Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Dieta při celiakii a redukce hmotnosti

V poslední době se čas od času setkáváme s názorem, že po vyřazení lepku ze stravy lidé hubnou. Bezlepková dieta by tedy měla vést k redukci hmotnosti, ale je tomu skutečně tak?

Bezlepkovou dietu musí dodržovat ti, kteří trpí onemocněním zvaným celiakie. Jedná se o dědičnou chorobu, která není v populaci běžně rozšířená a trpí jí zhruba 1 z 200–250 lidí. Vyskytuje se často u pacientů s cukrovkou I. typu, autoimunitním onemocněním štítné žlázy či dalšími nemocemi. Osoby trpící celiakií nejsou schopny lepek (neboli gluten) ze stravy správně zpracovat. Jejich tělo na tento rostlinný protein reaguje tvorbou protilátek a následně poškozuje vlastní tkáně – výstelku tenkého střeva.

Co jíst/nejíst

Lidé s touto nemocí jsou často štíhlí. Mohou trpět nechutenstvím a po jídle obsahujícím lepek mít trávicí obtíže, například bolesti břicha, křeče v břiše, páchnoucí stolici. Celiakie se však nemusí vždy projevovat těmito příznaky. U některých pacientů odhalí onemocnění až krevní testy na protilátky proti lepku (gliadinu) nebo endoskopické vyšetření sliznice tenkého střeva, která je chorobou poškozována. Dieta při celiakii je založena na naprostém vyloučení lepku ze stravy. Ten je obsažen v pšenici, žitě, ječmenu, ovsu a výrobcích z nich.

Naopak mezi přirozeně bezlepkové potraviny patří amarant, rýže, kukuřice, pohanka a proso. Lidé s celiakií nemohou kupovat běžné pečivo ani těstoviny. V současné době jsou však již v distribuci směsi na bezlepkový chleba nebo hotové bezlepkové pečivo, amarantové těstoviny. Nástrahy čekají i tam, kde by je nikdo nečekal, například ve škrobem zahuštěné šunce nebo jogurtu. Osoby s celiakií musí podrobně číst etikety a studovat složení výrobků, ptát se na složení a receptury jídel v restauracích, aby předešli zdravotním problémům.

Ve chvíli, kdy pacienti s celiakií přejdou na bezlepkovou dietu, začnou více prospívat. Výstelka tenkého střeva není dále poškozována a dokáže správně vstřebávat živiny. Díky tomu mohou konečně i přibrat. To rozhodně neodpovídá představě, že by se s bezlepkovou dietou mělo hubnout.

Bezlepkové potraviny jako např. kukuřičné lupínky, křehké kukuřičné plátky, amarantové křupky, rýžové „pufované“ chleby nás nedokážou zasytit na delší dobu. Díky jejich zpracování se z nich sacharidy uvolňují poměrně rychle (mají vyšší glykemický index). Pokud tedy netrpíme celiakií, není důvod upřednostňovat bezlepkové potraviny, které nás nedokážou zasytit tak, jako celozrnné potraviny s lepkem.

Má bezlepková dieta smysl pro zdravého člověka?

Pokud nemáte prokázanou celiakii, není proč zužovat sortiment konzumovaných potravin. Racionální strava má být pestrá. Nehledě na to, že bezlepková strava je vždy o něco dražší než běžná racionální strava, například speciální pečivo, těstoviny, směsi na chleba, apod. Nehledejte v redukční dietě zádrhele a kouzla. Jediné, co doopravdy funguje, je plánování a řízení diety dle racionální stravy s určitým mírným omezením energetického příjmu a kombinace s pravidelnou pohybovou aktivitou.

Přečtěte si také další články:

Karin (01.10.2012):

Pěkně napsaný článek.



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce