Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Každé třetí dítě v ČR má nadváhu. Co když je mezi nimi i to vaše?

Ráno pečivo namazané marmeládou, dopoledne sušenka, k obědu ovocné knedlíky a po večeři sladký popcorn u televize. Poznáváte jídelníček svého potomka? Sladká chuť je velmi příjemná všem dospělým a děti bohužel nejsou výjimkou. Nejen proto má v naší společnosti téměř každé třetí dítě problémy s nadváhou. Hlavní roli v oblasti stravování přitom hrají rodiče, kteří mají budoucnost svých dětí doslova ve vlastních rukou.

Možná by se vám mohlo zdát, že to s dětskou obezitou není tak horké. Vždyť vaše dcerka nemá ve školce žádnou silnější kamarádku a všichni synovi kamarádi hrají ve školních družstvech fotbal nebo hokej. Odborníci ale bijí na poplach a varují. Podle nejnovějších studií má v České republice problém s nadbytečnými kilogramy 20 – 30 % dětí, což je podobné množství, jako počet obyvatelů města Brna. Celosvětově pak „vede“ Amerika, kde dětská obezita dosahuje až 37 %, což početně odpovídá jedenácti Českým republikám. A čím dříve začne být dítě obézní, tím větší je šance, že ho budou kila navíc trápit po celý život.

Líný tlouštík ohrožuje své zdraví

Nejen, že silnější děti jsou obecně línější a častěji je „honí“ chuť na sladké, ale také u nich může docházet k poruše zpracování cukrů a následnému diabetu. U některých dětí byly zaznamenány i případy zvýšené hladiny tuků v krvi a hrozící riziko aterosklerózy. Spolužáci pro tlouštíky většinou nemívají pochopení a ti se někdy stávají oběťmi šikany. Z toho pak mohou pramenit problémy s poruchou příjmu potravy nebo deprese.

Nejvíce zarážející je fakt, že rodiče jsou ochotni řešit problémy s vyšší váhou svých dětí až v pokročilejším věku, u adolescentů. Dokud je dítě malé, jsou nadbytečné kilogramy tolerovány a někomu se zdají dokonce roztomilé. Předpokládat, že dítě z tloušťky vyroste, je chyba. Obezita nepřišla ze dne na den, dítě se k ní postupem času jednoduše projedlo. Proto je důležité začít se změnou stravovacích návyků v rodině, a to co nejdříve. Pokud dítěti nevštípíte zdravý způsob života již v dětství, může v tomto uspěchaném světě řešit problémy přejídáním a mlsáním.

Jak si poradit s dětským jídelníčkem

Zdravá výživa by měla začínat u prvního jídla dne. Snídaně je velmi prospěšná a rozhodně by ji vaše dítě nemělo vynechávat. Obecně se doporučují neslazené cereálie, jogurt nebo ovoce. Svačinu do školy pak připravujte s fantazií. Pokud jídlo dítě nezaujme, může se stát, že svačina poletí do koše už před branami školy. Inspirovat se můžete třeba našimi svačinovými recepty. Dalším důležitým jídlem dne je oběd. Zdali ho dítě sní, bohužel těžko ovlivníte. Pokud ale znáte týdenní rozpis školních jídel, pomozte mu vybrat oběd, který mu bude chutnat, anebo mu vysvětlete pojmy, které nemusí znát.

Večeře nemusí být za každou cenu teplá, ale podávejte ji pravidelně každý den. Zkuste si během týdne vyšetřit jeden večer pro společné chvíle v kruhu rodinném. Vařte jídla, která jsou (nejen) pro děti prospěšná. Mluvíme o rybách, luštěninách a salátech. (inspirujte se některým z našich výborných receptů). Tímto způsobem budete mít nepozorovaný dohled nad správným a vyváženým stravovacím režimem vašich dětí.

Pochvala je nejlepší motivace

Nezapomínejte dítě pravidelně chválit a zdůrazňovat mu, že jste na něj pyšní. Malý tlouštík tak nabere novou energii pro boj s nadváhou.

Ve dvou se to lépe táhne

Pro správný fyzický i psychický vývoj člověka je důležitá tělesná aktivita. Holčičky zaujme tanec, aerobic nebo balet. Chlapce baví zase kolektivní sporty jako hokej, fotbal a další “adrenalinové“ sporty. Pokud se dětem sportovat nechce, zkuste do „akce“ zapojit spolužáka nebo tatínka.

Otcové obecně rádi provozují fyzické aktivity a pro dítě by se tyto pravidelné akce mohly stát velkou motivací. Společně strávený čas navíc umocňuje pocit sounáležitosti s rodinou a posiluje vzájemné vztahy.

Dalším pádným argumentem je pravdivé rčení: Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš. Jinými slovy, dokud jsou děti malé, správné návyky se u nich teprve vytvářejí. Pokud se naučí pravidelně sportovat, v pozdějším věku jim bude tělo vděčné a myšlenku vyčlenit sport z běžného života rychle vypustí z hlavy.

V boji s obezitou pomůže i lékař

Někdy domácí terapie dětem s nadváhou nestačí a je potřeba vyhledat pomoc odborníka. U obezity není ambulantní léčba ničím neobvyklým. Na rozdíl od dřívějších dob, kdy se děti léčily z podvýživy, dnes je obezita druhou nejčastější příčinou pro návštěvu praktického lékaře, a to hned po alergii. Zdravotníci se snaží šetrně přistupovat ke každému dětskému pacientovi, zjistit pravou příčinu onemocnění a s pomocí rodičů dohlížet na správnou léčbu. Chirurgické zákroky nebo pojídání pilulek po hrstech rozhodně nečekejte.

Absolutní zákaz platí i pro drastické redukční diety. Bezhlavé omezení stravy totiž vede u dětí k poruchám růstu. Cílem léčby není jen časově omezená redukce hmotnosti, ale celoživotní změna postoje ke stravě.

Anička i Honzík jsou jistě to nejcennější, co vám život nadělil. Jednou přijde doba, kdy se budou sami rozhodovat co a kdy snědí. Vhodnou výživou v dětství jim vypěstujete zdravé návyky a ulehčíte spoustu trápení v dospělosti. Už neplatí pověra, že obézní lidé jsou šťastnější. Šťastný je ten, kdo je zdravý. A zdraví s obezitou nejde dohromady.

Tip na další informace a články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


Nexi (22.08.2011):

Děti jsou tlusté, protože sedí u počítače a nedělají žádný sport, tak jsem to třeba měla já. Nejdřív to tak měl bratr, a tak si na to rodiče zvykli a já taky byla stále u počítače a nic nedělala. Já i můj bratr trpíme nadváhou do dnes. Já se s tím teď snažím něco dělat, nejvíce mě asi nakopla paní doktorka, která mi řekla, že bych měla zhubnout...jako člověk se vidí každý den v zrcadle, ale mně to do té doby nepřišlo, že bych s tím měla něco dělat. Paní doktorka nám dala číslo do poradny, ale mamce se to moc nelíbilo a furt jsem jí musela opakovat, aby tam vůbec zavolala. Když jsme se dozvěděly ceny, tak jsme od toho ustoupily. A už se to víc neřešilo. Já jsem si na internetu našla mléčnou dietu, která slibovala malý jo-jo efekt a rychlé zhubnutí. Byla to teda dřina to dodržovat, takže jsem si občas dala i něco, co v jídelníčku nebylo, ale nakonec se mi povedlo shodit asi 5 kilo. Poté když jsme šly znovu k doktorce, tak jsem uviděla průvodce : ,,Obezita a nadváha - Jak s ní zatočit?" Teď se budu snažit podle tohoto průvodce a nebudu se muset tolik omezovat :) a doufám, že zhubnu na ideální váhu.

Albína (16.12.2012):

Moje kámoška má nadváhu dost hnusný.Já naštěstí ne.Chodím pravidelně na hip hop ,na rytmickou gymnastiku a na tenis.Jsem uplně jiná než ostatní.Raději jsi jdu zasportovat ,než sedět u počítače.



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce