Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Cibulačka

Nic nezahřeje v sychravém podzimu lépe, než poctivá polévka. Naučte se, jak si připravit jednoduchou cibulačku! Odborníci webu Žij zdravě pro vás mají nový recept plný zajímavostí o zdravém stravování. Dobrou chuť!

Ingredience:

2 porce/cena cca 20 Kč

  • Cibule bílá 50 g; 86 kJ
  • Cibule červená 50 g; 82 kJ
  • Šalotka 25 g; 75 kJ
  • Hovězí vývar 500 ml; 320 kJ
  • Sůl 3 g; 15 kJ
  • Pepř bílý 1 g; 0 kJ
  • Víno bílé 25 ml; 55 kJ
  • Máslo 10 g; 300 kJ
  • Petrželka 2 g; 5 kJ
  • Toustový chléb 10 g; 122 kJ
  • Parmezán 2 g; 32 kJ

cibulačka

Postup:

Obě cibule a šalotku nakrájíme na kolečka. V rendlíku si rozehřejeme máslo, na kterém zpěníme nakrájenou cibuli. Poté ji zalijeme bílým vínem a 1 minutu podusíme. Dále přilijeme vývar a provaříme asi 5 minut. Nakonec polévku osolíme, opepříme a přisypeme nasekanou petrželku. Polévku podáváme s opečeným toustovým chlebem se zapečeným parmazánem.

Michal Fait

Tip kuchaře: Vždy dodržte 3 druhy cibule. Polévka dostane jedinečnou chuť.

Bc. Jitka Horáková, DiS.

Komentář nutričního terapeuta: Energetická hodnota 1 porce:  546  kJ; Obsah živin: tuky 1,1 g, sacharidy 16,8 g, bílkoviny 2,9 g.

V tomto pokrmu převládá hlavně cibule, je to zelenina z čeledi česnekovitých, pocházející původně z Asie. Je nepostradatelnou součástí naší kuchyně a užíváme ji při vaření, jako koření či zeleninu. Nejvíce blahodárných účinků pro náš organismus má cibule za syrova, po tepelné úpravě ztrácí na síle. Obsahuje Allicin – látka působící jako přírodní antibiotikum, zbraňuje v našem těle množení mikroorganismů. Je bohatá především na vitamín C a E, vitamíny skupiny B, kyselinu listovou a z minerálů obsahuje hlavně tyto prvky – železo, zinek, hořčík, draslík, fosfor, vápník a jód. V cibuli jsou také enzymatické látky, které mají příznivé účinky na trávicí proces a podporují chuť k jídlu při nechutenství. Vzhledem k své nízké energetické hodnotě může tento pokrm sloužit jako lahodný teplý pokrm k obědu či k večeři.

Mgr. Lucie Životská

Komentář instruktora pohybu: Tuto polévku si můžete dopřát v rozumnou dobu jak před pohybovou aktivitou, tak i po ní. Celková energie 546 kJ, kterou tato cibulačka obsahuje, se rovná například aktivní hře volejbalu s trváním 34 minut (přepočteno na 70 kilového jedince).

MUDr. Martin Matoulek, PhD.

Komentář lékaře: Pokrmy z cibule mají mnoho pozitivních vlastností – většinu jich popsala nutriční terapeutka – viz výše. Nízká energetická hodnota a výrazná chuť pak znamená velké možnosti využití i v jiných pokrmech při redukčních dietách.

Zajímavá živina: Allicin

Tato chemická látka je obsažena jak v cibuli, tak v česneku. Allicin je zodpovědný za charakteristické štiplavé aroma. Je sice toxický, ale pro lidský organismus má řadu pozitivních účinků. Ničí téměř všechny mikroorganismy, snižuje cholesterol, krevní tlak, působí v prevenci proti arterioskleróze a posiluje imunitní systém.

Mohlo by vás zajímat:

Jitka (04.05.2013):

Polévka je vynikající, jen jsem tam nedala víno.



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce