Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Vánoce a správné stravování

Donutit se o Vánocích k jakýmkoli pohybovým aktivitám je velice těžké, ale ještě těžší je dodržovat v tomto období správné stravovací návyky. Odolat pokušení přejídat se sladkostmi, vánočním cukrovím a překonat vůni všech dalších vánočních delikates je pro řadu lidí nepřekonatelný problém. Co s tím?

Je zbytečné ze svého jídelníčku zcela vypouštět typické vánoční pokrmy. Co by to pak bylo za Vánoce! Důležité ale je, v jakém množství a jak často tato jídla konzumujeme. Také o Vánocích je potřeba dodržovat pravidelný stravovací rytmus a hlídat si správné složení jídelníčku. Měli bychom se snažit jíst pravidelně, jídlo si rozdělit do čtyř až pěti denních dávek a dodržovat pitný režim – vypít dva až tři litry tekutin.

Kromě cukroví, vánočky, smaženého kapra, bramborového salátu nebo třeba řízků patří k času adventu i zdravé pokrmy, jako jsou například vánoční kuba, jablka se skořicí, sušené švestky, rybí polévka nebo jiné pokrmy z ryb. A na ty bychom určitě neměli zapomínat!

Vyzkoušejte některé z našich vánočních receptů.

Komentář MUDr. Jitky Housové: V období vánočních svátků se nám u pacientů velice osvědčilo tzv. „naplánování jídelníčku“ a ne „pouhé“ zapisování jídelníčku. V praxi to znamená, že si večer sednete a naplánujete si jídelníček na další den. Do tohoto jídelníčku si po dohodě s lékařem můžete naplánovat i některé „jídelní hříchy“ – cukroví, smaženého kapra, bramborový salát nebo chlebíčky. Důležité je, abyste dodrželi denní energetický limit, který jste měli před Vánoci. To znamená, že pokud sníte například více sladkostí, musíte následně ubrat u svačiny či večeře, nebo zvýšit ten den energetický výdej – procházkami nebo cvičením.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce