mám zeštíhlit stehna? Posilování nohou mi jejich objem nezmenšuje. Dost jsem začala uvažovat o spinningu, je pro mě vhodný? Jaké pohybové aktivity byste mi doporučili? Předem děkuji, Katka

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Horáková, DiS.

Dobrý den,

udělala jste velký kus práce, teď je důležité z dlouhodobého hlediska hmotnost udržet. Možná by bylo vhodné si 14 dní zapisovat jídelníček a poradit se s nutričním terapeutem, zda ještě někde nejsou rezervy, popřípadě co by bylo možné změnit.

Pohybové aktivity máte myslím dost – po určité době si tělo na jistý druh pohybu zvykne, a tudíž nemusí vynaložit takové úsilí (množství energie) nato, aby pohyb zvládlo. Proto zkuste tento pohybový stereotyp narušit jiným druhem aerobní aktivit, na které nejste zvyklá a je pro tělo složitější či novější (nordic walking, rychlá chůze, crossový trenažer, zumba aj.) Na zpevnění problémových partií  je jistě vhodné cílené posilování, ale není to primární pro snížení hmotnosti – proto kombinovat s aerobním pohybem. To samé se týká partií dolních končetin. Spinning má různé úrovně zatížení – jedná-li se o mírnější pásmo zátěže, můžete ho jistě vyzkoušet.

anicka (08.10.2012):

Dobry den,potřebovala bych v oblasti Libece nejakého specialistu na detskou obezitu aby me poradil jak spravne upravit jídelníček 7 leté dceři....pediatr na me prozby nereaguje pry je ješte malá..pohybu má celkem dost jen ráda papá snažím se ji omezovat ale nejak se nám to nedaří...140 cm 41 kg-7 let,díky

odpovídá (24.10.2012):

MUDr. Jitka Kytnarová

Dobrý den, pokud vaše dcera měří v 7 letech 140 cm a váží 41 kg, je nejen silnější, ale i vyššího vzrůstu. Bylo by dobré, kdyby se na ní podíval i dětský endokrinolog, který by měl poradit i  s úpravou jídelníčku. Obraťte se buď na dětského endokrinologa v Liberci nebo se můžete objednat na našem pracovišti v Praze. MUDr. Jitka Kytnarová, Klinika dětského a dorostového lékařství VFN, 224 967 741

Lucie (27.08.2012):

Dobrý den, už od svých 10 let jsem viděla u své matky jak se nekontrolovatelně přejídá a jí všechno co ji příjde pod ruku,přišlo mi to děsivé a odpuzující.Jenže teď o 10 let později mám stejný problém, jakmile se dostanu k jídlu nekontrolovatelně se do něj pustím,hlavna nehlava nacpu se až je mi zle. Přijde mi jak kdyby jsem byla v nějakém tranzu nebo ztratila nad sebou kontrolu,když to vidím i dnes u své matky příjde mi to odporné,ale já to taky dělám.Nevím zda se mám obrátit na nějakého odborníka nebo jak to mám řešit. Děkuji za radu

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, vzhledem k tomu, jak popisujete svůj problém, myslím si, že by bylo na místě obrátit se s žádostí o pomoc na odborníka – psychologa se zaměřením na poruchy příjmu potravy. Přejídání či záchvatovité přejídání je velkým problémem a jeho řešení většinou vyžaduje konzultace a práci s psychologem.

Marcela (16.08.2012):

Dobrý den, můj nejvetší problém je v přejídání. Jím sice pravidelně a 5 x denně, ale né malé dávky ale všeho hodně a mám pocit že mám stále hlad. Chtěla bych 5 kg zhubnout abych měla původní svou váhu jako před dětmi ( vážila jsem 65kg a nyní mám 70kg). Mohli by jste mi poradit z jídelníčkem, abych se pořád nepřejídala? Děkuji

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, Pokud opravdu trpíte přejídáním, pak by bylo na místě problém řešit s psychologem zaměřujícím se na poruchy příjmu potravy. Otázkou ovšem je, zda nezaměňujete pocity hladu a chutí, či zda máte správně nastavené stravování – i skladbou stravy lze ovlivnit pocit zasycení. Obraťte se tedy se svým problémem na odborníky, s kterými jej detailněji proberete.

12 3 4 5 6

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce