Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Zdravé jídlo nemusí být drahé - inspirujte se našimi recepty

Často se setkáváme s názorem, že zdravé jídlo je nutně drahé. O tom, že tomu tak nemusí být, nás přesvědčily šikovné kuchařky, které se zúčastnily loňské soutěže O nejlepší školní oběd. Zadání soutěže bylo pro všechny účastníky stejné: uvařit oběd, který bude obsahovat ryby a zeleninu a rozpočet na jednu porci nepřekročí částku 27,50 Kč. Vyzkoušejte si tři soutěžní recepty – jsou opravdu chutné, jednoduché, zdravé a přitom levné.

Losos na zelenině

Suroviny: 400 g losos, 148 paprika červená, 148 paprika červená, 148 paprika žlutá, 148 paprika zelená, 48 g rajčata, 8 g citron, 200 g cibule, olej, citron, sůl, petrželka, brambory.

Postup: Porce lososa omyjeme a osušíme, osolíme a pokapeme citrónem. Necháme chvíli odležet v chladu. Rajčata a papriku nakrájíme na kostičky, stejně tak cibuli a společně s paprikami ji osmahneme na oleji. Přidáme nakrájená rajčata (je možno podlít trochou vína).  Směs osolíme a ještě krátce podusíme a přidáme petrželku. Do pekáče dáme dvě třetiny podušené zeleniny. Odleželé maso důkladně obalíme v mouce. Obaleného lososa zprudka opečeme na oleji, pak dáme do pekáčku na zeleninu, zakryjeme zbylou směsí a pečeme v troubě při 180 °C asi 20 minut.

Tip:
Pažitka a petrželka jsou bylinky, které můžete mít po ruce celý rok. V létě, když rostliny dosahují největšího rozkvětu, ustřihněte pár stonků. Bylinky nasekejte keramickým nožem, (nedochází tak k úniku vitaminů) a uložte je v plastové krabičce do mrazáku. Dejte si pozor, aby byla krabička dostatečně uzavřená. Rostliny mají sklon absorbovat pachy, proto se může stát, že z petrželky ucítíte rybu nebo třeba fluór, který lednice uvolňují. Takto zpracované vám vydrží zhruba rok, tedy do další sklizně.

Zapečený pangasius se sušenými rajčaty-bramborová kaše


Suroviny: sýr Eidam 80 g, pangasius 600 g, mouka hladká 40 g, sušená rajčata 28 g, brambory, mléko 400 ml, máslo 40 g, citrón, sůl, olej, grilovací koření.

Postup: Rozmražené filety osušíme, zakápneme citrónem, obalíme ve směsi mouky a koření. Dostatečně opékáme na oleji po obou stranách. Opečené klademe do pekáče, posypeme jej malými kousky nakrájených sušených rajčat, strouhaným sýrem a zapečeme. Očištěné brambory uvaříme doměkka, scedíme, dáme do kotlíku, přilijeme horké mléko a vymícháme horkou kaši, kterou mastíme máslem a zdobíme snítkou petrželky nebo kouskem zeleniny.

Tip:
Věnujte pozornost výběru surovin. Rybí filé seženete v různé kvalitě z různých zemí. Aby maso vážilo víc, rybáři jej už na moři mrazí a několikrát za sebou polévají vodou. Kolem filetu vznikne ledový obal a vy pak u pokladny zaplatíte peníze navíc za mraženou vodu. Přitom není nic jednoduššího než číst údaje na etiketě, které musí obsahovat podíl vody v zakoupeném výrobku. Pokud informace chybí, pravděpodobně se nejedná o poctivého výrobce.

Pangasius se sýrovou-zeleninovou krustou, šťouchané brambory s pažitkou

Suroviny: pangasius  460 g, zeleninová směs Premium 80 g, brokolice mražená    40 g, vejce 12 g, sýr Eidam 40 g, máslo, strouhanka 20 g, brambory, kmín, cibule 32 g, sůl, koření - na ryby bylinky - petrželová nať

Postup:  1) Sýrovo - zeleninová krusta: Připravíme si sýrovo-zeleninovou krustu. Mraženou brokolici necháme povolit, nakrájíme. Zamícháme směs s Prémium zeleninovou směsí se žampióny, brokolice, strouhaného sýra, vajec rozpuštěného másla, zahustíme dle potřeby strouhankou. Směs necháme zatuhnout v ledničce. 2) Ryba: Rybu nakrájíme na porce, okořeníme, dáme do pekáče vymaštěného máslem, poklademe směsí a zapečeme asi 25 - 30 minut při 200 C v troubě. 3) Šťouchané brambory s pažitkou: Oškrábané brambory dočistíme, omyjeme, překrájíme na menší kousky, zalijeme vařící vodou, osolíme, okmínujeme a uvaříme doměkka. Brambory scedíme. Očištěnou a omytou cibuli nakrájíme a osmažíme na másle. Uvařené brambory rozšťoucháme, zamícháme osmaženou cibulku. Na talíři sypeme petrželovou natí.

Recepty můžete využít jako zdravý oběd nebo večeři. Připravte si čerstvé suroviny, pozvěte přátele nebo příbuzné a užijte si slavnostní chvilku. Nespěchejte, nehltejte a nechte plně rozvinout chuť jídla.

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


DOTAZ (10.07.2011):

Dobrý den, na kolik lidí jsou počítány porce, které jsou uváděny v receptech s rybami? Díky za odpověď.

Vaše jméno (25.07.2011):

mám stejný dotaz :) děkuji

sakatka (19.10.2011):

recepty jsou na 10 porcí pro děti ve věku 10-14 let

lena (27.07.2012):

v tom případě, bude porce lososa opravdu velmi malá (400g/10), tak jako pangase. ale při rozpočtu na 10 lidí, už chápu, že se vejde člověk do ceny 27,5. jsem si právě říkala, jak se do toho můžou vejít

marie (31.08.2012):

Rozpis na 10 porcí je v receptech do škol, když si jej vložíte do týdenního jídelníčku. V tomto textu jsou suroviny přepočteny na 4 porce, jak se obvykle uvádí v receptech

Mel (01.11.2012):

Kdybych tohle vařila doma, tak mi tato cena na jednu osobu přijde opravdu hodně. Oběd pro čtyři lidi za 110 Kč? To pak netuším, kde by pak maminky braly na svačinya sem tam i svačinu po večeři pro prcky, když musí počítat ještě s večeří a snídaní pro všechny... Jaký by pak byl rozpočet pro rodinu na den?



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce