Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Jezte v létě zdravě

Léto je skvělou příležitostí jak obměnit svůj jídelníček. Celkem jednoduše můžeme zvýšit příjem ovoce a zeleniny a doplnit tak ztrátu vitamínů způsobenou dlouhou zimou.

Ovoce a zelenina

Především zelenina je díky nízkému obsahu energie výborným prostředkem v boji s nadbytečnými kilogramy. Proto bychom si v letním období měli připravovat více salátů, dávat zeleninu do polévek, pomazánek apod.

Ovoce je zase skvělou svačinkou, kterou můžeme jíst kdykoliv a kdekoliv. Nadměrný příjem ovoce, které obsahuje více cukrů, ale může být důvod, proč v létě, přestože se více hýbeme, přibýváme na váze. Proto bychom se měli držet doporučení 2:1 ve prospěch zeleniny.

Letní grilování

K letním teplým večerům také neodmyslitelně patří grilování. Grilovací hody jsou téměř vždy kaloricky vydatné a štíhlé linii příliš nepřejí. Pokud se jich ale nechcete vzdát, a přesto si držet svoji postavu, zde je pár rad.

  • Nešetřete na kvalitním grilovacím uhlí.
  • Snažte se zabránit odkapávání tuku na rozžhavené uhlí.
  • Používejte speciální grilovací tácky nebo potraviny grilujte v alobalu.
  • Pro grilování vybírejte maso libové nebo ryby.
    Marinády z oleje nahraďte marinádami připravenými z pomerančového džusu, limetkové šťávy, piva, bylin či koření.

Snížíte nejen riziko vzniku zdraví škodlivých látek, které mají dráždivé a karcinogenní vlastnosti, ale také výsledný pokrm bude méně energetický.

K rybám skvěle chutná grilovaná zelenina (např. rajčata, papriky, lilek, cukety, cibule, česnek), houby a některé druhy ovoce (např. ananas, banány, jablka). Ke grilovanému masu podávejte zeleninový salát. Zelenina obsahuje antioxidační látky a pomáhá odbourávat škodliviny vznikající při grilování. Do zeleninového salátu, dresinku nebo na hotovou grilovanou zeleninu můžete použít kvalitní rostlinný olej (extra panenský olivový, sezamový, z ořechů), ale počítejte s energií navíc.

Alkohol

Štíhlé linii nepřeje (a to nejen v létě) alkohol. Tělo jej využívá jako přednostní energetický zdroj, energii z jídla si pak lidský organismus ukládá do tukových zásob. S alkoholem tedy určitě s mírou. Pokud si chcete dát například bílé víno, zkuste dvě deci vyměnit za vinný střik.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce