Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Fast food aneb co jste možná nevěděli

Fast food, neboli rychlé občerstvení je dnes běžnou součástí našeho nezdravého a uspěchaného stravování. Když se řekne „fast food“ každý si jistě představí velký hamburger, párek v rohlíku, hranolky, langoše, přeslazené limonády, klobásky všeho druhu a příjemnou vůni, která na nás číhá na každém rohu. Pro naše tělo představuje tento typ občerstvení většinou nadměrný přísun skryté energie v podobě cukrů, živočišného tuku, soli a cholesterolu. Pro přípravu jídla se využívají nevhodné technologické úpravy, hlavně ve formě smažení či fritování v přepáleném oleji. Zároveň nás také tyto provozovny vedou k tomu, abychom jídlo konzumovali rychleji, bez jakékoliv námahy, ve stoje či za pohybu. Řadě z nás tento způsob rychlého stravování vyhovuje, ale jaký to má vliv na naše zdraví?

fast food

Přepálené tuky – použitý tuk se při dlouhém a často opakovaném smažení přepaluje. Přepálené tuky s obsahem škodlivých transmastných kyselin jsou pro tělo těžko stravitelné, mohou způsobovat trávicí obtíže a při časté konzumaci se podílejí na vzniku nádorového bujení. Zvyšují také „špatný“ LDL cholesterol a snižují hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu. Vysoká hladina cholesterolu vede v pozdějším věku k onemocnění srdce a cév. Nadměrný příjem tuku, který tělo nestačí spotřebovat během dne pohybem, se tiše ukládá do tukových zásob. Takže pomalu dochází k zvyšování tělesné hmotnosti.

Nadbytek cholesterolu – látka tukové povahy, nacházející se v živočišných potravinách. Pro organizmus je nepostradatelný, ale na druhou stranu ho v krvi nesmíme mít nadbytek. Doporučená denní dávka příjmu jsou max. 300 mg. Ve stáncích rychlého občerstvení jsou k dostání většinou pokrmy smažené a mastné, které cholesterolu obsahují velké množství. Např. v smažené klobáse, v kuřecích křidélkách, nebo v párcích je obsažena až polovina doporučené denní dávky. Cholesterol ve velkém množství zanáší a zužuje cévy, které se mohou ucpat a způsobit infarkt.

Přesolené pokrmy – pokrmy z fast foodu jsou oblíbené pro jejich výraznou chuť, to způsobuje přítomnost látek zvýrazňující chuť, přítomnost tuku, ale je to také zásluhou soli, které je v těchto jídlech nadbytek. Množství soli na den, které by dospělý člověk neměl přesáhnout, je kolem 5-6 g (jedna čajová lžička).  Pro děti by stačila polovina této dávky na den. Děti si v dětském věku mohou vytvořit návyk na slanou chuť a v dospělosti to může vést k přesolování pokrmů, vysokému krevnímu tlaku, potížím s ledvinami, zadržování hmotnosti a hrozí také riziko rozvoje srdečně-cévních onemocnění.

Bohatý zdroj energie – v objemově malé porci jídla se sladkou limonádou, je díky nadbytku tuků a jednoduchých sacharidů stejné množství energie, jako v celém obědu s kvalitně upraveným mase a zeleninou. Po svačině z fast foodu jsme zasyceny jen na krátkou chvíli a tělo vyžaduje další jídlo. Pokrm není vyvážený a neobsahuje potřebné živiny a vitamíny pro zdravý vývoj. Přijmeme tak daleko více energie, než je potřeba. Nadbytek energie, kterou nevyužijeme během dne, se ukládá v podobě tukových zásob a vede k obezitě.

Autor: Bc. Jitka Horáková, nutriční terapeut

Přečtěte si další články:


Vaše jméno (23.09.2012):

Váš komentář ...



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce