Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Stanovte si reálné cíle hubnutí

Cílem redukce hmotnosti nemusí být bezpodmínečně dosažení ideální hmotnosti. Již úbytek o 5–10 % z výchozí váhy významně sníží všechna zdravotní rizika související s nadváhou a obezitou.

Dáte-li si předsevzetí, že během 14 dnů zhubnete 10 kilo, je vaše snaha odsouzena k neúspěchu. Naopak frustrace z toho, že jste to „zase“ nedokázali, může vést k přejídání. Pokud se vám to povede, tak velmi často jen za cenu velkého hladovění a většinou hmotnostní úbytek neudržíte. Stanovte si jak cíle krátkodobé, tak cíle dlouhodobé.

Dlouhodobým cílem může být např. redukce hmotnosti o 15 kilogramů v průběhu 12 měsíců. Záleží samozřejmě na počáteční hmotnosti. Něco jiného je redukce při 130 kg a něco jiného při 80 kg, ačkoli BMI může být stejné. Jako krátkodobý cíl si stanovte např. úbytek o 1-2 kilogramy měsíčně. Takového úbytku docílíte snížením stávajícího energetického příjmu o 1500-2000 kJ.

Praktické rady

A jak na to? Není to tak těžké, lze toho snadno dosáhnout. Například výměnou smetanového jogurtu (500 kJ/100 g) za odtučněný (200 kJ/100 g). Tím ušetříte 300 kJ/100g. Nebo výměnou turistického salámu (2035 kJ/100 g) za šunkový (773 kJ/100 g) získáte k dobru 1262 kJ.

Velmi pomáhá, když můžete sledovat, jak se vám hubnutí daří. Pravidelně se proto važte, měřte si obvody pasu, boků, stehen a zjištěné údaje si zaznamenávejte. Nemá smysl hodnotit však změnu každý den. Hmotnost může kolísat o 1-2 kg/den i podle počasí, menstruačního cyklu apod. K hodnocení proto používejte např. průměr z posledních tří měření a ty porovnávejte.

Přečtěte si také další články:

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!


Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce