Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Jak zvládnout hubnutí a vyhnout se jo-jo efektu

Při nepravidelném režimu stravování nejčastěji vynecháváme snídaně, odbýváme obědy a přesouváme největší porce jídla do večerních hodin. Příjem tuků zvyšujeme častou konzumací uzenin, lahůdek, smetanových sýrů a smažených jídel.

Oproti tomu při drastických dietách nebo hladovění si tělo postupně navodí jakousi energetickou úspornost organismu (poklesne bazální výdej energie a tělo se rychleji adaptuje na nízkoenergetickou dietu. Jakmile dietu přerušíte, zvýšený příjem energie se začne ukládat. Vzniká tak známý jo-jo efekt.

Pokud chcete shodit nadbytečné kilogramy a dosažený hmotnostní úbytek také dlouhodobě udržet, v první řadě zapomeňte na všechny „zaručené a zázračné“ diety. Přísné a jednostranné diety nejsou z dlouhodobého hlediska únosné.

Základ úspěchu

Základem je nízkoenergetická dieta s omezením tuků a přiměřená pohybová aktivita. Věřte však, že redukční dieta nemusí být spojena pouze s odříkáním. Můžete si dát své oblíbené jídlo, ale v menším množství a některé potraviny zkuste nahradit vhodnější verzí (např. plnotučné mléko polotučným, tučné maso nahraďte libovým, jezte více zeleniny). Cílem není dodržovat striktní dietu, ale dlouhodobě upravit současné stávající návyky tak, aby vám i nové vyhovovaly.

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce