Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Čtyři zásady pohybu a sportování v létě

Kdy jindy než právě v létě bychom měli trávit co nejvíce času na čerstvém vzduchu? Jenomže co když se teploty vyšplhají do rekordních výšin a sportování je to poslední, na co máme pomyšlení? Pokud sportujete pravidelně v průběhu roku, neměly by vás vysoké teploty odradit. A jestli plánujete se sportem začít právě během letních prázdnin či vaší dovolené, s chutí do toho. Stačí mít na paměti několik jednoduchých tipů, které vám v horkých letních dnech zpříjemní jakoukoliv sportovní aktivitu.

Pozor na přímé slunce

Obecná zásada, že byste se neměli vyskytovat na přímém slunci mezi 11. a 15. hodinou, neplatí jenom v souvislosti s opalování, ale také sportováním. V této době má slunce největší intenzitu a riziko hydratace a úrazů s ní spojených je nejvyšší. Na sport si proto vyhraďte spíše ranní a dopolední hodiny, nebo naopak podvečer.

Dodržujte pitný režim

Pitný režim při sportování je důležitý v jakémkoliv ročním období, v létě ho však musíme mít na paměti dvojnásob. Odborníci doporučují více pít již dvě hodiny před samotnou sportovní aktivitou, aby tělo mělo dostatečnou zásobu vody. V průběhu sportování pijte zhruba po 15 až 20 minutách nebo dle individuální potřeby. Protože tělu musíme vrátit to, co vypotí, pijte čistou nebo minerální vodu. Sladkým či syceným nápojům se naopak vyhýbejte.

Vybírejte vhodné sportovní oblečení

Stejně jako obměňujete šatník s příchodem letních teplot, měli byste se v tomto období zamyslet také nad sportovním oblečením. Když rtuť teploměru začne stoupat povážlivě vzhůru, nestačí jenom krátké rukávy a kraťasy. Důležitý je také vhodný materiál. Noste lehké a prodyšné, nejlépe funkční prádlo, které dobře odvádí pot směrem od těla.

Naslouchejte sami sobě

Neexistují sporty, kterým bychom v létě měli dát přednost, nebo se jim naopak vyhnout. Vždy ale naslouchejte svému tělu a přihlédněte k aktuálnímu zdravotnímu stavu. Pokud si nejste jisti, jestli můžete například absolvovat mnohahodinovou výpravu pěšky, na kole nebo na bruslích, poraďte se se svým lékařem. To nejmenší, co vás v létě po sportovním výkonu může potrápit, jsou komplikace z důvodu dehydratace – křeče, únava a bolesti hlavy. Proto dost pijte, sportujte ráno nebo večer a noste vhodné oblečení. Sportování a pohybu v létě se pak určitě nemusíte obávat.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce